Het zesde element van Total Cost of Shipping

Alles wat je koopt, is verpakt. En we kopen meer en meer. Misschien zelfs té veel maar dat is een andere discussie. Verpakkingen liggen onder vuur; vooral plastic verpakkingen. Verpakkingen worden vrijwel direct na aanschaf van een product, afval. En die afvalberg moeten we verminderen. Een verpakking heeft echter wel een belangrijke functie; het moet het product beschermen. Vaak heeft het product een grotere waarde dan de verpakking en zorgt schade aan het product voor een grotere milieu-impact dan de verpakking zelf. In de logistieke en e-commercesector wordt er meer en meer gekeken naar de totale kosten van verzending. Een goede ontwikkeling, want alles staat met elkaar in verbinding. Maar wordt hier ook de impact op het milieu voldoende in meegenomen?

Moonen Packaging is een innovatieve en duurzame verpakkingsspecialist en continu bezig om haar footprint te verkleinen. “Met de verkoop van verpakkingen brengen wij in een voorstadium afval in omloop en voelen ons dan ook verantwoordelijk om dit zo duurzaam mogelijk te doen. We zoeken bij fabrikanten en leveranciers naar duurzame grondstoffen en adviseren onze klanten om duurzame keuzes te maken,” aldus Michiel Schouten, Sales Manager Industrie bij Moonen Packaging. 

Verduurzaam Total Cost of Shipping

Duurzaamheid is hot; zowel klanten als leveranciers vragen regelmatig advies aan Moonen Packaging. Als je kijkt naar de e-commerce sector, dan speelt het ook daar een grote rol. Transport en verpakkingsmateriaal worden regelmatig onder de loep genomen. “De term Total Cost of Shipping wordt bij onze klanten vaak gebruikt. Ze kijken naar het totale proces van verpakken en verzenden om in te schatten waar verbeteringen mogelijk zijn. Het wordt meer en meer duidelijk dat alles met elkaar in relatie staat. Dat geldt ook voor jouw eigen bedrijfsvoering en het milieu.”

Doorgaans bestaat Total Cost of Shipping uit vijf elementen: inpaktijd, inpakmateriaal, transport, retouren en klanttevredenheid. “Wij adviseren om daar een zesde element aan toe te voegen; CO2 footprint. Wil je de ware kosten van verzenden berekenen dan moet je namelijk ook de milieukosten meenemen.”

Het zesde element

Alle elementen van de Total Cost of Shipping staan met elkaar in verbinding. Met de keuze voor een alternatieve verpakking kan de inpaktijd weliswaar worden verkort, maar kan het zomaar zijn dat hierdoor de kans op schade tijdens transport toeneemt. Dit leidt weer tot ontevreden klanten. Volgens een onderzoek van Kieskeurig komt het nog regelmatig voor; 15% van de ondervraagden geven aan dat goederen beschadigd aankomen. Ruim één derde kiest daarna voor een andere leverancier. Het is dus zaak dat je de Total Cost of Shipping goed onder controle hebt. 

Maar de markt vraagt ook om een holistischer beeld. Ook de logistieke sector moet CO2 verminderen; met 49% in 2030. Het is daarom essentieel dat ook de milieukosten meegenomen worden bij Total Cost of Shipping. “Zo ontstaat een totaalbeeld van de kosten van het verzenden van je producten en kun je op basis daarvan besparen; op de factuur én de natuur! En laat dát nu net onze dienstverlening zijn,” aldus Schouten. 

Besparen aan de orde van de dag

De logistieke sector groeit, maar de groei zwakt af. Naar verwachting is de groei dit jaar 2%. De sector kan de stijgende vraag nog niet vertalen in een hogere prijs. Daarnaast is er door hoge brandstofprijzen, krapte op de arbeidsmarkt en een veeleisende markt, grote druk op de marge. Besparen is dus voor veel logistieke partijen een noodzaak. Door de Total Cost of Shipping goed te berekenen, zijn er vaak nog besparingen te behalen. “Ook maak je dan de juiste keuzes. Het is niet altijd slim om voor een goedkopere verpakking te kiezen. De inpaktijd wordt mogelijk verlengd, de kans op schade tijdens transport vergroot en een goedkopere optie is soms slechter voor het milieu. Het totaalplaatje, daar gaat het om. Voor veel partijen is Total Cost of Shipping nog onbekend en kan het heel zinvol zijn om daar extern naar te laten kijken.”

Whitepaper Verzenden en Verpakken in 2020

Meer weten over dit zesde element en andere kansen en uitdagingen op het gebied van verzenden en verpakken in 2020? Download dan de whitepaper op corporate.moonenpackaging.com/verzenden2020.  

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*