Het verwarrende leven van Wim Claessens

MotionMill0219

In commerciële aanpak lijkt B2B steeds meer op B2C. Dat zegt Mark Tollenaere van Motionmill, een 360 graden webbureau dat gespecialiseerd is in zowel B2B- als B2C-commerce. Volgens hem is B2B-commerce ook een tool om bedrijfsprocessen te optimaliseren en verbeteren. Mark legt uit wat hij daarmee bedoelt en stelt graag de fictieve persoon ‘Wim Claessens’ aan u voor.

Chaos
Wim Claessens is een ondernemer in hart en nieren. Als kind al verkocht hij appels en peren uit moeders fruitmand op straat aan buurtkinderen. Eenmaal volwassen opende hij een buurtwinkel in groenten en fruit. Zijn producten waren vers en Wim was vriendelijk tegen iedere klant. De zaken gingen zo goed, dat hij een boekhouder, Christiaan de Vletter, betaalde om zijn papierwerk af te handelen. Na vier jaar wilde Wim zijn zaak uitbreiden en het grotere pand naast zijn winkel kopen. Hij stapte naar de bank en kreeg het antwoord: u krijgt geen cent van ons. Wat was nu het geval, Wim had een heel grote fout gemaakt: hij had zich omringd met de verkeerde personen. Boekhouder Christiaan was een alcoholist en had een grote chaos gemaakt van de papieren van Wim.

Hulpmiddel
België zit vol met Wim Claessens, zegt Mark. “Het gaat zonder uitzondering om hardwerkende ondernemers met passie voor hun vak. Het enige probleem is dat ze niet altijd de juiste mensen om zich heen weten te verzamelen. Al twintig jaar helpen wij als webbureau ondernemers wél de juiste keuzes te maken, zowel in B2B als B2C. Een B2B e-commerce-omgeving is meer dan enkel een online opsomming van producten. Het moet leads genereren en een tool zijn om de communicatie met bestaande klanten en relaties te onderhouden. Het moet processen automatiseren. Wij begeleiden onze klanten bij het inzetten van hun e-commerce-omgeving voor meerdere doelen.”

Standaardoplossingen
Motionmill gaat zoveel mogelijk uit van standaardoplossingen. “Wij maken gebruik van het platform WordPress en trachten zo min mogelijk maatwerk te voorzien,” zegt Mark. “Het voordeel van WordPress is dat het een heel universum aan standaard functionaliteiten en plug-ins biedt. B2B-bedrijven hebben vaak specifieke noden en zaken die opgevangen moeten worden vanwege complexe transportkosten of verschil in de btw-voet. Het zijn typische zaken die bij Motionmill worden neergelegd. Wij helpen die tools configureren op basis van standaardoplossingen, zodanig dat bedrijven hun processen geautomatiseerd en verbeterd krijgen. Dat gaat ook over het realiseren van allerlei koppelingen met CRM-pakketten, externe pakketten, enzovoort. Wat soms heel complex en moeilijk beheersbaar lijkt, zetten wij op een dag of twee àdrie live.”

Storytelling
B2B e-commerce lijkt heel erg op B2C, meent Mark. “Ook B2B-klanten moeten snel en gemakkelijk hun weg kunnen vinden op de website of in de webshop. Dat resulteert in één platform voor B2C en B2B, met specifieke B2B-zaken achter een inlog. In WordPress is dat perfect te implementeren. De tendens, zeker bij onze klanten, is namelijk dat de verschillende kanalen B2B en B2C steeds vaker door elkaar heen gaan lopen, ook qua sales- en marketingactiviteiten. Online marketing en sociale media krijgen meer en meer aandacht in B2B. En datzelfde geldt natuurlijk voor storytelling. Beste voorbeeld daarvan is het verhaal van Wim Claessens. We hebben het verhaal in een blog op onze website geplaatst en in korte tijd daar vele reacties op mogen ontvangen. Mensen herkennen zich in het verhaal, niet heel toevallig onze doelgroep. Het heeft al mooie leads opgeleverd. Op diezelfde manier gaan wij te werk voor en bij onze klanten,” besluit Mark Tollenaere.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*