Een brug slaan tussen marketing en technologie

E-commerce en online lead generation wordt meer en meer volwassen. Dat vraagt ook om een volwassen online marketingstrategie. In plaats van enkel operationeel en uitvoerend moeten marketeers een shift maken naar meer strategisch, creatief en tactisch gealigneerd, wat de kwaliteit van online marketing ten goede komt. Als digital agency helpt Intracto ondernemingen mee deze switch te maken. Ze opereren daarbij heel nadrukkelijk op het kruispunt van marketing en technologie.

Volgens Mathias Vissers, digitaal strateeg bij Intracto, is het belangrijk dat ondernemingen minder in silo’s denken. “Online marketing vraagt vandaag een goed doordachte strategie om het verschil te kunnen maken. Ondernemingen moeten begrijpen waar hun markt naartoe gaat, hoe het koop- en keuzegedrag van hun klanten verandert en welke digitale kerncompetenties ze moeten ontwikkelen om daarop in te spelen. Wij helpen deze visie vorm te geven op gebied van marketing, communicatie en technologie.”

Strategieteams
Intracto covert volgens Vissers alle skills die in de markt worden aangeboden op gebied van online marketing, gaande van een groot aantal inhouse ontwikkelaars tot een leger aan online marketeers. “Onze kracht is dat beide disciplines bij elkaar zitten en nauw met elkaar samenwerken. Zo kunnen we een mooie brug slaan tussen online marketing en technologie. Voor elk aspect op gebied van online marketing hebben we speciale teams ingericht. Zo is er een afdeling die zich enkel bezighoudt met sociale media, is er een advertising team, een mail/marketing automation team, een SEO en conversie-optimalisatie team, en zo verder. De verschillende teams worden altijd aangestuurd en bijgestaan door een strategieteam daarboven. Dit om te bewaken dat alle beslissingen die gemaakt worden ook passen in de strategie van onze klanten.”
Intracto is sinds de oprichting in 2005 behoorlijk gegroeid. De onderneming telt vandaag 600 medewerkers, verdeeld over meerdere vestigingen in België en Nederland, met het hoofdkantoor in Herentals.

Technologie meets marketing
Als digitaal strateeg ziet Vissers een aantal belangrijke trends op gebied van online marketing. “De vraag naar inbound marketing, en een bijhorende marketing automation strategie blijft ook stijgen, merken we als Hubspot Platinum partner & Sharpspring gold partner. Er wordt steeds meer ingezet op automatisatie. Door delen van online marketing (Adwords, display of zelfs SEO) op basis van interne en externe databronnen te laten lopen en te automatiseren, kunnen onze specialisten zich met meer nuttige en waardevolle zaken bezighouden. Met automatisatie zorg je er bijvoorbeeld voor dat Adwords offline gaat als het product niet meer leverbaar is. Of kun je alleen die producten promoten met Adwords waarop je de meeste marge maakt. Ook is het mogelijk om de online marketing via api’s te koppelen aan open bronnen, zoals gegevens over het weer. Het kan de conversie in sommige gevallen positief beïnvloeden. Opnieuw geldt: laat technologie en marketing samenkomen.”

Begin met de basis
De vraag voor personalisatie duikt volgens Vissers ook meer en meer op, al blijkt in praktijk dat de meeste ondernemingen hier nog niet klaar voor zijn. “Ze willen mee springen op hypes zoals hyperpersonalisatie, maar hebben vaak nog een hele weg te gaan met de ‘basics’ op orde te krijgen. Ons advies is daarom altijd om eerst de basics goed te zetten – SEO, conversie, geen waste op Adwords, enz. – en dan pas te experimenteren met personalisatie.”
Met gezond verstand de budgetten verdelen over de verschillende kanalen, rekening houdend met de juiste tone of voice en de juiste boodschap op het juiste moment, dat is waar wij ondernemingen in bijstaan. In nauwe samenwerking brengen we de klant stap voor stap naar het volgende niveau, zowel in B2C als B2B. Ook in B2B zijn met online marketing succesvolle resultaten te behalen, vaak zelfs nog meer en eenvoudiger dan in B2C,” besluit Mathias Vissers.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*