Een gezond klantenbestand: gezonde klantenrelatie

Door retailers wordt veel tijd en energie gestoken in het bereiken van klanten en potentieel nieuwe klanten. Cruciaal in die communicatie is een gezond klantenbestand. EDM helpt retailers met het gezond zetten van het klantenbestand op basis van data, want dagelijks verhuizen duizenden personen, worden honderden baby’s geboren en komen dierbaren te overlijden. Het actualiseren van het klantenbestand gebeurt in Nederland al meer dan 25 jaar door EDM en nu sinds bijna twee jaar ook in België. De data gedreven firma kondigt binnenkort de samenwerking aan met een strategisch belangrijke speler op de Belgische markt.

Gezonde referentiedatabase

Volgens Peter Trap, managing director bij EDM, is het klantbestand van veel retailers niet optimaal. “Mensen staan soms wel drie keer in een database, met verschillende (email)adressen, loyalty cards, man en vrouw op verschillende adressen (het oude en de meest recente) waardoor de gezinssamenstelling lang niet altijd kloppend is. Kortom, het gaat ten koste van je marketinginspanningen, want beoogde reclameboodschappen komen niet aan of niet op het juiste adres. Toch jammer en zonde van het geld. Wij beschikken over een gezonde referentiedatabase met accurate informatie and adresinformatie van de Belgische gezinnen en individuen. Op die manier kunnen we het klantenbestand van retailers vergelijken en gezond zetten.”

100% GDPR compliant

De referentiedatabase van EDM is kwalitatief zeer accuraat. Peter Trap: “Vanaf midden 2019 hebben we dankzij onze samenwerking met een strategisch belangrijke speler op de Belgische markt een referentiedatabase die zijn gelijke niet kent. Gecombineerd met de expertise van EDM op vlak van dataverwerking waaraan we eventueel een aantal strategische bronnen kunnen toevoegen, komen we tot een zeer accurate referentiedatabase van België die bovendien 100% GDPR compliant is. Op basis van deze database kunnen we heel precies uitspraken doen over de kwaliteit van elk willekeurig klantenbestand van retailers. We checken of de adresgegevens nog correct zijn, wat de gezinssamenstelling is, of het emailadres nog juist is , of ze nog op het juiste adres wonen en zelfs of de persoon überhaupt nog in leven is. En dat volledig geautomatiseerd.”

Fundering

EDM werkt volgens een stappenplan om een klantenbestand gezond te zetten. “Allereerst nemen we de data onder de loep en bekijken we globaal wat de kwaliteit is,” legt Peter Trap uit. “Klantenkennis opbouwen begint nu eenmaal bij kwalitatieve data. We controleren het bestand aan de hand van onze referentiedatabase met de meest recente informatie die wij kennen. Op die manier kunnen we eventuele dubbele gegevens eruit halen en adressen rechtzetten. Het klantenbestand is de fundering van een retailer. Het fundament moet stabiel en stevig zijn op moment dat je campagnes gaat draaien. Door het actualiseren van klant contactgegevens, bereik je nu eenmaal meer mensen en vermijd je ook vaak frustraties bij jouw klanten.”

Statuscheck

Het checken van de database gebeurt volledig GDPR compliant. “Het klantenbestand van een retailer wordt met maximale bescherming en in alle veiligheid verwerkt. EDM is namelijk ISO 27001 gecertificeerd wat aan onze klanten de beste mogelijke garantie biedt voor de verwerking van hun kostbare data. We doen vervolgens een eerste check en stellen een rapport op van de status van de database. De retailer weet op dat moment hoe het met zijn klantenbestand is gesteld en kan op basis daarvan beslissen of hij overgaat tot het actualiseren. Als we bijvoorbeeld constateren dat 10% van je beste klanten niet meer op het ‘bekende’ adres woont, dan heb je een probleem en maak je veel onnodige kosten.” 

België én Nederland

Het gezond zetten van het klantenbestand is pas het begin. De tweede fase gaat over inzichten creëren en een profiel schetsen van klanten. “Ook daar kunnen wij retailers in bijstaan. Uniek aan onze dienstverlening is niet alleen dat we over een referentiedatabase beschikken die 100% GDPR compliant is, maar ook het feit dat deze grensoverschrijdend is in België en Nederland. Er is geen enkele andere partij met zo’n sterk aanbod in beide landen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*