Logistiek via een platform? Dit zijn de trends

Wist je dat in 2025 veertig procent van alle online retailomzet via één of twee platforms loopt? Steeds meer winkeliers kiezen ervoor om hun producten (ook) via een platform aan te bieden. Inmiddels hebben zo’n twintigduizend partners zich aangesloten bij bol.com. Met dank aan deze partners blijft het platform groeien. Ook voor de aangesloten ondernemers zijn er voordelen; zo maken ze gebruik van bezorgafspraken die bol.com heeft met pakketbezorgers. Wat kunnen we verwachten van de platformeconomie? John Lin is Business Developer bij bol.com. Hij brengt regelmatig een bezoek aan China, omdat de platformeconomie daar verder ontwikkeld is dan in Nederland. Hij signaleert vijf trends. 

  1. Logistiek op maat

Uiteindelijk willen consumenten maar één ding: aankopen doen met gemak. In China worden verse boodschappen een halfuur na de bestelling geleverd, precies in het tijdvak naar keuze. Starbucks zet in China binnen een kwartier je latte macchiato op je bureau, ze besteden de levering onder andere uit aan Alibaba. In Nederland en België kunnen ondernemers ook genieten van de partnerships die bol.com heeft met pakketbezorgers. Dat betekent: dezelfde dag bezorgd en ook op zondag in huis. De bezorgbusjes worden elke dag om 15:00 uur ingeladen met artikelen die gesorteerd worden op postcode, zo kunnen we de garantie leveren dat het vandaag nog in huis is. Als kleine ondernemer kan je die afspraken nooit maken. Door de schaalgrootte van bol.com blijven de kosten relatief laag en kan er efficiënt ingepakt en gesorteerd worden. 

In Nederland is het niet gebruikelijk om alles online te bestellen. Voor een Rolex gaan we nog naar de winkel, eveneens voor iets goedkoops of verse producten zoals vis. In China zijn ze daar al veel verder in. Je kunt daar een levende krab bestellen die nog zwemt in water. Dat komt omdat de logistiek daar veel beter is ingericht en alles gepersonaliseerd is. Daar gaan wij op den duur ook naartoe. Momenteel is bol.com bezig met een nieuw traject waar ondernemers ook gebruik kunnen maken van de afspraken en integraties die bol.com heeft met pakketbezorgers zonder dat je producten opgeslagen liggen in het warehouse.  

  • Online helpt offline overleven

Lange tijd werd er gedacht dat online ten kosten zou gaan van de fysieke winkels, maar niks is minder waar. Online en offline moeten samenwerken om te overleven. Grote online platformen zetten data in om offline retailers te helpen; zij weten waar je het beste een winkel kan openen, omdat ze zien dat product x veel in regio x wordt verkocht. China heeft bijvoorbeeld de traditionele boekenwinkel gered. JD.com vertelt welke boeken ze moeten neerleggen, waar mensen interesse in hebben en hoe groot de voorraad moet zijn. Als het boek niet aanwezig is, plaats je in de winkel een online order. In China heeft Nike nauwelijks voorraad in de winkel. De winkel is echt een experience place, je kan de schoen in de winkel proberen, krijgt advies, daarna kan je hem personaliseren en krijg je hem thuis gestuurd. Het online platform faciliteert de snelle levering en biedt de fysieke winkel klant insights door middel van data. 

  • Alles in één omgeving 

In Nederland gebruiken we heel veel verschillende platforms als we online aankopen doen. Je komt in aanraking met een product op social media of zoekt het product op via Google of bol.com, vervolgens klik je door naar een webshop en word je naar je bankaccount gestuurd. In China gebeurt dit allemaal op één platform: WeChat. Facebook is goed op weg om alle diensten te laten fungeren binnen Facebook. Dat betekent dat je na het zien van een social media-campagne direct je product kan afrekenen binnen de Facebookomgeving. Bij Google is Facebook in Amerika en Frankrijk al geïntegreerd in hun platform, hier kun je direct een aankoop doen bij grote platforms binnen dezelfde omgeving. De consument hoeft minder stappen te doorlopen, dat verhoogt de conversie. 

  • Kans in plaats van vijand

Steeds meer ondernemers zien een platform als helpende hand in plaats van concurrentie. Eerlijk is eerlijk: als ondernemer heb je niet het marketingbudget en bereik van een Thuisbezorgd of een bol.com. Steeds vaker kiezen ondernemers ervoor om geen eigen website op te zetten. Daarmee kunnen ze zich volledig richten op hun producten. Als er al een eigen website is, wordt deze vaak gebruikt om content op te plaatsen en je online te profileren als expert. Ondernemers omarmen het bereik van de platformen steeds meer. Het is niet voor niks dat bol.com jaren achter elkaar bijna twee keer zo hard groeit als de markt. Retailers waren altijd individualistisch: eigen winkel, eigen klanten. Zo werkt het in de winkelstraat, maar niet online. De klant wil niet veertig apps, dus het heeft geen zin om nóg een app te maken. Zorg liever dat je meelift op het succes van een platform. 

  • Optimaliseren aan de hand van data

Platformen zijn interessant voor ondernemers, omdat ze veel data bij elkaar brengen om klanten én partners beter te helpen. Chinese platformen Alibaba en WeChat beschikken over gigantisch veel klantdata. Deze data gebruikt Alibaba onder andere om leveranciers en partners te helpen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen voor de Chinese markt. In ruil daarvoor worden deze diensten en producten exclusief op Alibaba’s en WeChat verkocht. Listerine verkocht niet goed in China, ze wisten niet waar dat aan lag. Met de hulp van Alibaba hebben ze op basis van productdata, zoals reviews, retourredenen en klantcontacten geconstateerd dat de smaken te sterk waren. Daarna hebben ze gekeken welke smaken wel aan zouden slaan. 

Bij bol.com wordt elke schakel in de keten vastgelegd, zodat er ook betere voorspellingen gedaan kunnen worden en het proces beter verloopt. De schakels in de keten werken nog niet optimaal samen zoals wel vaak het geval is in China. Als een klant product x bestelt, wat betekent dat dan voor de verkopende ondernemer? Daar zijn nog stappen in te zetten. Door de AVG-wetgeving ligt dit in Nederland en België heel anders dan in China. Internationaal gezien is bol.com een klein platform, maar anders dan de internationale platformen kennen bol.com en de partnerondernemers de markt door en door. Daardoor kunnen op basis van data lijsten met veel ontbrekende artikelen gepubliceerd waar vaak op wordt gezocht maar die nog niet op bol.com te vinden zijn Zo kunnen ondernemers in dit gat springen en de Nederlandse en Belgische markt nog beter bedienen. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*