Digitale focus beperkt Corona-schade

Heel wat winkels zijn sinds midden maart gesloten door de Corona-maatregelen. Veel van de getroffen ondernemingen hebben gelukkig ook een webshop. Zij richtten hun pijlen dus op de digitale activiteiten. Grava – digital performance marketing agency uit Mechelen – heeft dankzij sterke digitale campagnes de schade voor veel klanten weten te beperken in Corona-tijd. Zo verkocht de Belgische chocolatier Neuhaus twaalf keer meer paaseitjes online dan vorig jaar en gaan de online verkopen van tal van andere retailers door het dak.

De bedrijven die worden geraakt door de Corona-crisis kunnen volgens Dennis Kenis, Managing Partner van Grava, worden opgesplitst in drie categorieën. “Een beperkt aantal retailers schakelt een versnelling hoger nu, voor een deel gelinkt aan de aard van de activiteit. Denk aan bedrijven die producten en diensten aan de man brengen die mensen helpen thuis te werken, de kinderen (of zichzelf) bezig te houden en gezond te blijven. Mensen gaan minder op stap, geven ook minder uit, maar willen zich wel zo nu en dan verwennen of hun naasten die ze nu zo moeten missen, laten zien dat ze aan ze denken. Een van de redenen waarom Neuhaus het ondanks de beperkende maatregelen en het sluiten van de boutiques het zo goed doet. Voor Leen Bakker hebben we in Corona-tijd een vergelijkbaar resultaat bereikt. Op een jaar tijd wisten we al bijna 30% online groei te behalen, maar dankzij intense samenwerking en kort op de bal spelen in Corona-tijd zien ze een sterke uplift. Het gaat het sluiten van de winkels niet volledig goedmaken, maar brengt wel verlichting.”

Blijf communiceren

De tweede categorie bedrijven die we onderscheiden, wordt heel hard geraakt door de Corona-maatregelen. “Het gaat dan onder meer om luchtvaart- en reisorganisaties. Deze bedrijven kunnen immers niet veel meer doen dan afwachten en hopen dat de crisis snel voorbij is. Anderzijds zullen we ze bijstaan wanneer het einde van de maatregelen in zicht is en mensen weer klaar zijn of zich voorbereiden om vakanties te boeken.

De laatste categorie valt daar tussenin. Ze worden zeker geraakt door de crisis, maar hebben nog heel wat digitale kansen. Kansen die ze soms zelf niet zien. Hier schieten wij ze te hulp. In een eerste schokreactie wordt vaak gedacht aan een volledige stopzetting van alle digitale communicatie. Wij geven de communicatie- en marketingafdeling binnen een bedrijf dan de juiste argumenten om de directie te overtuigen om te blijven inzetten op dat digitale. De geschiedenis wijst immers uit dat wie blijft communiceren of zelfs een tandje bijsteekt in crisistijden, hier beter uit komt. Als je nu je kop in het zand steekt, dan ben je straks na de crisis niet meer top of mind bij klanten en gaan de concurrenten met de conversies lopen. Ons advies is daarom om aanwezig te blijven met een juiste, empathische boodschap die getuigt van inlevingsvermogen, waar mogelijk toegevoegde waarde biedt en in geen geval opportunistisch is.”

Goede fundering

De laatste periode hebben we een aantal klanten weten te overtuigen om actief te blijven communiceren, vervolgt Kenis. “Voor sommigen was het business as usual, voor anderen hebben we zelfs een versnelling hoger geschakeld. Daarnaast proberen we de creativiteit bij bedrijven te stimuleren en kort op de bal te spelen. Fysieke afspraken kunnen bijvoorbeeld deels vervangen worden door videocalls. Ook wordt gewerkt aan het opbouwen van audiences, zodat deze kunnen converteren als de Corona-situatie weer achter de rug is. Zeker naar het einde van de crisis is het belangrijk om alle opgedane kennis en ervaring mee te nemen om beter gewapend te zijn bij een volgende crisissituatie. Want die zou wel eens sneller kunnen komen dan we allemaal zouden willen. Een goede structuur en een goede fundering zijn cruciaal om snel te kunnen anticiperen en bijsturen op vlak van digitale marketing. Ook wij als bureau trekken lessen uit de crisis en hebben de eigen marketing en communicatie opnieuw bekeken en zelfs méér gedaan. Zo zien we evenveel of zelfs meer instroom van leads dan de periode ervoor. Wat we onze klanten adviseren, blijkt dus ook voor ons te werken.”

Grip op de juiste data voor digitaal succes

De huidige crisis biedt veel bedrijven ook de mogelijkheid om de algemene visie en aanpak eens goed te (her)bekijken. “We zien nog te weinig dat bedrijven echt grip krijgen op de kern van hun digitale strategie,” merkt Kenis op. “Data vormt vandaag en morgen de motor van digitaal succes. En het is belangrijk dat een adverteerder zelf grip krijgt/houdt op die data om vervolgens te bekijken hoe ze kan worden ingezet, onder meer voor digitale marketing. Een customer data platform (CDP) kan daar bijvoorbeeld versnelling brengen op de langere termijn. Wij kunnen als agency vervolgens connecties leggen tussen deze datahub en de mediastrategie, om de marketing te organiseren en te verbeteren. Weer andere partijen, tools en platformen kunnen op basis van die fundering hun eigen expertise maximaal benutten. Nu is het veelal zo dat elke externe partij zelf een deel van de datapuzzel heeft gecreëerd en inzet, maar daarmee verliest de gehele dataset aan waarde of blijft een deel van het potentieel onbenut.”

“Voor nu tijdens de crisis geldt vooral: wees alert en kom creatief uit de hoek. Zorg dat je met klanten kan blijven communiceren en interageren. Steek een tandje bij waar het zinvol is met focus op performantie. Na de crisis zal je merken dat het marktaandeel eerder gestegen is dan gedaald. Zinvol communiceren en snel bijsturen vraagt om de juiste partners in plaats van enkel leveranciers.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*