Data is geen eenmansverhaal, het succes ligt in crossfunctionele teams

Voel je vandaag de noodzaak om naar een datagedreven organisatie te evolueren? Je bent niet alleen. Data brengt nu eenmaal veel opportuniteiten met zich mee. Denk maar aan de nieuwe diensten of businessmodellen die je op basis van datavisualisaties kan uitwerken. Dat kunnen ook de experten van Python Predictions bevestigen. Al meer dan vijftien jaar helpt het bedrijf ondernemingen slimmer te maken aan de hand van data en geavanceerde tools. 

Sinds de integratie met het Belgische business & technology consultingbedrijf Tobania vorig jaar, biedt het datateam een one-stop-shop aan om te transformeren naar een data intelligence company. Wouter Buckinx, Data Science Business Unit Manager bij Python Predictions, vertelt er graag meer over. 

Datapionier Python Predictions 

“In 2006 zijn we gestart met het aanbieden van services om bedrijven slimmer te maken aan de hand van data,” zegt Wouter Buckinx. “In die periode waren we datapioniers. We bevonden ons vooral aan de pushkant waarin we zelfs grote bedrijven nog moesten overtuigen om uit data waardevolle inzichten te halen. Dat deden (en doen) we met op maat gemaakte businessoplossingen. Met andere woorden, we ontwikkelen analytische oplossingen met behulp van code en programmeertalen, helemaal op maat van de klant.” 

Van marketing tot risicoanalyses 

In de beginjaren was de dienstverlening van Python Predictions volgens Wouter vooral op de marketingafdeling gericht. Het databedrijf hielp ondernemingen bijvoorbeeld met het juiste product aan de juiste klant voor te stellen en de response rate op campagnes te verhogen. “Doorheen de jaren voegden we daar domeinen aan toe. Denk bijvoorbeeld aan risicoanalyses (voorspellingen maken om bedrijven proactief te helpen de juiste acties te ondernemen), operations (voor ideaal stockbeheer) en HR (aan de hand van data slimmere personeelsbeslissingen nemen). We hebben een sterk team dat die verschillende componenten probleemloos aankan. Onze experten werken niet alleen op technologische uitdagingen, maar bieden ook analytisch inzicht. Kortom, ze begrijpen het businessverhaal van de klant en gaan ermee aan de slag.”

Strategisch niveau

De markt is ondertussen veel veranderd, constateert Buckinx: “Veel meer bedrijven zijn ervan overtuigd dat data de toekomst is. Vroeger namen we slechts een handvol ‘believers’ waar in een organisatie. Rond een innovatief idee werd een afgebakend project opgezet dat min of meer als een eiland fungeerde binnen de organisatie. Vandaag daarentegen beseffen bedrijven dat data niet langer een keuze is, maar een overlevingsstrategie. Daarom speelt data nu op een veel hoger niveau mee. Niet alleen in kleine tactische beslissingen, maar ook in strategische keuzes op C-level. Bedrijfsleiders gaan nadenken hoe je je als bedrijf moet organiseren om het maximale uit data te halen.”

One-stop-shop

Python Predictions is mee geëvolueerd met dat marktverhaal. “We zijn gaan nadenken over hoe we als organisatie datatransformaties kunnen begeleiden. Klanten willen werken aan een data intelligence company. En daar heb je veel meer bouwblokken voor nodig zoals een degelijke data-architectuur én -expertise. Om die reden zijn we een jaar geleden volledig geïntegreerd in Tobania, een van de grootste Belgische IT-bedrijven en ook een van de sterkst groeiende organisaties die drie jaar na elkaar de Trends Gazellen Award heeft gewonnen. Tobania is onze perfecte match. Dankzij ons partnerschap zijn we niet langer enkel een data science provider. We zijn een partij die klanten helpt migreren naar een data intelligence company. Onze klanten gaan in zee met een one-stop-shop om bij elke bouwblok ontzorgd te worden,” gaat Buckinx verder. 

Customer experience is key 

Bedrijven zijn volgens Buckinx op zoek naar een meer gestructureerde manier om met data om te gaan: “Waar vroeger één persoon een dataproject voor zijn rekening nam, werken volledige crossfunctionele teams nu meer en meer samen met de business. Snel naar iets toewerken, daar gaat het om. En het liefst op een agile manier. In de retailsector situeren onze projecten zich bijvoorbeeld rond het verhogen van de customer experience. De klant wil vandaag het gevoel krijgen dat hij persoonlijk aangesproken wordt en dat hij zich in de juiste winkel bevindt om te shoppen. Zowel online als offline.”

Voor grote én kleine spelers 

“Met Tobania werken we voor grote spelers zoals Delhaize en Colruyt, maar ook voor de kleinere spelers die meer en meer data analytics in hun systemen willen integreren. De technologische evolutie maakt het immers ook voor kleine retailers perfect mogelijk om op een budgetvriendelijke manier te scoren met data. Kortom, wij helpen al onze klanten met de uitdagingen waar ze vandaag van wakker liggen. Of het nu gaat over hun customer experience, risk-, operations- of HR-processen,” aldus Buckinx. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*