Vanuit het ERP snel een krachtige B2B webshop runnen

B2B bedrijven die al gewoon zijn te werken met Microsoft Dynamics NAV en Dynamics 365 Business Central hebben nu de mogelijkheid om snel een krachtige B2B webshop op te zetten. GeCommerce van GMI group verbindt de webshop naadloos met het ERP systeem. En dat biedt tal van voordelen. Een gesprek met Karel Leijssen van GMI group over de unieke webshop oplossing.

GMI is leverancier van software en diensten, gebaseerd op Microsoft technologie. “We zijn actief op vier kwadranten,” begint Leijssen. Hij somt ze achtereenvolgens op. “We implementeren bedrijfstoepassingen voor ERP, CRM, samenwerkingsplatformen (ECM) en zijn ook bedreven in Business Intelligence. Binnen het thema ERP stellen we ook WMS oplossingen en het GeCommerce platform beschikbaar. GeCommerce is een eigen ontwikkeling en heeft twee proposities. We helpen met onze webshop oplossing B2B bedrijven de eerste stappen te zetten in e-commerce, maar bieden anderzijds ook de volwassen B2B e-commerce partijen tal van voordelen, zoals een betere klantervaring, minder administratie en maximaal rendement.”

Corporate oplossing

Een ERP systeem is het hart van een organisatie. “Er hangt vaak een hele geschiedenis aan vast,” weet Leijssen. “Typische Dynamics klanten gebruiken het ERP systeem al vele jaren dat veelal is afgestemd en aangepast op de specifieke bedrijfsprocessen. Voor externe partijen is het vaak een moeizaam verhaal om alle wensen te vertalen naar een e-commerceomgeving. Met GeCommerce halen we die schakel er tussenuit. In plaats van een geïsoleerde webshop die los staat van het ERP, bieden we een webshop in een corporate oplossing voor KMO’s. GeCommerce is een uitgebreide en succesvolle oplossing voor e-commerce, volledig geïntegreerd met het bedrijfsbeheersysteem Microsoft Dynamics NAV en Dynamics 365 Business Central. Synchronisatieproblemen of het onderhouden van api’s is totaal niet aan de orde.”

Compact en beheersbaar

GeCommerce is beschikbaar in een aantal versies, afhankelijk van de wensen en noden van de klant. “Voor snelle beslissers kunnen we een standaard webshopomgeving al binnen enkele dagen koppelen met het ERP,” vervolgt Leijssen. “Dan is het aan de B2B organisatie om de data ‘webshopklaar’ te maken, waarna we testen alvorens we live gaan. Reken op een minimale doorlooptijd van drie maanden. Afhankelijk van de e-commerceambities kan dat traject langer duren, bijvoorbeeld als er een maatwerk design frontend gemaakt moet worden of een frontend met hele specifieke en gedetailleerde noden. Voor de gemiddelde KMO daarentegen bieden we een gestandaardiseerde template die qua usabilty heel erg goed in elkaar zit en op smaak is te brengen met eigen logo’s, kleuren, enz. Groot voordeel is dat deze set-up slechts een compacte toevoeging is aan het applicatielandschap. De TCO is compact en beheersbaar.”

GMI group heeft al een groot aantal bedrijven overgezet op GeCommerce, waarbij veelal wordt ingeplugd op de bestaande ERP infrastructuur. Leijssen geeft enkele voorbeelden van mogelijke toepassingen. “Zo hebben we voor een bouwbedrijf een webshop gebouwd, waarbij medewerkers en contractors de bevoorrading van de werf volledig online kunnen regelen. Een sanitairfabrikant gebruikt de webshop zowel als ‘toonzaal’ voor particulieren, maar via een inlog ook voor installateur. Zij kunnen hier extra informatie opvragen en producten bestellen. Tot slot, gaan we met de omgeving van een chocolatier nóg een stap verder. Supermarktbestellingen gebeuren volledig geautomatiseerd via een EDI met het ERP, terwijl GeCommerce wordt gebruikt als extra kanaal voor de orderintake van een specifiek publiek, zowel zakelijk als particulier. Ook dat verloopt volledig geïntegreerd met het ERP.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*