‘Handelaren een spiegel voorhouden’

Handelaren hebben moeite om alles uit hun e-commerce activiteiten te halen. Het is belangrijk om het elke dag weer een beetje beter te doen, want stilstand is achteruitgang. Aan het woord is Gregory Kuyckx van Mirror, een digitaal marketing agentschap met de focus op e-commerce en online marketing. Op projectbasis houdt hij met zijn team bedrijven een spiegel voor om vervolgens aan de knoppen te draaien en optimalisaties door te voeren.

We onderscheiden ons niet alleen op advies, maar gaan met dat advies ook daadwerkelijk aan de slag om tot een concept en uitvoering te komen. We zijn denkers en doeners, benadrukt Kuyckx. “Vandaar ook onze naam ‘mirror.do’. We draaien mee met de klant, komen tot inzichten op basis van audits (Mirror) en draaien effectief aan de knoppen om de doelstellingen te behalen (.do). We zetten campagnes op, creëren content en volgen ze op. Daarbij proberen we zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande tools van onze klanten. Daarin zit immers de kennis en de data vervat. We zijn in dat opzicht een platformonafhankelijk agentschap. De acties die we ondernemen komen vanuit de data van de klant.” 

Kennis delen

Kuyckx hecht grote waarde aan het delen van kennis. “We voeren niet alleen uit, maar we lichten ook graag toe hoe dingen werken of waarom we taken op een bepaalde manier uitvoeren. Op die manier zorgen we ervoor dat iedereen in het bedrijf volledig mee is. Alleen dan kan je mooie resultaten bereiken. Ook in Corona tijd. Het is nu de moment om nieuwe dingen te onderzoeken en mogelijk budgetten te verschuiven,” meent Kuyckx. “Bedrijven die eerder vooral op print hebben ingezet, adviseren we nu te experimenteren met een online vertegenwoordiging door nieuwe media aan te spreken. Sterker nog, een digitale strategie mag eigenlijk niet meer ontbreken anno 2020. Als bedrijf moet je minstens gevonden kunnen worden online. En voor bedrijven die afhankelijk zijn van direct contact met de klant, zijn er ook in Corona tijden nog genoeg mogelijkheden op digitaal vlak. Organiseer een webinar of andere online sessies en voorzie de website van interessante content. Het zorgt voor meer traffic online. Door Corona is e-commerce nog relevanter geworden. We zien dan ook dat handelaren een versnelling willen nemen om hun webshop klaar te hebben of verder uit te bereiden. Hier helpen we de klanten om in het webshop platform van de klant mee categorieën te vullen met de juiste producten, pagina’s aan te maken met de juiste content, … We baten de webshop digitaal dus mee uit.”

Marketingstrategie herdenken

De huidige situatie met beperkte fysieke mogelijkheden tot fysiek contact zou volgens Kuyckx marketeers moeten triggeren om de hele marketing te herdenken. “Wat kunnen we nog wel en wat kan niet, ook als we straks in het ‘nieuwe normaal’ leven. Organiseer brainstormsessies en kom tot nieuwe inspiraties.” Als het gaat om de online marketingstrategie zijn er zeker de laatste jaren een heel aantal nieuwe kanalen bijgekomen. “Nog altijd is het belangrijk om te investeren in SEO, SEA en mogelijk Google Shopping. Het zijn belangrijke kanalen. Daarnaast krijgen we ook steeds meer vragen over de nieuwe kanalen, zoals TikTok en Instagram. Bedenk dat deze kanalen vooral leven bij een wat jongere doelgroep. Wij adviseren onze klanten waar ze het beste op zouden kunnen inpikken en wat de ‘tone of voice; moet zijn. Want ook die verschilt per kanaal.”

Mirror heeft een mooi klantenportfolio opgebouwd. Kuyckx geeft enkele voorbeelden. “We werken zoals gezegd op projectbasis of consultancy basis. Zo hebben we onder meer zeven maanden lang voor JBC de functie van interim e-commerce manager verzorgd, hebben we Multipharma geholpen met het verrijken van hun productdata en webshoppagina’s, voor Veritas de conversieratio verhoogd en een aantal webmastertaken bij Zeb uitgevoerd. Maar ook kleine(re) bedrijven ondersteunen we bijvoorbeeld met het opstarten van hun digitale marketingactiviteiten.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*