De wereld aan je voeten

LMglobal0616

Succesvolle webwinkeliers bereiken op een bepaald ogenblik het plafond en krijgen te maken met meer competitie in hun eigen land. Om toch te kunnen blijven doorgroeien, is het logisch om over de landsgrenzen heen te kijken. Stijn Sommerijns – Global Marketing Manager van Landmark Global – moedigt webwinkeliers aan hun kansen ten volle te gaan benutten in het buitenland. En dat hoeft volgens hem echt niet alleen dicht bij huis te zijn of aanzienlijke investeringen met zich mee te brengen. Door gebruik te maken van de oplossingen van Landmark Global ligt de wereld aan je voeten.

Consumenten zijn inmiddels meer en meer gewoon geraakt aan het kopen over de grens bij buitenlandse webshops, meent Sommerijns. “Het is aan de webwinkelier om elke internationale klant te kunnen bedienen alsof het een lokale is. Sterker nog, voor webwinkeliers actief in bepaalde niche is vaak de thuismarkt alleen niet groot genoeg om rendabel te zijn en wordt al snel globaal gedacht. Vanuit Nederland en België zal een webwinkelier eerst ‘veilig’ de kansen in de omringende landen gaan onderzoeken, alvorens een echt grote stap wordt genomen. Dat heeft vaak ook met de taal te maken en de afstand.”

Taxes and duties
Over afstanden gesproken, door het logistieke proces slim in te richten kan een webwinkelier vergelijkbare leveringstermijnen hanteren als inheemse concurrenten, ook op andere continenten, verzekert Sommerijns. “Grootste valkuil is namelijk dat een webwinkelier zijn levertijden niet kan waarmaken. Een consument is zeker de laatste jaren verwend geraakt en heeft bepaalde verwachtingen die je als webwinkelier zal moeten nakomen. Ook op vlak van last mile delivery. Je zal niet enkel thuislevering kunnen aanbieden als onderzoek aantoont dat consumenten eerder geneigd zijn te kiezen voor levering bij een pick-up punt. En als je vanuit Nederland of België naar een land buiten de Europese Unie verstuurt, kan je bovendien te maken krijgen met taxes and duties. Wees daarin transparant en toon de extra kosten die gemaakt moeten worden om het product te kunnen ontvangen en de bijbehorende wisselkoers die gehanteerd wordt. Voorkom dus met andere woorden verrassingen aan de deur van de klant. Dat schept negatieve ervaringen en vermindert de kans op herhaalaankopen.”

Geen verrassingen
Landmark Global heeft een tool ontwikkeld die webwinkeliers als plug-in kunnen adopteren in de webshop. Sommerijns: “Dankzij deze technologie kunnen webwinkeliers aankoopbedragen publiceren in de lokale munteenheid met inbegrip van alle heffingen, taksen en verzendingskosten. Dus geen verrassingen bij de levering. Het platform is compatibel met meer dan 40 munteenheden en meer dan 150 lokale betaalmethodes. Ook dat wekt vertrouwen, verhoogt de klantentevredenheid en stimuleert herhaalaankopen. Sterker nog, ook tegemoet te komen aan de steeds kortere levertijden, stellen we wereldwijd depots ter beschikking aan onze klanten voor in-country fulfillment. Op die manier zijn mogelijke vertragingen als gevolg van de te overbruggen (overzeese) afstanden uitgesloten en kunnen leveringskosten worden gereduceerd. Een win-winsituatie.”

De oplossingen van Landmark Global staan inmiddels als een huis, zegt Sommerijns. “De komende tijd blijven we inzetten op de lokale return oplossing. Zodanig dat we op ook dit vlak zoveel mogelijk convenience kunnen bieden en webwinkeliers de buitenlandse markt makkelijk voor zich kunnen laten winnen. De wereld ligt aan hun voeten.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*