Digital Meeting – Logistiek Grote uitdagingen in het magazijn

Covid-19 is een zegen voor e-commercebedrijven, maar tegelijkertijd wordt ook de pijn gevoeld. Vooral in het magazijn. De overflow aan online bestellingen zet een enorme druk op de supply chain. In deze Digital Meeting – Logistiek bespreken we met een aantal logistieke experts de uitdagingen in het magazijn. Wat zijn de gevolgen van Covid-19 en wat kunnen we ervan leren? Genoeg ‘stof’ voor een boeiende sessie.

E-commerce boomt tijdens Covid-19. Wat zijn de gevolgen voor de logistiek?

E-commerce is booming tijdens de pandemie. Veel mensen vinden hun weg online. Dat betekent een overflow aan online bestellingen, zowel bij de grotere spelers als bij de kmo’s. Bedrijven zijn vooral druk geweest om hun goederen geleverd te krijgen. Een aantal webshops en retailers heeft zelfs zijn online deuren moeten sluiten om achterstanden te kunnen wegwerken. Covid-19 is een zegen voor e-commercebedrijven, maar tegelijkertijd wordt ook de pijn gevoeld.

De lockdown heeft veel bedrijven geconfronteerd met het feit of ze wel of niet mee waren in e-commerce, zo is de vaststelling van de experts. Bedrijven stonden niet alleen enorm onder druk, maar konden tijdens de lockdown ook enkel leveren via e-commerce, als ze al de juiste platformen hadden om dat te doen. Voor een aantal is het besef gekomen dat ze nog niet zijn waar ze zouden moeten zijn. Ze proberen nu versneld e-commerce te adopteren, maar dat hele logistieke apparaat omzetten gaat niet zo vlot als ze zouden wensen. 

Bijkomend probleem is dat veel bedrijven ook niet ingericht zijn op de retourstroom, inherent aan e-commerce. Een groot pijnpunt vooral voor de beginnende e-commercespelers. Sterker nog, er zijn nog bedrijven die nog retours uit de eerste lockdown moeten verwerken. De retourstroom wordt echt onderschat, menen de experts. 

Covid-19 heeft de kmo’s wel wakker geschud; werd e-commerce voorheen als een bedreiging gezien, nu wordt het als een kans aangegrepen. Dat was nooit (zo snel) gelukt zonder druk van buitenaf, in dit geval een pandemie. Gevolg is wel dat bedrijven die strategisch nog niet zover staan, bepaalde zaken in overdrive zijn gaan doen. Het is alle hens aan dek. Ze zijn nu voornamelijk branden aan het blussen en verliezen de controle over de supply chain.

Welke druk heeft Covid-19 met zich meegebracht op de interne logistieke processen?

Een toegenomen volume. Dat moet je kunnen picken en ergens kwijt kunnen op de vloer, alvorens je uitlevert. De IT-systemen bleken hier bij een aantal bedrijven niet klaar voor te zijn om de toegenomen e-commerce volumes te verwerken en de operatie op de vloer aan te kunnen sturen. Het is vaak een optelsom van kleine aspecten waardoor het soms spaak loopt. Er worden vervolgens drastische maatregelen genomen, zoals het sluiten van de online deuren, wat natuurlijk nefast is voor e-commerce.

Covid-19 gaat volgens de experts wel opportuniteiten creëren naar automatisatie toe, al zal de focus voorlopig nog wel even liggen op het vinden van ‘rust’ en structuur in de operationele processen. Mechanisatie en automatisatie is immers niet op een maand geregeld. Sowieso, een integratie beginnen uitdokteren terwijl de druk op de vloer enorm hoog is, in combinatie met de verhoogde (persoonlijke) veiligheidsmaatregelen die genomen moeten worden en het hogere ziekteverzuim, is een beetje veel, vinden ook de experts.

Bedrijven die eerder op e-commerce hebben ingezet, profiteren daar nu van. Zij zijn vaak al wat verder gedigitaliseerd en geautomatiseerd in het magazijn. In geautomatiseerde systemen zijn goods-to-person werkplekken dikwijls ergonomisch ingericht én functioneren volledig als een eiland. Daarmee wordt al voldaan aan de afstandsregels. Dat soort bedrijven met een goede basis zijn sterk gewapend en kunnen veel sneller schakelen om plotselinge effecten te kunnen opvangen. 

Maar ook in kleinere omgevingen zijn er volgens de experts een aantal mogelijkheden naar laaghangend fruit om snel te kunnen inpikken op veranderingen. Vooral op vlak van softwareoplossingen. Laagdrempelige oplossingen kunnen met wat ‘tuning’ goed functioneren om afstandsregels te respecteren, vermijden dat teams onnodig met elkaar in aanraking komen, enz. Dergelijke oplossingen kunnen perfect geïntegreerd worden in een bestaand ERP- en WMS-systeem.

Wat zijn de basisvereisten voor een geolied intern logistiek proces?

Ontwikkel een strategie rond digitalisering en automatisering. Veel bedrijven denken na over automatisatie, maar zijn gebonden aan een specifieke infrastructuur van het magazijn die niet altijd ‘matcht’ met het ideaalbeeld van hoogbouw. Dat geldt niet alleen voor kmo’s, maar ook voor multinationals die opereren vanuit gebouwen van soms maar 4 tot 6 meter hoog. Automatisering is inderdaad de toekomst, maar het moet wel passen binnen het gebouw. Daar lopen een aantal bedrijven op vast.

Neemt niet weg dat er volgens de experts ook een interessante tussenstap is in automatisering. Het hoeft niet altijd een big bang te zijn. Ook door delen van het proces te automatiseren of mechaniseren kan er een aanzienlijke efficiencywinst worden behaald. Ook in klassieke laagbouwmagazijnen. En zoals al eerder gezegd, kan je met software al beginnen om operationeel het proces (beter) onder controle te krijgen, al dan niet in combinatie met meer laagdrempelige mechanisatie. 

De winnaars van vandaag zijn diegenen die zeer snel toegevoegde waarde kunnen aanbrengen in het magazijn, menen de experts. Covid-19 is tijdelijk, maar heeft het consumentengedrag voorgoed veranderd. De trend van hogere e-commercevolumes zet zich volgens de experts zeker door. Daar zal je als bedrijf op moeten anticiperen. Ook is het goed voor retailers met fysieke vestigingen om buiten het warehouse te kijken naar mogelijkheden voor optimalisatie, zelfs mechanisering en automatisering.

Door Covid-19 zijn bijvoorbeeld alle restaurants ook afhaalpunten geworden. De consument raakt eraan gewend. Dat geeft nieuwe opportuniteiten, ook om fysieke winkelpunten te integreren als gedecentraliseerde micro fulfilmentcenters en zo onderdeel te maken van de interne logistiek om zo de customer experience te verhogen. Het vraagt natuurlijk altijd om een weldoordachte supply chain strategie en een goede doorrekening van individuele cases. De extra kost moet uiteindelijk wel gaan renderen.

In crisissituaties wordt altijd heel veel voorspeld en men denkt dat alles één bepaalde richting uitgaat, maar pas daarvoor op, adviseren de experts. Ze zien kansen voor een hybride supply chain in de toekomst, waarbij ook een belangrijke rol is weggelegd voor de winkel als showroom én afhaal-/retourpunt. De experts merken wel dat veel ketens worstelen met die trend. Er komt heel wat bij kijken en de logistieke afhandeling zal op zijn minst zo efficiënt mogelijk moeten kunnen gebeuren als vanuit een centraal depot.

Waarop moet je letten als je een magazijn gaat automatiseren?

De tendens is ingezet. Covid-19 is de ultieme omnichannel test om digitalisering eindelijk eens door te zetten. Het besef is er intussen om concepten voor specifieke of kleinschalige automatisering en mechanisering te gaan uitwerken of gewoon meer efficiënte in operaties te verkrijgen. Een serieuze speler kan vandaag niet meer zonder digitalisering zijn processen beheersen. Let wel, er is geen ‘one size fits all’ oplossing. Alle formules samen zullen een ander type van oplossing vereisen. 

Inzetten op automatisering en mechanisering vraagt volgens de experts wel een kritische massa. Je hebt volume nodig. En veel kmo’s zullen vandaag eerst moeten nadenken om hun manuele operatie naar een semi-automatische operatie te bewegen. Dan pas kun je volgens de experts échte automatiseringsconcepten overwegen. Ook is er nog een hele uitdaging op vlak van data. Veel kmo’s hebben wel de behoefte, maar kennen hun masterdata niet. Het is een vereiste om te kunnen automatiseren. 

Data is key om de toekomstvisie goed te kunnen uitzetten. Over welke vorm van automatisatie dan ook wordt gesproken, het moet op basis van data gebeuren. Er zijn vandaag mogelijkheden genoeg om op een slimme manier structuur aan te brengen in de massa’s aan data. Het zijn vaak ook nog eens heel laagdrempelige oplossingen die gemakkelijk geïmplementeerd kunnen worden. Het advies is dan ook te starten met waarde halen uit data.

Het gebrek aan data moet volgens de experts geen argument zijn om niet aan automatisatie te denken. Vroeger kon je zonder masterdata niets doen. De toekomst is vandaag zo volatiel dat je moet denken in systemen die flexibiliteit en schaalbaarheid toelaten, en die makkelijk te tunen zijn. Kijk ook niet alleen naar de piekcapaciteit, maar vooral naar de daily business. Ga automatiseringsconcepten niet uitrollen op je pieken, terwijl je 98% van de tijd waarschijnlijk met een gunstiger systeem uit kan. 

Gebruik ook de hoogte van je magazijn. Een aantal systemen gebruiken niet de totale hoogte. Zonde. Overigens zal vrijwel geen enkel magazijn compleet geautomatiseerd zijn. Het is volgens de experts altijd een samenwerking van verschillende modellen en concepten. Elk magazijn zal in de toekomst ook voor een deel hybride zijn. En tot slot, heb geen schrik voor hoge kosten. Er zijn al mooie stappen te maken, ook met kleinere investeringen. Bedenk bovendien dat elk magazijn laaghangend fruit heeft. Het is in ieder geval belangrijk om de oefening te maken en kijken waarop je kan besparen, luidt het advies.

Wat kan de logistiek leren van de huidige pandemie?

Zorg dat er voldoende flexibiliteit en schaalbaarheid in je processen is ingebouwd, zodat je als organisatie snel kan meebewegen. Wat we eigenlijk al wisten en wat door Covid-19 nu is bewezen, is dat de retail in het algemeen er morgen heel anders kan gaan uitzien. En dat morgen er sneller kan zijn, dan je verwacht. Zorg voor een juiste supply chain strategie en een duidelijke visie. Kijk niet te ver vooruit, maar durf wel te investeren op risico.

Vóór Covid-19 ontstond de vraag naar automatisatie vooral door het gebrek aan arbeidspotentieel op de markt, weten de experts. Bedrijven vonden nog nauwelijks geschikt personeel. Tel daar de hogere volumes als gevolg van de sterke trend naar e-commerce bij op en er is geen ontkomen meer aan. Durf vooruit te kijken en maak vandaag al plannen voor overmorgen, adviseren de experts. De markt laat het toe. Ook voor een lagere instap kun je al aan digitalisering en automatisering doen, iets wat later schaalbaar is. En voor de twijfelaars bestaan er prima ‘as a service’ concepten, zowel naar software als naar automatisering toe.

Deelnemers:

Andy Van Mieghem, Vanas
Andy is Managing Director bij Vanas en heeft 15 jaar ervaring in warehousing. Hij merkt op dat beperkte opslagcapaciteit en productiviteit vaak voorkomende uitdagingen zijn dewelke Vanas oplost. 
Vanas is integrator van stockage- en orderpicksystemen. Met hun diversiteit aan oplossingen, gaande van klassieke rekken tot automatische magazijnen, zal Vanas de klant juist adviseren en een oplossing realiseren dat schaalbaar is in de toekomst.

Peter De Henau, Savoye
Na meer dan 25 jaar zijn sporen in de (intra)logistiek te hebben verdiend, trad Peter De Henau op 1 februari 2020 in dienst bij SAVOYE als Managing Director Benelux. 
Savoye is een wereldwijde speler op het gebied van tailor-made oplossingen voor de logistiek; voor elk type proces en elke sector. We hebben een breed portfolio van oplossingen die hardware en software combineren volgens uw behoeften: handmatige, semi-gemechaniseerde, gemechaniseerde, sterk geautomatiseerde of gerobotiseerde installaties.

Stijn Coddens, ASD Coddens
ASD Coddens is een logistiek adviesbureau voor de optimalisatie van magazijnen en supply chain gerelateerde zaken. Via onze eigen persoonlijke aanpak brengen wij terug flow in de processen en de werking van uw magazijn.

Werner De Swaef, Knapp Benelux BV
Werner De Swaef is Sales Director Benelux en 7 jaar werkzaam bij Knapp. Sinds 1995 is Werner aan de slag binnen de sector van intralogistieke automatisering en software. 

Wim Van Loo, Slimstock
Wim Van Loo is Partner voor Retail bij Slimstock, experten in voorraadoptimalisatie door accurate forecasting sinds 25 jaar. Onze Slim4 software (add-on voor uw ERP) berekent elke dag volledig automatisch per artikel en per locatie (DC, winkel en webshop) een forecast en het juiste voorraadniveau. Daarbij houdt de software onder meer rekening met maatboog, type vraagpatroon, seizoenen, trends en promoties. En met de grilligheid van de vraag, de gewenste servicegraad en de levenscyclus fase van een product. Hierdoor is de voorraad altijd in balans.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*