Hoe verover je de Duitse markt in 2015?

berlijn

Met een Duitse website bereik je één van de grootste afzetmarkten van Europa. Duitsland biedt volop groeikansen, want met 82 miljoen inwoners is de Duitse markt vijf keer groter dan de Nederlandse. Het land telt maar liefst 61,2 miljoen internetgebruikers en de e-commerce markt groeide vorig jaar boven verwachting met 25 procent. Ook kopen Duitsers gemiddeld drie keer vaker op het internet en ze besteden online meer dan andere Europese burgers. Dit is hét moment om te investeren in je groei in Duitsland. Andreas Giese van Dexport zet vijf concrete tips op een rij voor een succesvolle onderneming op de Duitse markt. Elke afzonderlijk stap is daarbij essentieel. Zonder een optimale Duitse webshop kun je ook de marketing niet succesvol inrichten. En door de inzet van Amazon, naast je webshop, krijg je meer naamsbekendheid en essentiële data.

  1. Lanceer een optimale Duitse webshop

De bedrijven die in Duitsland groeien, zijn of heel groot (Amazon, Zalando) of zeer gespecialiseerd. Binnen het middensegment is de groei de afgelopen jaren steeds verder afgevlakt. Duitsland kent inmiddels 615.000 webshops en als je wilt dat de Duitse internetgebruiker bij jou koopt, dan moet je je in positieve zin onderscheiden. Bepaal hiervoor je USP’s (Unique Selling Points) en laat deze duidelijk in de webshop naar voren komen.

Daarnaast is het van belang om een team van diverse specialisten goed te laten samenwerken. De copywriter, SEO-specialist, performance marketeer, webbouwer en – niet te vergeten – de Duitse advocaat. Deze laatste is zeker geen overbodige luxe, want in Duitsland loop je veel sneller tegen een claim aan.

Een bedrijf dat laat zien hoe je succesvol een webshop op de Duitse markt introduceert, is de multichannel brand Alpine Hearing Protection. Een bedrijf dat in Duitsland al succesvol was door verkoop via Duitse retailers. Na lancering van de Duitse webshop van Alpine groeide de webshopomzet binnen zes maanden met 288 procent. Deze groei kwam voort uit de combinatie van het neerzetten van een goede webshop, SEO door onder andere contentcreatie op het blog van Alpine, de samenwerking met bloggers en het managen van Google Adwords met campagnes gericht op oriëntatiezoekers ter ondersteuning van hun resellers. Door middel van deze campagnes vergroten ze de markt, waarvan zowel de eigen webshop als de resellers profiteren.

Een ander bedrijf is Leapp en is in maart 2015 gestart met de uitrol van zijn succesvolle multi-channel formule richting Duitsland. Inmiddels zijn de webshop en eerste winkel in Düsseldorf geopend. Je ziet heel duidelijk de meerwaarde van de offline winkel in de e-commerce cijfers terug. Vanaf de dag dat de winkel werd geopend steeg ook de webshop omzet.

  1. Pas de juiste marketingmix toe

Wanneer je over een optimale Duitse webshop beschikt en je doel vooral omzetgroei is, is het essentieel om te focussen op de juiste marketingmix. Je kunt hierbij niet om de grote kanalen heen, zoals Google, Facebook en Amazon. Er zijn natuurlijk nog veel meer kanalen. Om deze optimaal te benutten, heb je de hulp van professionele Duitsland specialisten nodig.

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat middels een effectieve mix de Duitse markt verovert, is ChaletsPlus. Door zoekmachinemarketing met displaymarketing en PR te combineren is de Duitse omzet inmiddels een belangrijke pijler van het bedrijf geworden.

Een insider tip is om een aparte agenda voor de Duitse markt te maken. Duitse webshops verdubbelen hun conversiepercentage tijdens de winteruitverkoop en tijdens kerst verdienen zij 20 procent van hun e-commerce jaaromzet. Om hier op in te kunnen spelen is het van belang dat je speciale acties verzint en dat je de prijzen overeenkomstig in de webshop aanpast. Hierop stem je vervolgens de display- en e-mailcampagnes af.

  1. Zorg voor een goede ranking in Google.de

Het verkrijgen van een hoge score in Google, begint al bij de keuze van een domeinnaam. Bij Aufladen.de heeft de keuze voor de domeinnaam positief bijgedragen aan hun positie in Google. Een goede domeinnaam is echter alleen nog maar het begin. De kunst zit hem vooral in het optimaliseren van je websitepagina’s met Duitse content en zoekwoorden en het adverteren via Google AdWords. Een opdracht die je het beste bij een native Duitse marketingspecialist neer kunt leggen.

Zonder Duitse backlinks bouw je in Duitsland geen autoriteit op. Zo ziet Google dat althans. Het is daarom van belang om middels het werven van bloggers, affiliates of PR te bouwen aan een sterk backlinkprofiel. In de case van Leapp werden bijvoorbeeld redacties uitgenodigd om de winkelopening te bezoeken. Elk bericht dat vervolgens verscheen met een link naar de webshop telt mee in het backlinkprofiel.

  1. Benut het bereik van Facebook

Social media zijn tegenwoordig onmisbaar geworden. Ze mogen absoluut niet ontbreken in je marketingstrategie. Facebook heeft in Duitsland het grootste bereik. Je vindt 30 miljoen internetgebruikers en zeer goede targetingopties op het platform. Als je je meer op de zakelijke markt richt, dan zijn Xing en Twitter belangrijke kanalen. Een valkuil van Nederlandse bedrijven die op de Duitse markt starten, is dat ze hun social media kanalen één-op-één kopiëren naar Duitsland en geen mankracht hebben om deze te beheren. Uit de praktijk blijkt dat het beter is om een of twee kanalen goed te beheren, dan drie of vier kanalen passief te laten bestaan.

Een succesvolle Facebook marketingcase is die van Strong Viking Deutschland. Zij passen event driven marketing toe voor hun Obstacle Run en hebben hiervoor heel specifieke doelgroepen geselecteerd. Er werd eerst een fanbase opgebouwd die vervolgens enthousiast werd gemaakt om met hun vriendengroep mee te doen aan de run. Bij deze case is een combinatie van een Facebook campagne met een televisiereclame succesvol gebleken. Tegenwoordig hoeft het vertalen van een Nederlandse commercial naar een Duitstalige commercial niet duur te zijn, hiervoor kun je gebruik maken van voice-over databases.

  1. Lift mee met de enorme groei van Amazon.de

Het kiezen van marketplaces als extra verkoopkanaal is een slimme zet. In Duitsland is Amazon heer en meester! Twintig procent van de Duitse e-commerce verloopt via Amazon en het bedrijf groeit harder dan de concurrentie. Als Duitse internetters op zoek zijn naar een product, gebruikt 50 procent hiervan Amazon om het gewenste product te vinden.

Andreas Giese

Andreas Giese is oprichter en CEO van Dexport. Hij is geboren en getogen in Berlijn in 1979. In 2006 zag Andreas een niche in de markt. Dexport: dé online marketingspecialist voor de Duitse markt. Sindsdien ondersteunt het bedrijf snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij het opzetten van de internetstrategie voor de Duitse markt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*