Fieldmarketing brengt online naar offline

Een klassiek fieldmarketingbureau onderzoekt of producten op de juiste wijze gepresenteerd worden bij de juiste verkooppunten en helpen nationale & internationale brands hiermee. Vandaag is het speelveld veel groter geworden met een veranderend retaillandschap en een grote diversiteit aan verkoopkanalen. Danny Vromans van fieldmarketingbureau WFM People legt uit wat de toegevoegde waarde kan zijn van fieldmarketing, zelfs voor online spelers of retailers zonder een fysieke locatie.

Al vele jaren is WFM People de vaste partner voor vele (internationale) merken en retailers op vlak van fieldmarketing. “We zorgen voor de uitvoering van de sales- en marketingplannen ‘in het veld’,” zegt Vromans. “Als gevolg van het succes van e-commerce hebben retailers een grote verandering doorgemaakt. De consument komt niet meer in de winkel om informatie te vragen, maar hij oriënteert zich voortaan online en komt veel beter geïnformeerd naar de winkel. Een trend die onomkeerbaar is. Verkopers in de winkel moeten zich dus meer als adviseur opstellen en de consument van specifieke of aanvullende informatie voorzien. Wij helpen ze daarbij.”

Creatief

De toegevoegde waarde die retailers kunnen bieden, zit niet zozeer in het product zelf, maar in de experience en interactie met de consument, vervolgt Vromans. “Vaak hoef je de consument niet meer te overtuigen van een product, maar wel extra informatie geven over wat je ermee kan en wat de kwaliteiten zijn. Een heel simpel supermarktvoorbeeld. Je hoeft consumenten niet meer te overtuigen om kaas of pasta te eten, maar kunt bijvoorbeeld wel informatie geven over creatieve recepten of aanvullende producten en ingrediënten. Ga de interactie aan met de consument, zodat hij zich welkom voelt en de volgende keer opnieuw zijn aankopen bij jou doet. Het binden van de klant is dé grote uitdaging en daar moet je creatief in zijn. Daar kunnen retailers vaak nog hele grote stappen in maken. Als een product niet op stock is in de winkel, zou je samen met de klant het product in de winkel online moeten bestellen, zodat het morgen bij hem thuis wordt bezorgd. Daar wordt nog te weinig gebruik van gemaakt.”

Leasing- en abonnementsformules

Behalve voor retailers met een fysieke winkel kan fieldmarketing ook ingezet worden voor retailers of dienstverleners zonder eigen winkellocatie. Vromans geeft een voorbeeld in de automotive sector. “Vier jaar geleden hebben we voor een leasemaatschappij een omgekeerde beweging gemaakt van online naar offline. Private lease is een product, maar hoe breng je het onder de aandacht bij het grote publiek? De leasewereld heeft immers geen eigen winkels. We hebben vervolgens een selectie gemaakt van retailers op high traffic locaties en zijn met Carrefour & Media Markt een samenwerking aangegaan. Op diverse locaties werd een tijdelijke opstelling gemaakt van een wagen, displays en adviseurs. Op die manier wisten we een online product toch offline aan de man te brengen. Die lijn kun je natuurlijk doortrekken met andere leasing- of abonnementsformules, een trend die alleen maar groter wordt en waar fieldmarketing ook zijn meerwaarde bewijst.”

Consumenten laten zich volgens Vromans graag verleiden door online promoties en influencers. “Dankzij sociale media en de grote diversiteit aan verkoopkanalen kunnen wij een steeds grotere portefeuille opentrekken om de consument te overtuigen voor een bepaald merk of product te kiezen. Fieldmarketing beperkt zich niet meer tot enkel offline activiteiten, maar brengt ook online naar offline.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*