WMS in de cloud

wms

Als het gaat om het managen en beheren van orders en het voorraadmagazijn is een e-tailer over het algemeen aangewezen op de backend van het gebruikte platform van de webshop. In de basis kun je hiermee heus wel wat orders managen en beheren, maar de functionaliteiten zijn beperkt, zeker als de voorraad wat groter wordt. Dat zegt Hayko Yuksel van Fulfilment Software. “Wij hebben een WMS-systeem ontwikkeld, dat volledig in de cloud draait en 24/7 bereikbaar is. We merken dat niet alleen e-tailers baat hebben bij onze oplossing, maar dat ook e-fulfilment bedrijven de voordelen inzien van ons unieke WMS-systeem.”

Het al dan niet uitbesteden van de logistiek is uiteraard volledig afhankelijk van de situatie waarin een e-tailer verkeert. Yuksel: “De eerste afweging die een e-tailer zal moeten maken is of hij ruimte en tijd heeft om zelf de logistiek te doen, en ten tweede het kostenaspect. Een e-tailer gaat vaak van zijn eigen kunnen uit en zal uit kostenoverwegingen zo lang mogelijk de logistiek voor eigen rekening nemen, tot hij op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Dan wordt het hoog tijd om de producten elders onder te brengen, bijvoorbeeld bij een e-fulfilment partij. Wanneer de keuze valt om zelf het magazijn te beheren zal magazijnsoftware een uitkomst zijn.”

Kostenbesparing


Onze cloudoplossing maakt een koppeling tussen de webshop en de vervoerders, licht Yuksel toe. “Zodra een bestelling wordt geplaatst op de webshop wordt deze order automatisch doorgeschoten naar ons WMS-systeem. Het systeem koppelt desgewenst meerdere webshops en domeinnamen in één omgeving. E-tailers en fysieke retailers met meerdere verkoopkanalen kunnen de complete logistiek centraal in de cloud regelen met onze software. Zowel de orderverwerking als het ordermanagement wordt dan aanzienlijk gestroomlijnd. Als een order binnenkomt, wordt deze direct in de voorraad gereserveerd. We werken daarbij via het first in, first out principe. In één oogopslag is zichtbaar of een e-tailer een order wel of niet kan versturen, want de voorraadstatus is altijd actueel. Je kunt hier ook alerts inbouwen dat een e-tailer bij een bepaalde minimum voorraad een melding krijgt, zodat producten tijdig kunnen worden bijbesteld. Uit onderzoek blijkt dat door gebruik te maken van ons WMS-systeem er 80% minder tijd wordt besteed in het magazijn én dat de foutmarge afneemt met 99%. En dat voor exact dezelfde orderaantallen. Daar zit dus een enorme kostenbesparing voor de e-tailer.”

Vingerscanner


De orderverwerking gaat er met Fulfilment Software aanzienlijk op vooruit. “We hanteren twee manieren van orderverwerking: single order picking of de digitale methode middels de Scan Solution,” verklaart Yuksel. “Single order picking houdt in dat aan de hand van een pakbon wordt gepickt. Vervolgens worden de producten op de paktafel gecontroleerd. Met één druk op de knop voorzie je de verzending van een label. We hebben daarbij een koppeling met alle grote B2C-vervoerders, waardoor geen andere verzendsoftware benodigd is. De procesverwerking gebeurt vervolgens volledig geautomatiseerd, inclusief het versturen van een track & trace naar de consument.”
Sinds enkele maanden heeft Fulfilment Software met de Scan Solution ook een digitale methode om orders gecombineerd te picken. Yuksel: “Het gaat om een mobiele applicatie die met behulp van barcodes de complete orderverwerking faciliteert. Het grote voordeel is dat men meerdere orders in één keer kan picken, de handen vrij heeft (want slechts een vingerscanner en een mobiel apparaat) en een efficiënte route door het magazijn kan lopen. Dat levert een forse tijdwinst op. De verschillende producten worden in orderverzamelbakken geladen en vervolgens op de paktafel verzendklaar gemaakt.”

Actuele voorraad


Niet alleen de orderverwerking is essentieel in het proces van een e-tailer, ook het voorraadbeheer is volgens Yuksel ontzettend belangrijk. “Het managen en beheren van de voorraden is leidend in de actuele status van de voorraad. Vrijwel real-time pushen we de actuele voorraden naar de (verschillende) webshops of fysieke verkoopkanalen. Dat voorkomt dubbele orders en ontevreden klanten. Bovendien heeft de e-tailer direct een overzicht van de actuele voorraad, 24/7, zonder in te hoeven loggen in de backend van de verschillende webshops. Nieuw binnengekomen goederen kunnen via de module ‘inslag’ direct worden verwerkt en uitgezet naar alle verkoopkanalen. Diezelfde module werkt ook voor retouren, al vindt er dan vanzelfsprekend nog een extra controle plaats op de staat van het product.”

Volgens Yuksel kan Fulfilment Software e-tailers binnen een week koppelen met het WMS-systeem. “We hanteren eenmalige installatiekosten en maandelijkse licentiekosten op basis van de grootte van de onderneming. Dat maakt onze software ook uiterst interessant voor e-fulfilment bedrijven,” zegt Hayko Yuksel tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*