De rol van influence marketing in retail

Influenzo0217

Bij het openen van een webshop kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het surfend publiek je webshop direct weet te vinden. Je zal moeten zorgen voor bereik. En dat kan tegenwoordig op velerlei manieren. Volgens Pablo Jonas van Influenzo kan influence marketing daar een wezenlijke bijdrage aan leveren. Op de Webshop Vakbeurs presenteert Influenzo een aantal interessante diensten / oplossingen die de etailer helpen aan een breder bereik, zoals Pay on Influence en Tv to Web targetting.

Het is eigenlijk best vreemd dat 98% van de bezoekers een webshop verlaat zonder een aankoop te hebben gedaan, meent Pablo. “En dat terwijl de meeste webshops de basisbeginselen wel op orde hebben. In een fysieke winkel is dat bijna onmogelijk. Voor een (r)etailer is het essentieel dat de communicatie met potentiele klanten over alle kanalen relevant is. Door het gedrag van bezoekers op de site te meten en te beïnvloeden kunnen we een minimaal 20% betere conversie garanderen,” belooft Pablo. “Influenzo is de Belgische partner van Wiqhit personalisatie software waarmee we allerlei methoden kunnen inzetten om klantprofielen te verrijken en aan content personalisatie te doen zonder tegen allerlei privacy problemen aan te lopen. Ook dit is influence.”

Emotie
Influenzo was al met influence marketing bezig, lang voordat het een buzzwoord werd. “We werken als consultant naar merken toe en naar andere bureaus die zelf niet de resources hebben om aan influence marketing te doen,” zegt Pablo. “Bij influence marketing gaat het niet om wie het meest brult, maar wie de meeste invloed heeft. Het aantal volgers is niet altijd het belangrijkste criterium.” Influenzo kan (beginnend) etailers bijstaan in het hele e-commerce verhaal. “Wij werken met partners die elk expert zijn in hun eigen vakgebied. Zo kunnen we etailers bijstaan in het personaliseren van de content, connecties met on- en offline maken, marketing automation verzorgen tot zelfs complete webshops laten bouwen in Shopware, het enige platform met een emotionele shopping ervaring.”

Geloofwaardig
Influence marketing is volgens Pablo prima meetbaar en eindeloos toepasbaar. “Influencers zijn geloofwaardig en letterlijk een voorbeeld voor de doelgroep. Het geeft vaak een betere ROI dan via de reguliere kanalen. Wij helpen etailers content te produceren waar de doelgroep op zit te wachten om dat vervolgens te kunnen delen via influencers. Dat kunnen vloggers, bloggers of instagrammers zijn, maar ook experts, celebrities en marktleaders. Op basis van de briefing gaan wij in ons netwerk op zoek naar de juiste influencers. We gebruiken verschillende monitoring tools om het netwerk van influencers te doorgronden om zo de juiste mensen aan elkaar te koppelen. Op de Webshop Vakbeurs in Mechelen presenteren we een aantal unieke concepten voor etailers op het gebied van (influence) marketing.”

Betalen op resultaat
Een van die innovaties is het concept ‘Pay on Influence’. Pablo: “Via dit concept betalen etailers enkel op basis van behaald resultaat. Tot nu toe was influence marketing voor etailers altijd een gok; je betaalde een bepaald bedrag en vervolgens was het gissen naar het resultaat. Wij hebben een netwerk opgezet van premium influencers waarbij we een gegarandeerd aantal posts en shares beloven voor een bepaald bedrag. Zo kan een etailer een resultaat gedreven influence marketing campagne opstarten.”

Een tweede concept dat Influenzo op de beurs in Mechelen presenteert is meer gericht op de grotere (r)etailers; Tv to Web targetting. “Via een unieke tool kunnen we meten hoeveel mensen een tv spotje hebben gezien en op dat moment of binnen een relevante periode de webshop hebben bezocht. Bezoekers die niet zijn geconverteerd kunnen we retargetten. Deze methode is heel efficiënt en effectief en zeker niet kostbaar,” stelt Pablo.

Kwalitatieve views
Bij Google Adwords betaal je per click, maar dat hoeft volgens Pablo niet altijd een kwalitatieve view te zijn. “Want een click is bij Google al een view van slechts drie seconden. Wij kunnen met Viewtime Performance echter een kwalitatieve view garanderen, op uw site èn op uw specifieke aanbieding, van minimaal tien seconden.

Zo heb je als etailer dus gegarandeerd tien seconden engagement. Ook kunnen we (r)etailers via emailbidding kwalitatieve emailadressen aanbieden, performance based. Kortom, door de combinatie van allerlei marketing inspanningen zijn we in staat om (r)etailers naar een hoger niveau te brengen. Influence marketing in de brede zin van het woord kan daarin het verschil maken.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*