Disruptieve innovatie

innovatie

Partijen als Uber, Whatsapp en airbnb zijn disruptief en benaderen de markt op een radicaal andere manier dan we tot dan toe gewend waren. Het is volgens Bas Kroontje, CEO van PANGAEA Internet Marketing, de meest innovatieve manier om online succesvol te zijn. PANGAEA helpt online ondernemers de markt op een andere manier te benaderen en hanteert daarbij een specifiek model. Bas Kroontje deelt zijn disruptieve oplossingen graag met ons.

De markt anders benaderen is eerder gezegd dan gedaan. Toch zijn er volgens Bas legio voorbeelden. “Het voorbeeld van airbnb is natuurlijk prachtig,” zegt hij. “Ze zijn slechts een paar jaar actief en nu al groter dan de grootste hotelketen ter wereld. Maar ook Whatsapp heeft voor een schok gezorgd in de telecomwereld door sms diensten volledig af te serveren. En voor een deel geldt dat natuurlijk ook voor Youtube, dat door Google voor 1 miljard euro is gekocht. Dat blijkt nu een koopje te zijn geweest, omdat het nu veel meer waard is door de nieuwe strategie ingezet door Google.”

Expert

PANGAEA heeft zelf al aardig wat successen geboekt door de markt anders te benaderen, bijvoorbeeld met VCANederland.nl. “De markt voor veiligheidstrainingen was nogal gefragmenteerd opgebouwd in Nederland,” begint Kroontje. “Wij vonden dat we dit beter konden en hebben een online platform opgericht met de focus op heel Nederland in plaats van de regio. Binnen anderhalf jaar waren we marktleider en inmiddels hebben we het platform verkocht. Het is slechts één voorbeeld van het anders benaderen van de markt. Op online gebied mogen we ons daarin expert noemen. We helpen e-tailers met het bepalen van de strategie, het vormen van de visie plus de implementatie ervan. Maar daar blijft het niet bij, het is ook een kwestie van voortdurend blijven monitoren en waar nodig finetunen.”

Supply chain inkorten

Een tip van Kroontje voor een online ondernemer is ‘verkort je supply chain’. “Probeer er een station tussenuit te snijden. Ga bijvoorbeeld als groothandel ook rechtstreeks verkopen aan de consument. Daar is natuurlijk een ander soort kennis voor nodig, maar daar kunnen wij de groothandel prima bij helpen. Want, als je als groothandel groots inkoopt, heb je het voordeel dat je het product voor een betere prijs in de markt kunt zetten.” Retailers adviseert Kroontje juist om de groothandel te passeren en zelf te gaan importeren. Ook dan kun je schaal- en prijsvoordelen behalen. “Veel ondernemers zijn bezig om op deze manier de supply chain in te korten. Ook wij hebben een heel aantal klanten die dat ‘kunstje’ hebben begrepen. Ze lopen er alleen niet mee te koop. Om een kanaalconflict te voorkomen, wordt de ‘nieuwe’ business vaak onder de radar of onder een andere naam ontplooid. Als eenmaal voldoende kennis en ervaring is opgedaan en de succesformule zich heeft bewezen, kun je groots gaan uitpakken.”

Vier stappen

Volgens Bas Kroontje is het tegenwoordig bijna een must om de markt radicaal anders te benaderen. “Wij hanteren daarbij het PANGAEA Internet Marketing Model met vier stappen. De eerste stap is identificeren. Bepaal je doel, doelgroep en weet wat je concurrenten doen. Zo verkrijg je een goed inzicht in de markt. Vervolgens zoek je uit waar je doelgroep zich bevindt op internet; is dat via Google, Facebook, vergelijkingssites, kenniswebsites of blogs? En bepaal met welke boodschap je ze wil benaderen. De derde stap in het model is converteren. Je hebt slechts tien tot vijftien seconden de tijd om indruk te maken. Een goed design is dus key. Bepaal vervolgens de juiste structuur en flow om te zorgen dat iemand alle informatie krijgt die nodig is om een beslissing te nemen. Je zal per doelgroep een pad moeten definiëren om aan het einde van de rit door de webshop tot een conversie (of actie) te komen. De vierde en laatste stap binnen ons model is de ontwikkeling van de klant. En wel door te analyseren hoe klanten zich gedragen. Een mooi hulpmiddel daarvoor zijn A/B-tests, waarbij je ideeën kunt doorvoeren (testen) zonder een noemenswaardige impact op de omzet.”

Online succes is volgens Bas Kroontje geen toeval, maar vormgegeven op basis van de juiste argumenten. “Het succes is heel erg afhankelijk van hoe je het disruptieve model inzet. En de kans dat een nieuwe toetreder zal slagen, is vele malen kleiner dan een speler die al in de markt actief is,” zegt Kroontje tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*