De toekomst is digitaal

Kraftmaker0618

 

Fysieke retailers zullen de stap naar online moeten maken. Anderzijds wordt het steeds moeilijker om online het onderscheid te kunnen maken. De nog jonge start-up Kraftmaker speelt in op die dualiteit en helpt retailers via een unieke constructie om succesvol te zijn en blijven. Ook naar de toekomst toe. Een gesprek met zaakvoerder Tonny Verweij van Kraftmaker.

Kraftmaker maakt als start-up een explosieve groei door. Een half jaar geleden bestond het bedrijf nog niet en intussen staan er al zeven medewerkers op de loonlijst. Volgens Tonny heeft dat te maken met de unieke formule die het bedrijf hanteert. “Wij zijn een full service marketingbureau met de focus op betaalbare en doeltreffende marketing via een abonnementsformule. We investeren op die manier in lange-termijnrelaties met onze klanten en gaan maandelijks samenzitten om de strategie te monitoren of eventueel bij te sturen.”

Veel concurrentie
De grootste uitdaging voor retailers is volgens Tonny het vergroten van het bereik. “Naarmate er steeds meer webshops online komen, wordt het steeds moeilijker om een eigen positie te verwerven. In onze aanpak gaan we telkens op zoek naar de unieke USP’s van de retailer, zetten die maximaal in de spotlights op zoveel mogelijk verschillende kanalen om het bereik te kunnen vergroten. Bestaande retailers redden het niet meer alleen met een stenen winkel. Ze moeten de stap naar een webshop maken. Dankzij de steeds kortere verzendtijden zijn consumenten steeds meer bereid om online producten te bestellen. En dat aandeel neemt alleen maar toe. Kijk maar eens naar de landen om ons heen. Een retailer zonder online présence heeft geen toekomst meer.”

Mis de boot niet
Volgens Tonny zetten consumenten die vandaag nog de stenen winkel bezoeken steeds meer de stap naar online. “We geloven wel in omnichannel, maar we zijn van mening dat een webshop steeds belangrijker wordt. Sterker nog, dat de webshop centraal moet komen te staan in de business. Vele voorbeelden hebben dat intussen al aangetoond met Ikea als meest recente voorbeeld. Het concern schrapt wereldwijd 7.500 banen omdat er de laatste jaren te weinig is geïnvesteerd in IT en dan met name in e-commerce. Ons doel is om retailers helpen die stap te maken, waarbij de stenen winkel steeds meer als etalage gaat fungeren met een persoonlijk aanspreekpunt en niet meer als warehouse. De winkel en webshop moeten dan wel volledig geïntegreerd zijn. Over alle kanalen moet je je klant herkennen.”

Kraftmaker heeft de focus vooral op België. “We vertalen het imago van bestaande retailers naar online en gieten er tegelijk een ‘hip’ sausje overheen zonder het vertrouwen van bestaande klanten te verliezen. Omdat we alles in eigen huis kunnen verzorgen, zijn retailers niet afhankelijk van derde partijen. We vormen een one-stop-shop voor het behalen van de ambities. En door onze unieke abonnementsformule kunnen retailers de kosten ook nog eens spreiden. Een win-win.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*