E-commerce en het buitenland: een logische combinatie

Bpost

Het aantal webwinkels neemt wereldwijd nog altijd gestaag toe, het aantal grensoverschrijdende aankopen stijgt zoniet nog harder. Grenzen vervagen online. Europeanen doen vanuit hun woonkamer steeds meer aankopen in andere Europese landen. Volgens cijfers van de Europese Commissie kocht 15% van de Europese consumenten in 2014 producten op een buitenlandse website. bpost ziet volop kansen voor Belgische e-tailers in het buitenland.

België is een klein land met een open economie. Dankzij e-commerce buigt u dit nadeel echter eenvoudig om in een voordeel. Door over de grenzen van ons kleine land te kijken, vergroot u uw afzetmarkt enorm. En vergeet ook niet dat vele Belgen die in het buitenland verblijven, vaak verkiezen om bij een Belgische webwinkel die ze kennen te bestellen. En als u bijvoorbeeld nicheproducten aanbiedt of Belgische streekproducten, gaan consumenten die in deze producten geïnteresseerd zijn sowieso al eens buiten de landsgrenzen zoeken, omdat er nu eenmaal een beperkt (of geen) aanbod van winkels is.”

Crossborder e-commerce
Het potentieel voor crossborder e-commerce is bijzonder groot. Door de toenemende maturiteit van het online aankoopgedrag neemt de aantrekkingskracht van buitenlandse e-shops voor veel consumenten toe. Het loont dan de moeite om verder dan uw thuismarkt te kijken en uw blik te verruimen tot het buitenland. Op die manier garandeert u dat u kunt blijven groeien. En door u op meerdere landen te richten, diversifieert u uw inkomstenbronnen en doet u dus aan risicospreiding.

bpost adviseert e-tailers die een stap naar het buitenland willen gaan maken om eerst te beginnen in de buurlanden. Als Belgische webwinkel hebt u een voorsprong op uw buitenlandse concurrenten. U bent immers al actief in een meertalig en multicultureel land en publiceert de inhoud van uw website in het Nederlands, Frans en wellicht ook Duits en Engels. Daarmee is al een belangrijke drempel overwonnen om uw website bruikbaar te maken voor consumenten uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland en andere landen met deze talen. Uit diverse studies blijkt bovendien dat Europese consumenten die in een buitenlandse webwinkel kopen, hiervoor vooral naar hun buurlanden kijken.

Eenvoudig voorbereiden
Eenmaal de beslissing gemaakt om naar het buitenland te gaan, is het wel belangrijk om de buitenlandse kopers aan te trekken. Maar hoe? Bent u wel klaar voor die Nederlandse, Franse of Duitse kopers? Bij een internationale expansie komt er immers heel wat kijken. Gelukkig kunt u zich door een beperkt aantal richtlijnen te volgen al eenvoudig voorbereiden. Duidelijke informatie over de levering vinden Europese consumenten heel belangrijk. Vermeld dus duidelijk wat de verzendingskosten en eventuele douane-kosten (voor buiten de EU) zijn evenals de verwachte datum van de levering en hoe een eventueel retourproces eruitziet.

Belangrijk is ook dat u meerdere verzendingsmogelijkheden aanbiedt. Sommigen vinden het immers niet zo belangrijk dat u snel levert, als het maar goedkoop is. Andere klanten hebben hun bestelling misschien dringend nodig en willen daarvoor gerust meer betalen. En nog anderen verkiezen wellicht om hun bestelling bij een lokaal punt af te halen. Vergeet ook niet de lokale betaalmethoden te implementeren. Sommige kopers betalen het liefst met een overschrijving, terwijl anderen PayPal verkiezen of zweren bij hun kredietkaart. Er zijn ook nationale verschillen. In Nederland is iDEAL bijvoorbeeld populair als online betaalmethode, terwijl heel wat Italianen graag cash betalen bij de levering en Fransen vaak nog een cheque gebruiken.

Naast deze verschillen zijn er ook verschillen in regelgeving tussen de landen, zelfs in de EU. Denk daarbij aan de wetten voor consumentenbescherming, reclame en verkoop op afstand. En voor specifieke klassen van producten zijn er ook vaak verschillende wetten per land, bijvoorbeeld voor de recyclage van consumentenelektronica. Raadpleeg daarom altijd specialisten die de lokale markt en de gebruiken en regelgeving in een land kennen.

Verschillende verzendingsmogelijkheden in verschillende landen aanbieden is een must, maar dit zelf regelen is niet evident. Ga daarom het best in zee met één logistieke partner die dit allemaal voor u afhandelt in samenwerking met lokale partners. Zo werkt bpost wereldwijd samen met nationale postbedrijven en privékoeriersdiensten in meer dan 220 landen en gebieden. Op die manier kunnen we ook voor zendingen naar het buitenland een betrouwbare dienstverlening garanderen. In elk land krijgen uw klanten dan hun bestelling bezorgd door een postbode of koerier die hen vertrouwd is, terwijl u slechts met één contactpersoon te maken hebt, één bedrijf dat u factureert, en één manier van werken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*