Bouwen aan een sterk merk

Een sterk merk. Eens mensen van je merk beginnen te houden, zijn de voordelen eindeloos. Dat geldt niet alleen voor B2C maar zeker ook voor B2B. Aan het woord is Kurt Deneire, managing partner bij Liswood & Tache – brand builders. Volgens hem worden de voordelen van een sterk merk nog te vaak onderschat in B2B. 

Liswood & Tache helpt merken mee groeien. “Dat doen we zowel voor bestaande merken als voor merken die we zelf vanaf nul mee hebben gecreëerd,” zegt Deneire. “Ook is het ons om het even of het een B2B of B2C luik is of een combinatie van beide. B2B klanten zijn immers ook in het dagelijks leven consument en zijn verwend met alle modernste snufjes en technologieën. Het is belangrijk om ze tijdens hun werk op dezelfde manier te behandelen en te binden aan jou als B2B merk.”

Key visual

Drie belangrijke pijlers staan centraal in de filosofie van Liswood & Tache: een sterke strategie, een creatief concept en tot slot een doeltreffend design. “We vertrekken altijd vanuit een goed onderbouwde strategie,” legt Deneire uit. “Waar sta je hoe positioneer je je en onderscheid je jezelf als B2B merk van de concurrent? We gaan op zoek naar de mogelijkheden en onderstrepen de valkuilen. Een strategische voorbereiding is echt essentieel. De volgende stap zit hem in het bedenken van een creatief en communicatief concept. Daarbij gaan we op zoek naar een onderscheidend element of beeld voor een organisatie, een key visual, oftewel een rode draad die we systematisch toepassen in alle toekomstige communicatie-uitingen. Mooie voorbeelden daarvan zijn de kenmerkende mannetjes van Ethias Verzekeringen of de getekende mascotte van Red Bull. Het beeld zegt dan vaak al genoeg en zorgt voor de herkenbaarheid.”

Het beste resultaat

Eenmaal de strategie en het creatief ontwerp bepaald, is het tijd voor het doeltreffend design, het uitvoerend plan. “We brengen het plan tot uitvoering over de verschillende kanalen,” zegt Deneire. “Online zorgen we ervoor dat we alle banners en beelden voorzien van de juiste boodschap, overgoten met het creatieve concept voor een stukje herkenbaarheid. Om op die manier de meeste resultaten te verwezenlijken en het merk te doen groeien. Dat zal uiteindelijk resulteren in meer leads, sales en een verhoogde conversie. We meten ook effectief de resultaten, zodat we gedurende het proces eventueel kunnen bijsturen.”

Custom order systeem

De strategie en het stappenplan van Liswood & Tache is van toepassing op zowel kleine als grote merken, maar ook geschikt voor platformen. Deneire: “We zetten alle middelen in om de groei van een merk te stimuleren. Dat gaat zelfs zover dat we bijvoorbeeld voor een klant als Franky Fresh Food, groothandel in vers vlees, een custom order systeem hebben geïmplementeerd, waarin slagers en afnemers via een app hun bestellingen kunnen doen. Deze producten worden automatisch ingeladen in de webshop van de slagers waar ook consumenten online hun aankopen kunnen doen. Op die manier wordt het systeem voor iedereen interessant en bouwt Franky Fresh Food aan een sterk merk over alle kanalen.”

Bouwen aan een sterk merk is op meerdere fronten interessant, resumeert Deneire. “Je maakt nadrukkelijk onderscheid met je concurrentie en je weet zowel consumenten als medewerkers aan je te binden. Mensen werken nu eenmaal liever voor een sterk merk. Het maakt ze trots en helpt zelfs bij het werven van nieuwe medewerkers.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*