De kracht van herhaling

Marketing is de kracht van herhaling. Affiliate Marketing is zeer geschikt als extra kanaal in de online marketingmix om de zichtbaarheid te vergroten. Het is bovendien zo goed als risicoloos vanwege de no cure, no pay filosofie. Joeky Geilleit, Country Manager bij TradeTracker, legt uit hoe retailers de kracht van Affiliate Marketing maximaal kunnen benutten.

TradeTracker is wereldwijd actief over vier continenten met 24 kantoren. “We geloven in de kracht van een lokale aanwezigheid, zodanig dat we ‘voeling’ hebben met de markt,” zegt Joeky. “Een affiliate campagne moet immers aansluiten op de (lokale) markt. Omdat we in zoveel landen actief zijn, kunnen we de retailer ook bijstaan met kennis en ervaring, ook bij eventuele uitbreiding over de landsgrenzen heen. Een campagne in België kan er misschien heel anders uitzien dan een campagne in Spanje. Wij kunnen zowel onze nationale als internationale troeven uitspelen bij het vormgeven van een affiliate campagne.”

Op maat

In principe brengt TradeTracker twee typen online spelers samen: de adverteerders en platformen (publishers) die advertentieruimte beschikbaar stellen, gaande van bannering tot vergelijkingswebsites, bloggers, enz. Publishers kunnen volgens Joeky gezien worden als het verlengstuk van de website van de retailer. “Ze kunnen bepaalde boodschappen geloofwaardiger overbrengen dan een retailer dat zelf kan doen. Om de juiste publishers aan een betreffende retailer te koppelen, gaan we eerst een gesprek aan over wat de strategie is voor het affiliate kanaal en welke doelstellingen bepaald werden. Het uiteindelijke doel is doorgaans extra omzet genereren, maar de wegen daar naartoe kunnen verschillend zijn. Op basis van dit gesprek bepalen we onder andere het ideale commissiemodel om de gewenste resultaten te behalen en selecteren we de best passende publishers.”

Real Attribution

TradeTracker heeft een enorm internationaal netwerk aan publishers. “Alleen in België al werken we samen met meer dan 15.000 publishers,” zegt Joeky. Het unieke beloningsmodel van TradeTracker is mede verantwoordelijk voor dat grote aantal. “Affiliate Marketing is van oudsher gebaseerd op de laatste click. Met Real Attribution motiveren we publishers om campagnes extra te promoten op basis van eerlijke beloningen, toegevoegde waarde, transparantie en een hoger rendement. Wat wij doen is namelijk alle publishers belonen die een bijdrage hebben geleverd in de customer journey, ook die aan het begin van het funnel, de oriëntatiefase. Met Real Attribution bepaalt een adverteerder de verdeling van de commissie op basis van het gekozen attributiemodel over de verschillende touchpoints. Of ze nu initiator, assist of converter zijn. Publishers worden beloond op basis van hun toegevoegde waarde in iedere fase van het aankoopproces. Of het nu gaat om blogs, content sites, vergelijkers, kortingscode of cashback sites.”

Additioneel saleskanaal

Affiliate Marketing moet volgens Joeky gezien worden als een additioneel saleskanaal. “Het vormt een verlengstuk van de eigen communicatie waarbij de sterkte van de aanbeveling door derden uitgespeeld wordt. Het is met andere woorden een belangrijke toevoeging aan de online marketingmix, waarbij de synergie tussen alle kanalen versterkt gaat werken. Marketing is de kracht van herhaling. Doordat een consument een merk of product op meerdere kanalen ziet verschijnen, wordt het online bereik aanzienlijk vergroot.” Een groot misverstand volgens Joeky is dat Affiliate Marketing als ‘kost’ wordt gezien. “Het heeft niets te maken met beperkte budgetten, want het is zo goed als risicoloos volgens onze filosofie no cure, no pay. “Van zodra een adverteerder weet wat de cost per order mag zijn, kan Affiliate Marketing ongelimiteerd worden ingezet. Je betaalt pas als het ook geld heeft opgeleverd. Via het TradeTracker platform of Google Analytics kan een retailer perfect zien welke publisher wat heeft gegenereerd. Belangrijk tot slot is wel om te weten dat het enige tijd kost en je het niet keer op keer aan- of stop kan zetten, zoals bijvoorbeeld Adwords. Om het kanaal ten volle te benutten, zal je het intensief moeten (fine)tunen en inspelen op speciale periodes, zoals Sinterklaas, Black Friday, enz.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*