Focus op de juiste generatie

generation shop

Elke webshop heeft een eigen, unieke doelgroep. Het is voor de webwinkelier de uitdaging om alle marketingactiviteiten en -kanalen op elkaar af te stemmen, zodanig dat de doelgroep maximaal bereikt wordt. En de focus ligt op de juiste generatie online shoppers. Dat zegt Jeroen De Clerck van Generation Shop. Hij vertelt ons hoe zijn bureau de webwinkeliers bij de hand neemt om de omzet (bewezen) te kunnen verhogen en geeft alvast een voorproefje van de Dag van de Webshop 2016.

Een webshop onder de aandacht brengen bij de doelgroep vraagt volgens De Clerck een specialistische aanpak. “Projectmatig te werk gaan, is in mijn ogen niet de juiste manier. Als de inspanningen omtrent SEO, Google Adwords, enz. op verschillende eilanden gebeuren, dan krijg je losse flodders in plaats van een goed geoliede marketingmachine. Het is belangrijk dat alle zaken in elkaar haken, inclusief prijssetting, gebruiksvriendelijkheid, … Een eerst tip is om de webshop te vullen met unieke content. Denk na over hoe je doelgroep in Google zoekt naar producten en haak daar op in met relevante informatie met inhoud, artikels en producten. Voeg zeker ook een stukje beleving toe. Eens de basis goed is, kun je beginnen met marketingcampagnes te gaan inzetten op Google Adwords, Google Shopping, …”

Marketing Packs


Marketing is een zeer volledig en complexe activiteit voor een webshop, benadrukt De Clerck nogmaals. “Er komt zeer veel bij kijken. Alles wat wij doen omtrent marketing verpakken we in zogenaamde Marketing Packs, een totaalaanpak. Afhankelijk van de geselecteerde ‘Pack’ besteden wij een bepaalde tijd per maand aan het uitrollen van de marketingstrategie. Dat gaat heel dynamisch en flexibel. Elke maand kan een webwinkelier het Marketing Pack up- of downgraden. Tijdens de zomermaanden zou men bijvoorbeeld de marketing op een lager pitje kunnen zetten, omdat de sector een kalme periode doormaakt. De Marketing Packs zijn een vergoeding voor onze uren, de mediabudgetten stellen we in samenspraak met de webwinkelier samen.

Webshopontwikkeling


Behalve het uitrollen van een marketingstrategie, bouwt Generation Shop ook volledige webshops. De Clerck: “We kunnen tegen een zeer lage vaste kost van eenmalig 2.500 euro een complete webarchitectuur bouwen. Daarbij werken we met het platform Lightspeed (voormalig SEOshop) dat veel functionaliteiten biedt. We beginnen dus niet met een leeg blad, maar gebruiken een slim CMS om een webshop te bouwen. We houden bewust de kost laag, zodat we ook interessant zijn voor ondernemers met een fysieke winkel en die online hun kansen willen gaan uitbreiden. Zo wordt niet het volledige budget opgeslokt voor de bouw van de webshop, maar blijft er nog budget over voor marketingdoeleinden. Het gaat dus om een totaalplaatje, van bouwen tot onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep.”

Een aantal referenties die Generation Shop ondersteunt zijn myunderwear24.be, Belgoshop.be en Verfwebshop.be. De Clerck: “De eerste is gespecialiseerd in ondergoed en badmode. We doen veel performance marketing voor ze en begeleiden ook in SEO. Belgoshop.be is een partij die alles heeft rondom sportmerchandising. Met het EK Voetbal in aantocht wordt vol ingezet op de merchandising rond de Rode Duivels. We zullen hiervoor strategisch en technisch alle registers opentrekken met speciale promoties en zelfs een app. Voor Verfwebshop.be doen we vooral veel productgerichte marketing die heel kort op de bal speelt. Door ook hier weer te focussen op de juiste generatie, is ook deze klant heel tevreden.”

Dag van de Webshop


In 2011 heeft Generation Shop voor het eerst de Dag van de Webshop georganiseerd. “Het is een nationale dag ter ondersteuning van de Belgische e-commerce,” zegt Jeroen De Clerck. “Wegens succes is de Dag van de Webshop in 2016 uitgegroeid tot een XL-versie. De zesde editie duurt drie dagen en vindt plaats op 3, 4 en 5 november. We streven ook dit jaar naar 200 deelnemende webshops. Het is een digitaal evenement, waarbij we de webshops van groot tot klein tijdens deze dagen extra in het zonnetje willen zetten via het platform www.dagvandewebshop.be. Vorig jaar hebben we meer dan 78.000 bezoekers op het platform mogen verwelkomen. Zij zijn in contact gekomen met de deelnemende webshops en de speciale aanbiedingen voor deze dag. Ook voor 2016 verwachten we weer eenzelfde animo.”

Over Jeroen De Clerck

Online marketeer met meer dan 15 jaar ervaring. Richt in 2009 Conversics op en gaat zich de komende jaren stelselmatig verdiepen in e-commerce. In 2016 is deze evolutie voltooid: Conversics wordt Generation Shop, een digitaal bureau dat zich 100% focust op webshops.

Over Generation Shop

Digitaal bureau dat webshops bouwt en promoot voor een veeleisende generatie online shoppers. Webshopmarketing vanaf €350 per maand, webshopontwikkeling vanaf €2500.

Daarnaast organisator van de jaarlijkse Dag van de Webshop, hét online event voor de Belgische e-commerce.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*