En de winnaar is? Meetbare marketing & experimentatie mét winstgevend resultaat

‘De kernboodschap van mijn verhaal? Iedereen zou eigenlijk een model moeten zoeken dat een goede relatie heeft tussen enerzijds een gezonde baseline bouwen en anderzijds het continu durven blijven experimenteren met kanalen, formaten, audiences en experiences. En dat op een georganiseerde en gestructureerde manier. Goed onderbouwd vanuit relevante, betrouwbare data en dus niet omdat zomaar iemand uit het creatieve team een cool idee heeft…’ Dat zegt Dennis De Cat, Managing Director van Upthrust. Onlangs hebben zij hun krachten gebundeld met Grava. De samenvoeging maakt ze toonaangevend op het vlak van Performance & Growth Marketing. In dit artikel lees je hoe zij aankijken tegen de ‘Future of e-commerce & omnichannel’.

Durven gaan is key

‘Wij zijn vooral actief in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. In Nederland is de markt op het gebied van aandacht voor experience toch wel een stuk verder dan in bijvoorbeeld België. Alhoewel ook daar het laatste half jaar wel het besef is ontstaan dat we echt aan de slag moeten met elkaar. Daarbij leggen wij bijvoorbeeld ook aan onze potentiële opdrachtgevers uit dat je niet altijd de beste leerling van de klas hoeft te zijn. Vaak gaat het ook om snelheid en durven gaan, door bijvoorbeeld in een periode van drie of vier weken tijd honderden advertenties uit te zetten, deze vervolgens te a/b-testen en daarna weer bij te sturen op resultaat. Uiteraard altijd vanuit een gedegen plan, gebaseerd op relevante informatie én gestoeld op een state-of-the-art meet-infrastructuur.’ 

Data marketing 2.0

‘Ik denk overigens wel dat we op een punt gekomen zijn waarbij veel bedrijven al wel hebben ingezet op het verzamelen van data. Dat gebeurt op grote schaal en ook best gestructureerd. Dat is natuurlijk mooi, maar we moeten wel écht af van de handmatige, foutgevoelige en kwetsbare Excel-bestanden met allerlei analyses. Het is tijd voor een inhaalbeweging waarbij we deze data commercieel in gaan zetten, alleen al omdat veel aspecten binnen die data er gemakkelijk voor kunnen zorgen dat klanten niet weggaan. Daarmee doe je dus actief aan churn prevention’, vervolgt Dennis. 

‘Maar ook voordelen behalen rondom termen als upsell en cross-sell door data actief in te zetten binnen je organisatie, is onmisbaar vandaag de dag. Waar het om gaat is dat je data niet alleen verzamelt, maar ook zinvol gebruikt zodat er commerciële value uit voortkomt. Belangrijke vraag is daarbij hoe krijg je dit praktisch en efficiënt binnen processen als sales en marketing voor elkaar? Bij veel organisaties horen we terug dat ze zeggen ‘Mooi, al die data, maar het heeft nu toe nog niets opgeleverd.’ En dat is precies waar wij op inzetten: het aantoonbaar bewijzen en visueel maken van resultaten via data- en experiment-driven marketing.’ 

Vertrek vanuit een business case. Niet vanuit een creatief idee.

‘Elke klantvraag wordt bij ons beantwoord met een businesscase en rekenmodellen – niet met mooie plaatjes en creatieve ideeën. Wij geven een klant vooraf een duidelijke berekening, bij wijze van businesscase, om ten eerste helder en meetbaar te laten zien wat een investering ze binnen welke termijn oplevert en ten tweede om te challengen of het überhaupt steekhoudend is om (paid) advertising te gaan doen op hun businessmodel. Niet meer dan fair wat mij betreft’, aldus Dennis. 

Survival of the fittest

‘Waar we over drie jaar staan? Ik denk dat we in een periode zitten waarin de term ‘survival of de fittest’ daadwerkelijk van toepassing is. Organisaties die nog niet online zijn en jarenlang sceptisch waren over digitalisering en de impact daarvan op hun business model… die hebben de boot gemist. Dat haal je bijna niet meer in als je dat nu nóg niet in je operationele modellen hebt ingezet. Zij die het lef, experimentatie mindset én de kennis hebben om te werken vanuit een crossborder mindset gaan het wel redden. Je wilt anno 2021 werken vanuit een geïntegreerd model, op basis van een platform dat audience-based is. Dit betekent dat je meegaat in de trend waarbij je op verschillende kanalen online gaat verkopen voor het bereiken van je maximale conversie. Tot slot zie je bewegingen in de markt waarbij merken zien dat bepaalde (traditionele) kanalen het niet meer zo goed doen. Producten worden meer en meer rechtstreeks verkocht.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*