Data maximaal laten renderen

Om ook in de toekomst rendabel en efficiënt te kunnen werken, zijn retailers verplicht om meer waarde uit hun data te halen. The Data Agency ondersteunt bedrijven bij het creëren van heldere inzichten en het behalen van een hogere return on data. “We zijn in de Benelux de enige partner van Google die data kan matchen om zo bijvoorbeeld de impact van online advertenties meetbaar te maken en toe te schrijven aan de winkelomzet,” aldus Peter Trap, managing director bij The Data Agency België. 

The Data Agency is sinds 1995 actief in Nederland. In het begin nog onder de naam EDM. “Enkele jaren geleden hebben we besloten om The Data Agency op te richten als overkoepelende organisatie met daaronder de labels EDM, Invenna, Human Inference en GeoMarktprofiel,” legt Lucas Bos uit, managing director bij EDM Nederland, onderdeel van The Data Agency. “Met EDM richten we ons op het verbeteren van de datakwaliteit en customer audience voor het werven van nieuwe klanten, Invenna is een Customer Data Platform en met Human Inference bieden we software voor het matchen van data. Tot slot helpt GeoMarktprofiel inzichten creëren op basis van geografische profielen. Alle kennis, ervaring en technologie die we vanuit Nederland hebben opgebouwd is ook breed beschikbaar in België.”

HEMA

De online marketinguitgaven inzichtelijk maken door te meten wie offline koopt, is een van de vele diensten die The Data Agency aanbiedt, vervolgt Trap. “Als je dat niet kunt, kun je ook geen inschatting maken van wat de marketinguitgaven waard zijn. Het kan goed zijn dat bepaalde kanalen niet rendabel zijn. Door dat inzichtelijk te maken, kan je veel beter sturing geven aan je marketingkosten.” Voor HEMA hebben we een dergelijke case uitgewerkt, zegt Bos. “Om de omnichannel doelstellingen te behalen maakte HEMA al gebruik van innovatieve oplossingen, waaronder het implementeren van lokale strategieën met Google Local Inventory Ads en het vergroten van het aantal bezoekers met Google Store Visits. De volgende stap is het activeren van Google Store Sales in online campagnes zodat de winkelketen de klantbetrokkenheid kan toeschrijven aan winkelaankopen. Wij hebben het onboarden geregeld. Hierdoor kon Store Sales eenvoudig worden geïmplementeerd en was er voortdurende ondersteuning voor de opdrachtgever. Het volledig geoptimaliseerde proces zorgde tevens voor geavanceerde meetmogelijkheden en een continue optimalisatie voor HEMA.”

Cookies

Cookies verdwijnen. “Het is straks minder goed mogelijk om consumenten te targetten online, maar je wilt wel relevant blijven. Ook daarvoor hebben we een oplossing: CRM onboarding,” zegt Trap. “Wij fungeren als een trusted third party, waarbij wij ervoor kunnen zorgen dat een opdrachtgever zijn customer database op de verschillende online platformen, zoals Google en 2dehands.be, kan herkennen of uitsluiten.” Bos vult aan: “De hele wereld heeft bijvoorbeeld een account bij Google. Daar geef je toestemming om gegevens te mogen matchen. Datzelfde doe je bij Proximus als je klant bent. Door de ID’s van Google en Proximus te matchen kun je alsnog consumenten relevant targetten: uitsluiten van campagnes of juist insluiten voor relevante informatie. Het is een nieuwe manier van matching die mogelijk is en waarvan steeds meer partijen gebruikmaken.”

Datakwaliteit, insights en single customer view

Datakwaliteit is een groot goed. Trap: “Wij beschikken over enorm veel kennis en daarmee inzichten die we kunnen inzetten om de databases van onze klanten te kunnen onderhouden en updaten. Daarnaast hebben wij ook een nieuw segmentatiemodel ontwikkeld voor de Belgische markt, bestaande uit 15 verschillende typen met elk een uniek profiel. Als we deze data combineren met bijvoorbeeld transactiedata van retailers, ontstaan ontzettend veel inzichten. Zo weet je niet alleen wat ze kopen, maar het geeft een extra dimensie omdat je klantengroep op deze manier een ‘gezicht’ krijgt. Dat kan je weer inzetten voor relevante vervolgcommunicatie, maar ook voor het creëren van een centraal klantbeeld. Via het Customer Data Platfom van Invenna is dat centrale klantbeeld inzichtelijk voor opdrachtgevers. Het zorgt voor veel waardevolle informatie die je op elk moment kan oproepen. “

Frauderisico

The Data Agency is ook een belangrijke partner op het gebied van valideren van gegevens in Know Your Customer (KYC) processen, bijvoorbeeld voor betaalproviders die de mogelijkheid van achteraf betalen aanbieden als een betaaloplossing. “Wij checken real-time in hoeverre de gegevens die zijn ingevoerd door de consument kunnen worden gevalideerd,” zegt Bos. “Op basis daarvan koppelen we een score terug, een percentage van de correctheid van ingevoerde gegevens. Dat geeft bedrijven een inzicht in het mogelijke risico op fraude. Dat gebeurt volledig automatisch. Het is dan aan de klant zelf op te bepalen of en op welke wijze een transactie verder wordt afgewikkeld of dat eerst extra controleprocessen worden gevolgd, bijvoorbeeld door het opvragen van verdere identificatiebewijzen.”

Kortom, we hebben in België de laatste jaren ontzettend veel geïnvesteerd, resumeert Trap. “We bieden vrijwel dezelfde services nu in België aan als die we in Nederland al bijna 30 jaar aanbieden. Die kennis en ervaring weten onze klanten te waarderen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*