Data gedreven beslissingen

Cropland0118

 

Data gedreven beslissingen vormen dé basis voor de toekomst van een retailer. Dat meent Geert Vromman van Cropland. “Op basis van deze visie cultiveren we data en zorgen we ervoor dat we samen met de retailer de effectiviteit van zijn organisatie kunnen optimaliseren.”

 

De letterlijke vertaling van Cropland is vruchtbare grond. Het heeft volgens Vromman alles te maken met de manier waarop je met data zou moeten omgaan. “Eerst een zaadje planten en dan bewerken. Het gaat niet vanzelf. Veel mensen hebben de perceptie dat ze met een druk op de knop een strategische beslissing kunnen filteren uit een grote hoeveelheid aan niet-gestructureerde data. Zo werkt dat natuurlijk niet. Wij gaan de data van onze klanten zodanig bewerken dat we wél operationele en strategische beslissingen kunnen maken. En dat start met het in kaart brengen van data.”

Meer variëteit aan data
Volgens Vromman is de variëteit aan data en gegevens vandaag veel groter dan die van jaren geleden. “Was men in het verleden vooral aangewezen op de eigen data, op vandaag kan men gebruik maken van data uit allerlei externe bronnen, omgevingsfactoren, en zo meer om mee te gaan onderzoeken. De technologische vooruitgang maakt dat allemaal veel makkelijker. Vandaag zou je heel snel het weer op bijvoorbeeld 13 april 2016 in Oostende kunnen achterhalen. Dat was vroeger een pak moeilijker. We starten overigens altijd met een probleemstelling of een ambitie. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld identificeren waar een retailer het beste een nieuw winkelpunt kan openen, hoe de webshop beter ingericht kan worden en afgestemd op de doelgroep, of hoe er een betere verhouding tussen producten versus omzet behaald kan worden? Dat soort vraagstellingen zijn leidend in een analyse.”

Enthousiaste verkoper
Retailers verzamelen op vandaag ontzettend veel data, zegt Vromman. “Er wordt data verkregen in de webshop, via het kassasysteem, via toegangspoortjes en camera’s, mogelijk via allerlei loyalty systemen, via sociale media, …. Van een shopmanager wordt bijna verwacht dat hij een datageek is om inzicht te kunnen verkrijgen in die bergen aan data. Hier kunnen wij met onze Cropland Analytics oplossing structuur in aanbrengen en werkelijk van toegevoegde waarde zijn door patronen te herkennen en vragen te beantwoorden. We beschrijven wat we zien en proberen aan de hand van gedragingen een voorspelling te doen. Afhankelijk van de vraagstelling zetten we daar verschillende toolings bij in, in combinatie met de software van de retailer. Technologie is een belangrijk hulpmiddel, maar de vraagstelling van de klant is leidend. Zaken die vroeger als onmogelijk werden beschouwd, kunnen we nu volledig uitwerken. Denk aan voorspellingen op het gebied van aantallen bezoekers (drukte), maar ook als het gaat om aanbevelingen of passende suggesties, zoals ‘klanten die dit kochten, kochten ook dat’. We gaan als het ware op die manier de enthousiaste verkoper uit de fysieke winkel digitaliseren.”

Onderscheidende aanpak
Om de vraagstelling van de klant goed te begrijpen en doorgronden, heeft Cropland volgens Vromman een onderscheidende aanpak. “We combineren datascience met kennis en ervaring ter zake; we vertalen dit in de dagdagelijkse praktijk van de klant. Zouden we dat niet doen, blijft het een statistisch gegeven.” Vromman geeft tot slot een voorbeeld: “We hebben een suggestie-motor (recommendation system) gebouwd voor een wijn-retailer. Als we puur en alleen de data beschouwen en daar datascience op loslaten, dan komen er geen goede conclusies uit. Omdat ik zelf ook wijnliefhebber ben en verschillende keren met de retailer samengezeten heb, hebben we een suggestie-motor kunnen ontwikkelen die zowel voor bestaande klanten als voor nieuwe ideale suggesties voorstelt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*