Hoe houd ik mijn marketing en sales op gang in de 1,5 meter maatschappij?

Ik zal niet teveel in herhaling treden dat het coronacrisis is en dat we daar allemaal hard door geraakt worden. Dat is helaas een feit. Ook is het helaas een feit dat we met een aantal maatregelen nog lang te maken zullen hebben. Na de periode van verkramping wordt het nu echter tijd om vooruit te kijken en een plan te maken hoe om te gaan met de omstandigheden waar we in grote waarschijnlijkheid langer mee te maken krijgen. Het afwachten totdat het voorbij is, is simpelweg geen optie. Als Blauwe Monsters zien we in de B2B al langere tijd een verschuiving van sales richting marketing. Het oriëntatiegedrag van een DMU is namelijk behoorlijk aan het veranderen en veel meer vindt online plaats. Al langer raden we dan ook aan om in te spelen op deze ontwikkeling, maar deze noodzaak wordt in deze 1,5 meter maatschappij alleen maar groter.

De impact op marketing en sales sinds corona

Heel veel feitelijk onderzoek is er nog niet. Enkele onderzoeken over toename van ons online mediagedrag en afname van het gebruik van Google Maps zijn wel waar te nemen. Ook is inmiddels bekend geworden dat het aantal iDEAL transacties in maart fors hoger was en het aantal pintransacties fors lager. Allemaal signalen dat we onze zaken liever online vanuit huis regelen. Veel B2B bedrijven om ons heen hebben te kampen met deals die nu niet vallen en salesfunnels die opdrogen. Het is immers met het ‘nieuwe normaal’ zeer lastig om kennismakingsgesprekken te voeren en daarom is het ook niet heel erg zinvol om vol te investeren in marketing. Ook events en netwerkbijeenkomst kunnen niet meer plaatsvinden, waardoor veel mogelijkheden voor het genereren van new business er nu niet meer zijn.

Naast dat dit op korte termijn behoorlijk pijn doet, moeten we er rekening mee houden dat dit op de lange termijn ook een serieus effect gaat hebben, namelijk hoe we marketing en sales gaan invullen. De experts geven weliswaar aan dat er maatregelen zijn die wellicht op korte termijn wel wat verlicht kunnen worden. Echter moet er rekening gehouden worden dat we ook op de lange termijn met maatregelen te maken krijgen. Kortom, we zullen moeten wennen aan het feit dat de 1,5 meter maatschappij, het ‘nieuwe normaal’, lang onderdeel van ons is. 

Interessant is om te bedenken of dit bij ons een permanente gedragsverandering teweeg gaat brengen, want we komen erachter dat online eigenlijk best een hoop te regelen is. Zo kan een eerste kennismakingsgesprek eigenlijk prima via een videocall. Dat is wel zo efficiënt. Mijn verwachting is dat door de huidige situatie een nog grotere behoefte ontstaat om online te oriënteren. Deze beweging was al gaande, maar zal nu in een stroomversnelling komen. 

Als Blauwe Monsters zijn we al bij veel B2B bedrijven aan de slag om in te spelen op deze beweging. Zo proberen we ervoor te zorgen dat prospects zich bij onze klanten meer online kunnen oriënteren en dat onze klanten via deze weg online hun leads genereren en opvolgen. Nu veel salesactiviteiten stilvallen is het een uitgelezen kans om dit thema beet te pakken. Graag benoemen we al een aantal zaken die direct zijn op te pakken zodat sales in samenwerking met marketing toch effectief hun tijd kunnen besteden.

Maak van jouw sales mensen ‘thought leaders’

Nu er weinig afspraken zijn en er aanzienlijk minder deals vallen, is het een uitgelezen kans voor salesmensen om hun expertise meer online te gaan tonen. Ga als marketing met sales in gesprek en bedenk thema’s met elkaar waar content over geschreven of gemaakt kan worden. Dit kan in de vorm van blogs of artikelen. Daarnaast zijn video’s voor de doelgroep uiteraard ook gebruikersvriendelijk om tot je te nemen. Als voorbereiding kun je voor het maken van deze content een zoekwoordenonderzoek doen. Op deze manier breng je in kaart waar de doelgroep naar op zoek is. Vervolgens kun je daar met relevante content op inspelen. Zo snijdt het mes aan heel veel kanten. Je bedient jouw doelgroep met de juiste content en tegelijkertijd word je meer zichtbaar in de zoekmachines. Daarnaast kan deze content ook via de social media kanalen gedeeld worden. Op deze manier zijn salesmensen toch in contact met hun doelgroep en presenteren ze zich als expert in de markt (thought leader).

Naast blogs, artikelen en video’s voegt het ook veel toe om zogenaamde downloadables te maken. Denk hierbij aan een praktische checklist of een informatieve whitepaper. Via deze downloadables kunnen leads gegenereerd worden doordat prospects hiermee hun gegevens achterlaten.

Onderneem actie op social media

In de praktijk zien wij veel bedrijvenpagina’s die de afgelopen periode nauwelijks gebruikt zijn. Er wordt weinig content op gepost en de bedrijvenpagina’s hebben logischerwijs weinig volgers. Als dit bij jou ook het geval is, dan is dit hét uitgelezen moment om daar verandering in aan te brengen. Zeker nu je salesmensen meer content gaan maken: dan is er ook iets te delen via deze kanalen. Probeer hier wel in af te wisselen. Iedere week een blog plaatsen zal weinig interactie teweegbrengen. Post daarnaast niet alleen via de bedrijvenpagina, maar ook via de pagina’s van de salesmensen zelf die wel vaak een groot online netwerk in LinkedIn hebben. 

Het is verstandig om hier als marketingafdeling de lead in te nemen en alles vast te leggen in een contentschema. Volg dit vervolgens ook goed op. Het is meestal niet de hobby van salesmensen om blogs en artikelen te schrijven. Dus bewaken dat het ook daadwerkelijke gebeurt, is in veel gevallen zeker nodig.

Wees creatief met het in contact komen met je doelgroep

Zodra je actief aan de slag bent gegaan, heb je vervolgens veel content op de website staan die via downloadables de nodige leads opleveren. Hoe zorg je er echter voor dat je deze leads opvolgt en je ermee in contact komt? Denk hierbij goed na welke informatiebehoefte jouw prospect heeft. Hebben ze een whitepaper gedownload over werken in de cloud? Dan zullen ze ongetwijfeld aanvullende zaken willen weten. Als je dit in beeld hebt, dan kun je bedenken in welke vorm je dat aan kunt bieden. Een mooie oplossing waarbij er meer contact kan zijn met interactie is bijvoorbeeld een webinar. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar inmiddels hebben de meeste van ons met tools gewerkt waar je dat prima mee kunt realiseren. Denk bijvoorbeeld aan Zoom waar mooie webinars mee te geven zijn. Natuurlijk is alle begin moeilijk, maar ga er gewoon mee aan de slag. Het is iets wat je gratis kunt aanbieden en waarmee je toch actief bent met het vullen van je salesfunnel en (online) zichtbaar blijft. 

Start vandaag nog!

Afsluitend zou ik graag willen zeggen. Start vandaag nog. In deze komkommertijd voor sales is het een uitgelezen kans op dit op de rit te krijgen. En ja, alle begin is moeilijk, maar het is toch simpelweg een kwestie van doen.

Bas Langeveld, B2B Marketeer bij Blauwe Monsters

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*