Nóg meer flexibiliteit met Shopware 6

Bedrijven moeten flexibel zijn als ze op de lange termijn relevant willen blijven. Dat wil zeggen, eenvoudig kunnen anticiperen op nieuwe trends, technologieën en veranderingen in de markt, maar bovenal: voldoen aan de veranderende winkelvoorkeuren van klanten. Shopware heeft zich bewezen als een zeer stabiele, betrouwbare en krachtige e-commerce oplossing. De nieuwste release – Shopware 6 –geeft retailers met zijn API-first benadering de vrijheid om hun groeipotentieel snel en gemakkelijk te realiseren. Met meer flexibiliteit en minder complexiteit. 

Als het gaat om het selecteren van een e-commerceplatform, is het nemen van de juiste beslissing van cruciaal belang, niet alleen rekening houdend met wat het platform vandaag kan, maar ook rekening houdend met eventuele evoluties in de toekomst, zegt Wiljo Krechting van Shopware. “We hebben daarom Shopware 6 helemaal opnieuw opgebouwd. Met de API-first benadering, is het nieuwe platform ontworpen voor de klantbelevingen van vandaag en de ervaringen die zich in de toekomst kunnen voordoen.” Shopware is een toonaangevend e-commercesysteem en wordt gebruikt door vele toonaangevende Europese merken, retailers en fabrikanten in zowel B2C als B2B. “Vanuit ons hoofdkantoor in Schöppingen, Duitsland, vertrouwen onze 200 medewerkers op een wereldwijd netwerk van 1.200 verkoop-, technologie- en oplossingspartners. Een community met honderdduizenden leden geeft klanten toegang tot meer dan 3.500 extensies en gecertificeerde professionele ondersteuning.”

Brede basis

Shopware 6 is dus een complete herschrijving van Shopware. Krechting: “Natuurlijk hebben we het wiel niet opnieuw uitgevonden voor aspecten waar we blij mee waren in Shopware 5; tegelijkertijd wilden we veel onderwerpen verbeteren die we niet in de vorige generatie hebben kunnen implementeren. Bovendien hebben we veel nagedacht over hoe e-commerce er over een paar jaar uit zou kunnen zien, aan welke vereisten we misschien moeten voldoen en welke klantensegmenten we willen bereiken. We kwamen er al snel achter dat het niet om hype-technologieën ging, maar om het creëren van een brede basis waar zowel kleine retailers als zakelijke verkopers succesvol mee zouden kunnen zijn. En dat is Shopware 6: eenvoudig, flexibel, ultramodern en open source. Bij het creëren van Shopware 6 wilden we onze retailers een duurzame oplossing bieden die de tand des tijds kon doorstaan, dus de nieuwe technologische basis is gebaseerd op standaard technologieën: Symfony voor het standaardraamwerk, Vue.js voor de administratie, Twig voor de sjabloon-engine en Bootstrap als het CSS-framework.”

Eén geïntegreerd systeem

Krechting licht enkele belangrijke features van Shopware 6 toe. “Op basis van onze ervaringen met kleine, middelgrote en grote e-commerceprojecten vroegen we ons af: wat willen eindklanten? Wat hebben retailers en ontwikkelaars nodig om aan de verwachtingen van de klant te voldoen? Het resultaat is dat Shopware 6 consequent de API-first benadering volgt en de nodige flexibiliteit biedt voor de retail; onafhankelijk van plaats, tijd en device. Met behulp van API’s kunnen afzonderlijke componenten, zoals de storefront / administratie, of zelfs oplossingen van derden zoals ERP, PIM of CRM worden gekoppeld binnen één gecentraliseerd en geïntegreerd systeem. Dit betekent dat elke retailer dezelfde mogelijkheid heeft om snel op marktveranderingen te reageren en boeiende klantervaringen te creëren. Het overkoepelende doel: jouw als merk, retailer of fabrikant meer aanwezig maken in het dagelijks leven van mensen en zo nieuw groeipotentieel ontketenen.”

Shopping Experiences

Voor internationalisering heeft Shopware nieuwe concepten ontwikkeld voor vertalingen, de afhandeling van bruto- en nettoprijzen, evenals prijzen per valuta. Het nieuwe concept Verkoopkanalen biedt een nieuw perspectief op extra kanalen zoals eBay, Amazon, Instagram, enz. Daarnaast is Shopping Experiences een voortzetting van de functie Shopping Worlds van Shopware 5, maar met verbeteringen op het gebied van bruikbaarheid en ontwerpmogelijkheden. “Vrijwel elke inhoudspagina van de online shop kan worden aangepast, en dat geldt voor alle verkoopkanalen,” zegt Krechting. “Voor de retailer verloopt het creëren van Shopping-ervaringen uitermate intuïtief en vereist het geen ontwerpaffiniteit of voorafgaande technische kennis. Datzelfde geldt voor de nieuwe Rule Builder, waarin retailers de vrijheid hebben om Shopware aan hun eigen bedrijfsmodel aan te passen zonder enige programmeerinspanning. Volgens het ‘configuratie via codering’-principe, kan je eenvoudig ‘dynamische groepen’ creëren (bijvoorbeeld een groep van alle klanten ouder dan 18 jaar), klanten speciale prijzen of een speciale inhoud geven of bestellingen / betalingen / zendingen voor ene groep beperken. Met de nieuwe Rule Builder kan Shopware 6 voldoen aan vereisten waarvoor in het verleden een aangepaste extensie nodig was.”

Migratie-assistent Voor welk type retailer is Shopware 6 geschikt? “Eigenlijk elke retailer,” benadrukt Krechting. “En we maken de overstap ook eenvoudig. Of een retailer nu migreert van Shopware 5 of een ander platform, we hebben een Migratie-assistent ontwikkeld die de retailer stap voor stap door het proces van overschakelen naar Shopware 6 leidt. Dat wil overigens niet zeggen dat we nu stoppen met Shopware 5. Shopware 5 is een zeer stabiele, betrouwbare en krachtige e-commerce oplossing. In de komende vijf jaar bieden we langdurige ondersteuning voor Shopware, die releases en beveiligingsupdates omvat. Naast het reguliere onderhoud en verbeteringen, zullen we blijven reageren op feedback van de community en nieuwe functies in het product opnemen.” 

Ook benieuwd naar de mogelijkheden van de nieuwste Shopware 6? Contacteer een van de Shopware-partners, zoals Polaris Digital Commerce uit Kontich, over hoe het platform jouw bedrijf kan laten groeien.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*