Altijd de beschikking over up-to-date NAW-gegevens

Als retailer de gegevens van consumenten registreren, verwerken en benutten op een net zo efficiënte manier als de grootste e-commercespelers op de digitale markt. Een illusie? Welnee. Maak kennis met het Customer Data Platform CustoCentrix in combinatie met het Freedelity bestand, een database met up-to-date NAW-gegevens van meer dan 6,3 miljoen unieke Belgische consumenten. Eric de Bellefroid van Freedelity legt uit wat deze formule tot een gouden combinatie maakt. Een oplossing die bovendien helemaal GDPR-compliant is.

CustoCentrix is een zogenaamd Customer Data Platform enkel en alleen gericht op retail, zowel fysiek als online. “In het platform worden alle mogelijke data van klanten geregistreerd en verwerkt. Denk aan transactionele data uit de kassa, webshopgegevens, responsgegevens op campagnes, gedragsgegevens, en ga zo verder. De gegevens worden met de expliciete toestemming van elke consument verzameld,” benadrukt Eric de Bellefroid. “Wat de combo van CustoCentrixen Freedelity uniek maakt, is dat we voor de mutualisatie van het beheer en onderhoud van de identificatiegegevens gebruikmaken van de eID-kaart van de consument en die afzonderlijk opslaan in de Freedelity database.”

Dubbele toestemming

Via terminals in de winkels, online kassa’s en andere kanalen waarlangs NAW-gegevens worden opgevraagd, komt de identificatiedata (mits toestemming van de consument) terecht in de database van Freedelity. Eric de Bellefroid: “De consument geeft een dubbele toestemming, zowel aan de retailer als aan Freedelity voor de verwerking van zijn gegevens. De eID-gegevens worden opgeslagen in de Freedelity database, evenals GSM-nummers en emailadressen, maar die laatste kunnen individuele retailers pas gebruiken na een expliciete toestemming van de consument. Wat we wel merken, is dat door het gemak van het gebruik van de eID-kaart ruim 70% van de intekenaars ook zijn e-mailadres achterlaat en effectief die toestemming verleent. Alle andere data zoals transactie- en responsgegevens, behoren uiteraard exclusief toe aan de retailpartners en zitten in CustoCentrix. Het voordeel van het mutualiseringsprinicpe is dat alle retailpartners die in de formule stappen automatisch profiteren van de updates op de identificatie- en contactgegevens. Als een consument bij drie deelnemende retailers klant is (aan Freedelity zijn al ruim 700 winkels verbonden), en in één van die winkels wordt opgemerkt dat de consument verhuisd is, profiteren ook de twee andere retailers van die verhuisdata. Daarmee kan je flink besparen, zeker als je berekent dat het opvragen van een verhuisadres anders al snel zomaar 1,78 euro gaat kosten en dat minstens 10% jaarlijks verhuist.” 

Chinese muren

CustoCentrix is een SaaS-platform waarin alle klantdata wordt verzameld. “Na het updaten en actualiseren met Freedelity kunnen de verzamelde gegevens worden opgehaald, gebundeld en verrijkt (met bvb buurtcodes en GPS-coördinaten) om van hieruit aan loyaliteit, segmentering en geomarketing te werken ter ondersteuning van de relationele marketingactiviteiten,” legt Eric de Bellefroid uit. “Iedere retailer heeft binnen CustoCentrix één silo, één database, met Chinese muren tussen de silo’s van de verschillende retailers. Enkel de Freedelity database wordt gedeeld, uiteraard mits een retailer daartoe de toestemming van de consument heeft gekregen. Binnen CustoCentrix zijn er verschillende modules om bijvoorbeeld aan standaard RFM-segmentatie te gaan doen. Daarnaast is er een module voor marketing automation, waarin je campagnes kan aanmaken om deze via verschillende kanalen uit te sturen. De respons hierop wordt teruggekoppeld naar de database en komt als ‘engagement data’ binnen. Zodanig dat je kan zien wie welke mail heeft geopend, doorgeklikt en eventueel heeft aangekocht. Ook is er een module om loyalty programma’s te beheren, evenals een uitgebreide geomarketingmodule die erg handig is om klantenzones in kaart te brengen, nieuwe vestigingen in te plannen en reistijden tot een winkelpunt te berekenen.”

GDPR-compliant

De structuur tussen CustoCentrix en Freedelity is bedacht vanuit het privacy-by-design principe en maakt de applicaties helemaal GDPR-compliant. “Het feit dat de consument bovendien volledige inzage en controle over zijn gegevens heeft, maakt het extra bijzonder,” weet Eric de Bellefroid. “Via de consumer portal en app MyFreedelity kan de consument zelf zijn gegevens beheren en instellen. Zo is er inzage bij welke retailpartners hij of zij is aangemeld en is er een compleet overzicht van de bestelhistoriek inclusief kassatickets. Ook kan de consument zo zelf zijn persoonlijke gegevens en toestemmingen beheren, alsmede de meest recente promotiefolders, kortingsbonnen, enz. raadplegen.” 

Voor retailers tot slot die geen gebruikmaken van CustoCentrix biedt Freedelity met de DQ² Data Quality Services de mogelijkheid om hun bestaande NAW-gegevens te laten opschonen en updaten aan de hand van die van de Freedelitydatabase. De snelle groei van de Freedelity database verzekert daarbij het succes en de kwaliteit van deze voor elke retailer toegankelijke diensten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*