Van data naar waardevolle inzichten

Reeds sinds 2003 levert Impaqtr inzichten aan internationale bedrijven. Vroeger deden we dit vanuit een ad hoc projectmatig perspectief, maar de laatste twee jaar hebben we, met een bijdrage van het Agentschap Innoveren & Ondernemen, gewerkt aan een platform/eco-systeem om op een innovatieve manier met data om te gaan. Bert Jacobs, Managing Director bij Impaqtr, vertelt ons over de unieke manier waarop Impaqtr waardevolle inzichten behaalt uit alle soorten interne en externe data voor bedrijven.

We zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van business processen van bedrijven tussen de afdelingen sales, marketing, supply chain en revenue management, begint Jacobs. “We onderscheiden ons doordat we ons niet enkel baseren op interne data uit gestructureerde systemen, zoals EPR of CRM, maar ook een oplossing bieden voor een combinatie met externe data en eigen input van de business. Denk bij externe data aan retailer, online & grossisten data, maar ook open data zoals weersinformatie. Onder interne data verstaan we ook informatie die in geen enkel systeem zit, maar die wel belangrijk is voor de business processen, zoals bijvoorbeeld een marketingplan dat vandaag meestal in Excel wordt gemaakt.”

Geldige en juridische context

Binnen Impaqtr focussen we vooral op communicatie van data en het verrijken van data. “Die communicatie verzorgen wij met onze oplossing om dan verder tot inzichten te komen en business processen te optimaliseren. Daarbij houden we rekening met een veilige distributie van data en een veilige verwerking. Dat gebeurt binnen de geldige juridische context (GDPR, Mededinging …). We treden op als een neutrale partij die data verwerkt en in een geaggregeerde vorm terugbrengt, waarbij gebruikers toelaten wordt om de business logica te wijzigen of aan te passen via mappings. Het zorgt ervoor dat we met onze software komen tot oplossingen (inzichten) voor optimalisaties binnen sales, marketing, supply chain en revenue management.”

VLAIO

Twee jaar geleden heeft Impaqtr bij het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) een dossier ingediend om een platform te gaan ontwikkelen dat voorziet om met een nieuwe, innovatieve manier met data om te gaan. “We hebben het platform voorlopig de werktitel ‘Aurora’ gegeven,” zegt Jacobs. “Het traject is in december 2019 afgerond. Nu bevinden we ons in de fase van marktvalidatie waarbij we de komende zes tot twaalf maanden hetgeen we hebben ontwikkeld toetsen in de markt. Hierna zullen we het effectief commercieel gaan uitrollen.” Impaqtr heeft daarbij grote ambities. “De bedoeling is dat we onze schaalbare oplossing binnen gans Europa en zelfs mondiaal gaan uitrollen,” benadrukt Jacobs.

De waarde van data

Impaqtr kan als neutrale partij op recurrente basis en op een correcte en legale manier voor bedrijven data verwerken om te komen tot inzichten. “In onze cloudoplossing maken we gebruik van PowerBI die we in een embedded format kunnen aanbieden aan onze klanten,” legt Jacobs uit. “Retailers of andere bedrijven die data beschikbaar hebben en willen verkopen, kunnen ook onze oplossing gebruiken om dat binnen een juridische context te kunnen doen. Een supermarkt mag bijvoorbeeld niet op shoplevel-niveau data aanleveren aan fabrikanten over competitie. Via ons platform kan dat wel. Wij zorgen namelijk voor de juiste aggregaties zodanig dat de data toch aan fabrikanten beschikbaar gesteld kan worden. Zie ons als de neutrale tussenpartij voor de verwerking van data en retailers houden zelf controle over de waarde van hun eigen data.”

De data die binnenkomt bij een bedrijf, plaatsen wij in de juiste context, vervolgt Jacobs. “Dat kan gaan over verschillende domeinen en we hebben zelf een aantal producten ontwikkeld die gestandardiseerd beschikbaar zijn binnen ons platform. Qua content focussen we ons vandaag op de 4 P’s en hebben we bijvoorbeeld een promotie- en revenue analyse, een retailer margin analyse en een category management-analyse ontwikkeld. Daarbij ziet iedereen binnen de organisatie dezelfde context en cijfers. Door vele bronnen te combineren, worden mooie inzichten verkregen. En daarin gaan we heel ver. In de toekomst zien we het zelfs mogelijk dat bijvoorbeeld andere partners, zoals strategische consultingfirma’s, hun modellen kunnen gaan automatiseren binnen ons platform. We staan wat dat betreft wel nog maar aan het begin.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*