Hoe B2B-bedrijven vandaag voorsprong kunnen nemen

Veel bedrijven kampen met een zware nalatenschap van interne processen en systemen. Het is zaak om eerst deze ‘shit of yesterday’ op te kuisen, om met de woorden van technologie-ondernemer en auteur Peter Hinssen te spreken, alvorens je de volgende stap kunt zetten. Dat zegt Mathias Vissers van Intracto. Hij neemt ons mee in de wereld van B2B e-commerce en bespreekt enkele interessante cases.

Intracto is de afgelopen jaren voor veel typische middelgrote tot grote bedrijven bezig geweest met het op orde brengen van interne systemen en het optimaliseren van processen. “Eens de technische achterstand is ingelopen, kun je effectief projecten opstellen in het kader van automatisering en digitalisering,” legt Vissers uit. “Dit jaar is voor veel van deze bedrijven het momentum om de volgende stap te zetten en met digitalisering naar buiten te treden. Daarin staan twee thema’s eigenlijk altijd centraal: een digitale orderintake en selfservice. De doelstelling moet zijn om naar een 100% digitale orderintake te gaan binnen enkele jaren, waarbij de klantendienst zich kan richten op het oplossen van problemen en niet met het noteren van bestellingen.”

Eén gebruiksvriendelijk platform

Met een grote groep specialisten en breed dienstengamma heeft Intracto de juiste profielen in huis om op lange termijn diep en specialistisch mee te denken over de strategie van bedrijven én de technische impact. Vissers: “We boeken ook effectief resultaat voor bedrijven in België en Nederland. We opereren daarbij op het kruispunt van technologie en marketing, en hebben eigen developers in huis om alles technisch perfect, schaalbaar en feilloos uit te werken. Met veel aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en servicedesign door onze UX’ers en designers. Kortom, we bouwen oplossingen die vlot werken. Daarbij richten we ons vooral op maatwerk, maar wel gebruikmakend van bewezen technologieën en frameworks. Wij bouwen vaak de platformen waar ERP, PIM, CRM samen komen tot één gebruiksvriendelijk platform waar service en beleving centraal staan.”

Het verschil maken

De sweetspot van Intracto is echt het verschil willen maken. “We hebben intussen een enorme schat aan kennis en ervaring met transformatieprojecten,” zegt Vissers. “Zo hebben we voor de Nederlandse binnendeurenfabrikant Berkvens een digitaal platform ontwikkeld waarbij de klant van de bouwheer of schrijnwerker op zijn gemak vanuit zijn zetel een keuze kan maken in afwerking, kleur, motief, beslag, enz. Op het moment dat een keuze is gemaakt, wordt de verkoper ingeschakeld om de bestelling te valideren of met zijn ervaring bepaalde keuzes te nuanceren. Resultaat: het verkoopproces verloopt veel vlotter. Als de order wordt goedgekeurd, gaat deze automatisch het productieproces in.”

Servicedesign

Voor Van Hoecke, een Belgische fabrikant van keukenindelingen (lades en kasten), heeft Intracto een vergelijkbaar platform ontwikkeld. Vissers: “Hier gaan we nog een stap verder met een webapp en QR-codescanner. Waar in het verleden de bestellingen per fax, telefoon of e-mail werden ingelegd, gebeurt dat nu volledig digitaal in het orderplatform dat zowel via de desktop als op de mobiel via de webapp bereikbaar is. Elke lade of kast wordt in de fabriek voorzien van een unieke QR-code. Als er iets beschadigt bij de installatie, kan de schrijnwerker de QR-code scannen via de webapp en bijvoorbeeld direct een herbestelling plaatsen. Het neemt veel communicatie en misverstanden weg. Een mooi voorbeeld van servicedesign. Maar we gaan nóg een stap verder. Aan het platform is namelijk ook een B2C-luik toegevoegd. Via diezelfde QR-code kan de consument bij Orgalux accessoires voor lade-indelingen bestellen. Het systeem toont enkel de accessoires die passen bij het type lade of kast.” 

Het zijn de digitale kampioenen die vandaag het sterkst uit de crisis komen, bedrijven die de interne systemen op orde hebben en inzetten op een volledige klantenbeleving, meent Vissers. “Dat kan alleen maar door technisch perfect in orde te zijn, maar ook door de hele keten van aankoop tot support onder controle te hebben. Bij voorkeur op maat van de klant. Dat is precies het traject waar we met Intracto ijzersterk in zijn.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*