De juiste keuzes maken op basis van data

Keyrus0117

Het data-aanbod van retailers was tot voor een paar jaar geleden redelijk beperkt en werd met name gebruikt voor loyalty kaarten. Door de steeds verdere vorm van digitalisatie verzamelen retailers meer en meer data. Hoe meer data van verschillende bronnen, hoe meer usecases ingevuld kunnen worden om de informatie uit die data te gaan gebruiken voor het nemen van betere beslissingen. Als dataspecialist kan Keyrus etailers helpen de juiste keuzes te maken op basis van data.

Begin altijd vanuit een bepaalde strategie, adviseert Frank Rossaert van Keyrus. “De meest bekende toepassing is campagne management. Met behulp van een model bekijken welke klanten interessant zijn voor een campagne. Bij DM doeleinden kan op die manier enorm op kosten worden bespaard, omdat je gericht een groep gaat benaderen. Maar ook digitaal, via e-mail, kun je gerichter klanten benaderen door de juiste boodschap te richten aan de juiste doelgroep. Er is immers al genoeg spam in omloop.”

Campagne verrijken
Wat Keyrus doet is ook marketing, maar maakt het meer datagedreven. Rossaert: “Ten eerste maken we de campagnes meetbaar; we gaan de performantie meten. En ten tweede verrijken we de marketingcampagne met data als gevolg van interactie tussen de klant en de etailer, alsook met data van buitenaf. Dat centraliseren we in één omgeving die het toelaat de campagne op een andere manier aan te sturen en effectief meetbaar te maken. Zo laten we een retailer op een agiele manier beter omgaan met zijn marketingactiviteiten.” Aan de hand van onder meer A/B testing kunnen we precies bepalen welke campagne bij welke doelgroep past, vult Carl Sablon van Keyrus aan. “Wij werken toolonafhankelijk en gaan samen met de bij de klant beschikbare tools aan de slag om een duidelijke meerwaarde te geven aan de marketingactiviteiten en campagnes te verrijken en versterken.”

Dromen
Volgens Carl Sablon zijn de Belgische pure players al redelijk ver met het opzetten van gerichte campagnes, terwijl de traditionele bricks and mortar retailers nog wel wat stappen kunnen maken. “De grote foodretailers in ons land zijn intens bezig met datadriven marketing, maar hebben wel regelmatig problemen om het te gaan operationaliseren. De non-food staat pas aan het begin van het gebruik van data-analytics. We merken wel dat retailers steeds meer investeren in marketing automation tools om campagnes te gaan aansturen. Het besef is er vaak wel, maar de kennis over hoe ze er mee om moeten gaan is niet altijd aanwezig. Voordeel is wel dat door het gebruik van de tools data veel meer gestructureerd wordt bijgehouden. Dat maakt de stap om analytics te gaan toepassen gemakkelijker.” Retailers zijn zich wel bewust van de mogelijkheden en dromen van een online real-time personalisatie van het web, maar zijn absoluut zover nog niet, ziet Chris Lievens van Keyrus. “Wij bieden ze ondersteuning op drie vlakken; zowel inhoudelijk naar het operationele in de zin van het mee opzetten van campagnes door Keyrus Digital; naar de technische implementatie toe met Keyrus BI en de marketing op strategisch niveau bepalen met Keyrus Management.”

Internet of Things
Retailers beschikken vaak over een enorm productassortiment. “Anders dan bij bijvoorbeeld telecom bedrijven met een beperkt aantal producten kun je er niet specifiek, bijna per product, een model op loslaten. Dat kan niet voor 10.000-en producten. Een andere uitdaging voor retailers is dat ze niet zeker weten of een klant na zijn laatste bezoek nog ooit terugkeert. Met behulp van de juiste data en de juiste tools en analyses kan daar beter zicht op worden verkregen en krijgt de retailer beter zicht op het gedrag van zijn klanten. Zo zijn er Internet of Things toepassingen waarmee vandaag wordt geëxperimenteerd om de user experience te verbeteren binnen retail en die op termijn ook de customer insights kunnen verrijken, zoals het gebruik van smartphone en wearable devices, personalized digital coupons, smart pricing, augmented info bij het scannen van producten of de voetscan voor de maten bij schoenwinkels / online passen van kleding.”

Chris Lievens: “Dankzij big data kan een retailer het gedrag van zijn klanten over alle kanalen heen herkennen, zowel online als offline als social. Social data kunnen ook een verrijking geven aan het klantprofiel om de interactie verder te personaliseren. Met data is zoveel mogelijk, maar je moet wél de juiste weg weten te vinden in de data en de juiste usecases weten te definiëren. Wij helpen de retailer daar graag bij.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*