‘Wij optimaliseren jouw warehouse’

Heeft u plaats te kort in uw magazijn? Neemt inventaristelling veel tijd in beslag? Bent u de stockfouten en foute pickings beu? Wenst u de efficiëntie van uw medewerkers te verhogen? Kortom, wilt u uw warehouse optimaliseren? Dan is Vanas Engineering uw partner om het juiste advies te geven en u van de best passende inrichting te voorzien. Een gesprek met Managing Director Andy Van Mieghem over de vele mogelijkheden om een warehouse te optimaliseren.

Van kleine verbeteringen tot grotere automatische magazijnen, Vanas Engineering wordt betrokken bij de meest uiteenlopende vraagstukken. “Vaak starten we klein, maar werken we wel een toekomstplan uit wat schaalbaar is. Perfect aansluitend op e-commerce. Op die manier heeft de klant meteen een plan klaarliggen indien de voorziene groei zou doorkomen,” zegt Andy. “Als lokale integrator met de hoofdzetel in Melsele -tussen Gent en Antwerpen- streven we steeds naar besparingen bij onze klanten.”

Verhogen van de efficiëntie

Waar staat Vanas Engineering garant voor? Andy: “Ten eerste focussen we ons op ‘compact stockeren’ oftewel plaats besparen. Soms stockeren we dezelfde voorraad op slechts 10% van het huidige grondoppervlak. Inderdaad, een 90% besparing. Of anders bekeken, we verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, zonder de nodige verbouwingen of uitbereidingen te doen. Daarnaast zijn onze inspanningen gericht op het verhogen van de efficiënte van de medewerkers. In sommige gevallen boeken we resultaten waarbij medewerkers tot wel vijf keer zo productief zijn. Ook doen we er alles aan om medewerkers foutloos te laten werken.”

Specifiek voor warehouses gericht op online bestellingen (e-commerce) hanteert Vanas Engineering nog enkele aanvullende aandachtspunten ten opzichte van standaard magazijnen. “Zo proberen we doorlooptijden te verkorten,” zegt Andy. “In e-commerce is de reactiesnelheid bij ontvangst van orders van belang. Sommige van onze klanten hanteren ‘binnen 30 minuten buiten na ontvangst order’ als regel. Ook gaat er extra aandacht uit naar een goed proces voor retourafhandeling en tot slot ligt de focus op de schaalbaarheid van de automatisering. Een systeem dat toelaat om in piekmomenten extra resources in te zetten. Dat wil zeggen, gedurende de dag met 1 of 2 mensen kunnen werken, maar vanaf 17.00 uur als iedereen begint te bestellen, 5 of 6 mensen inzetten zonder op efficiëntie in te boeten.”

Unieke mix aan oplossingen

Hoe kan Vanas dit waarmaken? “Dankzij onze engineers die een unieke mix aan oplossingen ter beschikking hebben,” zegt Andy stellig. “Keuze hebben, is de juiste keuze kunnen maken. Ons gamma van producten is heel breed. Ik geloof er sterk in dat adviseurs pas goed kunnen adviseren wanneer ze een compleet aanbod aan verschillende systemen hebben. Zo niet, zal hun advies steeds gekleurd worden naar hun eigen producten. Bij Vanas durf ik te stellen dat we een complete productrange hebben, en onze mensen dus het juiste advies kunnen maken. We integreren de klassieke reksystemen en verdiepsmagazijnen, maar ook semi-automatische paternosterskasten. We kunnen dit geheel aansturen met de in eigen beheer ontwikkelde WMS-software. In 2019 hebben we nog een overname gedaan van een Nederlandse integrator (Pacoma) die gespecialiseerd is in rollenbaansystemen. Dat was het ontbrekende stukje dat de efficiëntie bij zowel de klassieke als geautomatiseerde systemen kan verhogen.”

Gratis audit

Hoe gaat Vanas Engineering te werk? “Onze engineers doen steeds een eerste gratis audit,” vervolgt Andy. “De actuele werking, actuele locatie, actuele prestaties en cijfers (indien deze voorhanden zijn) worden geanalyseerd. We bespreken de pijnpunten van de klanten alsook hun toekomstvisie van het bedrijf en met name, de impact op het magazijn. Zodra dit gekend is, kunnen we aan de slag om een oplossing te bedenken en voor te stellen. Vaak is het resultaat een hybride oplossing die in de toekomst over verschillende fases geïntegreerd kan worden. Vaak ook een mix van vijf business units. Voor heel traag roterende artikelen is het onnodig om dure automatisatie in te zetten. Waarschijnlijk is het voordeliger om deze artikelen in rekken te steken. De producten waar rotatie op zit, daarop zullen automatisatie gaan voorstellen. Vaak is het de (unieke) mix die ervoor zorgt dat je een succesvol en geoptimaliseerd magazijn krijgt. Er is geen ‘one size fits all’ formule.”

Rollenbaansystemen voor Omoda

Oplossingen zijn altijd divers. “En dat maakt het net zo uitdagend en leuk,” volgens Andy. “Vaak wordt alleen gesproken over stockage, maar wordt de grote stap daarachter vergeten. Zo is er bij Omoda, met verschillende schoenwinkels in Nederland en een succesvolle website, het opslagsysteem zeer klassiek behouden met traditionele rekken van 6.000 mm hoog. Hiertussen worden de schoenen met een ‘man-up’ (smalle gangentruck) door elkaar gepickt. Gezien schoendozen perfect stapelbare producten zijn, wordt er gewerkt met ‘vrij locatiebeheer’ en dat maakt de opslagdichtheid hier enorm hoog. Dit kan gewoon niet beter.

Om snelheid in het pickproces te brengen is er na de picking gezorgd voor een automatische uitstortering en een geautomatiseerde verpakkingsmachine. Men kan dus in bulk en per ‘wave’ grote partijen schoenen picken die later verdeeld worden. In dat verdelingsproces hebben we onze automatisatie met rollenbaansystemen en sorteersystemen geïntegreerd. Het simplistisch en compact stockagesysteem is dus behouden, we hebben puur het ‘verdeelstuk’ geautomatiseerd. Dat bedoelen we met kritisch kijken naar het proces en altijd de juiste mix voorstellen.”

ID Logistics en Muylle Facon

Bij andere cases realiseren we juist optimalisaties in het stockagesysteem, zegt Andy. “Maar ook dit moet niet altijd complex zijn. Bijvoorbeeld bij ID Logistics wisten we de opslagcapaciteit te verdrievoudigen. Dat is bereikt door een storeganizer-systeem te integreren in hun bestaande palletrekken. Deze oplossing is naast budgetvriendelijk, ook gemakkelijk te integreren en snel uitbreidbaar. Een quick win. Bij Muylle Facon, een Vlaamse producent van houtbeschermingsproducten, hebben we juist wel gekozen voor automatisatie in het stockagesysteem. Hierin hebben we een Modula Lift geïntegreerd, voorzien van een klein stukje rollenbaan, waarbij telkens 5 klanten tegelijk worden gepickt. De orderpickster realiseert 350 orderlijnen per anderhalf uur. Dankzij de integratie zijn de loopafstanden van 14 kilometer naar slechts 500 meter per dag gereduceerd.”

Let op voor overdimensionering

Vanas Engineering richt zich op zowel kleine als grote optimalisatie- en automatisatietrajecten. Andy: “We merken dat in ons Belgische landschap de KMO’s vaak aan bod komen, maar we zijn ook betrokken bij grotere installaties. Zo hebben we recent een installatie afgerond van 32 Modula Liften aangestuurd met onze WMS-software en voorzien van onze interne rollenbaansystemen en een automatische verpakkingsmachine. Hierop kunnen tot 16 orderpickers een output van 4.800 orderlijnen per uur verwerken op piekmomenten. Tijdens normale dagroutine werken 4 mensen en behalen ze tezamen 1.000 orderlijnen per uur. Let overigens op voor overdimensionering, zowel in snelheden alsook in investeringsbedragen,” waarschuwt Andy. “Vaak zien we dat er enkel wordt gekeken naar piekmomenten. Er worden dan automatisatiesystemen voorgesteld die voor 95% van de tijd een over dimensionering blijken te zijn. Zonde. Kies voor een schaalbare oplossing waarbij je op piekmomenten één of meerdere bijkomende medewerkers inschakelt,” adviseert Andy. “We hebben ondertussen bewezen concepten dat onze schaalbare geautomatiseerde oplossingen werken en bovendien een aanzienlijk investeringsbedrag kan uitsparen.”

Laat u adviseren door een partij die van klein tot groot kan integreren, zodat je niet in één vooraf bepaalde richting beïnvloed wordt, besluit Andy. “Daag onze adviseurs uit, en laat ze een gratis audit uitvoeren zodat we kunnen aantonen, waar we rendabele verbeteringen kunnen realiseren.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*