Wat is de functie van voorraad?

Veranderende tijden vragen om aangepaste voorraadstrategieën. En dat blijkt niet altijd zo makkelijk. Waar de meeste retail bedrijven mee worstelen, is de doorvertaling van de bedrijfsstrategie naar een heldere voorraadstrategie. En die moet dan ook nog eens aansluiten bij de beleidskeuzes van alle betrokken afdelingen. De voorraadstrategie veranderen is binnen veel retail organisaties een verdraaid lastige oefening. Wim van Loo van Slimstock geeft ons alle ins en outs over voorraadoptimalisatie.

Operationele problemen
Van Loo begint met een voorbeeld: “Bouwmarkten ondervinden de noodzaak tot verandering aan den lijve: consumenten zijn steeds minder voorbereid op ‘klussen’ in huis. Met name jongeren blijken vaak niet eens over een eigen hamer en gereedschapskist te beschikken, iets wat bij de oudere generaties ondenkbaar zou zijn. Om dit aan te pakken zullen ze iets aan hun voorraad- en inkoopstrategie moeten doen. Daarnaast daalt de omloopsnelheid van voorraden in bouwmarkten gestaag. Dat betekent dat in elke vestiging al gauw gemiddeld vier tot zes maanden voorraad ligt. De handel voor sommige artikelen ligt gewoon volledig stil met allerlei operationele problemen als gevolg. Een lage omloopsnelheid blokkeert immers schappenplanwissels en daarmee innovatie, maar heeft ook impact op de marge. Op het moment dat je een slowmover – met vaak ook nog een niet accurate verpakkingseenheid – in het schap legt, weet je eigenlijk al dat je een deel van je startvoorraad aan het einde van de levenscyclus zal moeten afprijzen. Een goede omnichannelstrategie kan hier uitkomst bieden. Door specifieke slowmovers (longtail) via de webshop aan te bieden, hoeven ze niet per se in alle winkels te liggen. Vandaag de dag moet men veel meer differentiëren per winkel zodat het assortiment aansluit bij de lokale vraag en dat de voorraadpositie op alle locaties gezond blijft.”

Complexe puzzel

De voorraadstrategie veranderen is volgens Van Loo binnen veel retailorganisaties een lastige oefening. “Het probleem is dat iedereen binnen de organisatie anders tegen voorraden aankijkt. De financieel manager wil de voorraad zo laag mogelijk houden zodat het beslag op werkkapitaal beperkt blijft, terwijl sales graag het assortiment uitbreidt en de beschikbaarheid verhoogt om het aantal nee-verkopen te reduceren en een goede visibiliteit in de winkel te hebben. De supply chain manager laveert daar tussendoor in een poging een goede balans te vinden tussen voorraadniveaus en servicegraad. Elke afdeling heeft dus haar eigen strategie die vaak niet aansluit bij die van de andere afdelingen. Om dit te vermijden moet er eerst een duidelijke bedrijfsstrategie geformuleerd worden. Verkoop, marketing en supply chain kunnen zich hierop baseren om hun eigen afdelingsstrategie op te stellen en deze dan onderling afstemmen. De supply chain strategie vormt dan op haar beurt weer de basis voor een sterke aankoop- en voorraadstrategie. Het is een grote en complexe puzzel die voor iedereen anders is. En het begint allemaal met een juiste assortimentsmatrix.”

Een goede strategie voorkomt dat supply chain managers worden geconfronteerd met onrealistische of contraproductieve maatregelen, vervolgt Van Loo. “Als de verkoop tegenzit, roept de financieel manager bijvoorbeeld al snel dat de voorraad met tien procent omlaag moet. Maar is dit uiteindelijk echt de beste oplossing? Zal dit het meeste geld opleveren op de langere termijn? Het lijkt misschien logisch en simpel op het eerste gezicht, maar wat de puzzel lastig maakt, is dat de puzzelstukken steeds veranderen. Het gedrag van consumenten verandert, de retailmarkt verandert, supply chains veranderen. Denk maar aan de speelgoedretail. Nog niet eens zo lang geleden waren consumenten begin oktober al druk met Sinterklaas inkopen. Die tijd is voorbij, consumenten spelen steeds korter op de bal. Retailers zullen hun beleid daarop moeten afstemmen.”

Omnichannel retailen

Elke sector heeft daarnaast zijn eigen karakteristieken die van invloed zijn op de strategie. Van Loo: “In de fashionbranche zijn vooral snelheid en responsiviteit belangrijk. De eerste levering van een nieuwe collectie moet meteen goed zijn en afgestemd op de verkoop en de maatboog die bij de winkel past. Daarna is het van belang om de voorraad in de winkel zo goed mogelijk aan te vullen. Stuur je die laatste jas in het centrale warehouse met maat XXL nog naar een winkel? Als je die verkoopt is dat een lucky shot. Het is wellicht beter om die jas in het distributiecentrum (DC) te laten liggen en te reserveren voor het online kanaal. Echt omnichannel retailen betekent dat het online kanaal de winkelverkoop ondersteunt, uit-faseer strategieën zijn daarbij enorm belangrijk en kunnen maximaal geautomatiseerd worden op basis van business rules. Als de voorraad in het distributiecentrum voor nog maar vier weken toereikend is, kunnen de voorraadniveaus in bepaalde winkels al worden gereduceerd en voor andere kanalen gereserveerd.”

Heldere strategie

Een heldere en gealigneerde strategie betekent meer grip voor retailers. “Deze strategische focus maakt het mogelijk om efficiënt en effectief te sturen als de omzetcijfers mee- of tegenvallen. Dankzij de synergie tussen de bedrijfsstrategie en het supply chain team kunnen retailers zeker zijn dat hun voorraad steeds in lijn ligt met de vraag”, besluit Wim Van Loo. Slimstock kan helpen bij het maken van de juiste keuzes. En met de forecast en voorraadoptimalisatie tool ‘Slim4’ kunnen de processen optimaal worden geautomatiseerd. Door het toepassen van ‘management by exception’ blijft de focus op de business gevrijwaard. Want voorraadbeheer is tenslotte ‘simpel but not easy’ …

Wil je meer weten over voorraadoptimalisatie en over wat Slimstock voor jouw bedrijf kan betekenen? Kom naar de Slimstock kijkdagen! Registreer via www.slimstock.com. Of contacteer w.vanloo@slimstock.com rechtstreeks voor meer informatie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*