Marktplaats als springplank voor webshops

marketing

Adverteren op een handelsplatform zoals Marktplaats is voor webshophouders om meerdere redenen aantrekkelijk. Het genereert traffic, geeft bekendheid en de kosten zijn makkelijk in de hand te houden.

Met meer dan 7 miljoen unieke bezoekers per maand mag Marktplaats zich de grootste online verkoopsite van Nederland noemen. Marktplaats is na Facebook en Youtube ook de meest ingetikte zoekterm op Google.nl, zo blijkt uit de Google-statistieken over 2014. Voor e-retailers is Marktplaats niet alleen belangrijk vanwege de hoge bezoekersaantallen ook is het winkelgedrag van de bezoekers heel interessant. Zo blijkt uit onderzoek onder 2000 Marktplaats-gebruikers dat ruim 37 procent van de bezoekers zoekt naar nieuwe producten en wel eens een nieuw product heeft gekocht via Marktplaats. Stanja Mau-Sjoe, Strategy & Marketing Manager bij Marktplaats Zakelijk: “Marktplaats is een lead generator.  Wij raden webshops daarom aan om hun advertenties op Marktplaats direct door te linken naar de productpagina zodat de bezoekers die wij doorsturen niet hoeven te zoeken op de website van de retailer. Als de gezochte producten namelijk niet direct gevonden worden, loop je kans de potentiële koper kwijt te raken.”

Adverteren op Marktplaats

Handelsplatformen zijn booming en bieden webshops een makkelijke manier om direct hun aanbod bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Mau-Sjoe benadrukt de voordelen van adverteren met Admarkt via Marktplaats.nl: “Met een Admarkt advertentie sta je boven aan in de advertentielijst, hierdoor val je als retailer beter op en genereer je zowel naamsbekendheid als meer traffic naar je website, die zij overigens zelf kunnen monitoren “. De transactie vindt namelijk plaats op de site van de webshophouder zelf.  Daarnaast is het kostenaspect volgens Mau-Sjoe één van de andere grote voordelen van het adverteren op Marktplaats. “Je betaalt alleen als er op de advertentie wordt geklikt. Er zijn dus geen onverwachte kosten en geen vaste kosten per maand. Je hebt alles zelf in de hand. Klanten kunnen er ook voor kiezen om bij ons geautomatiseerd te adverteren. Er wordt dan een real-time koppeling geplaatst tussen het aanbod van de webwinkel en Marktplaats. Dit biedt de mogelijkheid om  heel veel producten in één keer op Marktplaats te zetten.

Schot in de roos

Een mooi voorbeeld van een geslaagde aanpak is het verhaal van Blokhutvillage.nl, de webwinkel van Jan en Hanneke van Kooten. Zij begonnen circa tien jaar geleden met enkele advertenties voor schuttingen op Marktplaats. Dat bleek aan te slaan. Hanneke: “Direct na het plaatsen van een advertentie op Marktplaats werd duidelijk dat we een zeer gewild product in handen hadden en stroomden de aanvragen binnen. Toen kregen we het idee om het assortiment uit te breiden met blokhutten. Na het plaatsen van een aantal advertenties op Marktplaats Admarkt werd wederom snel duidelijk dat ook dit een schot in de roos was. Het is niet overdreven te zeggen dat op  Marktplaats ons bedrijf is begonnen.” Inmiddels heeft het stel het assortiment nog verder uitgebreid met onder andere: chalets, tuinmeubelen, sauna’s en garages, zijn er vijf verkooppunten en runnen ze een  goedlopende webwinkel.

Mobiel groeit snel

Marktplaats Zakelijk heeft door het doen van onderzoek naar het mobiele winkelgedrag van consumenten en hun houding ten aanzien van mobiele reclame een goed beeld gekregen om retailers te wijzen op de kansen die zij laten liggen en hen te adviseren hoe zij optimaal kunnen adverteren. “Daarbij is goed te zien hoe het online gedrag van de consument verandert door technologische ontwikkelingen”, constateert Mau-Sjoe. “In januari 2013 bezocht 64 procent van de bezoekers nog Marktplaats vanaf desktop/laptop, 25 procent vanaf een smartphone en 11 procent met een tablet. Zo’n twee jaar later is dit veranderd. Net iets minder dan de helft (49%) bezoekt Marktplaats vanaf een smartphone, nog maar 34 procent doet dat vanaf een pc en 17 procent surft op Marktplaats met een tablet. “ Ze benadrukt daarom het belang van een voor mobiel geschikte webshop. “Tablets en vooral smartphones worden steeds meer gebruikt  om producten te vergelijken, te zoeken, te kopen of om winkels te lokaliseren.”

Wees responsive

Eén van onze belangrijkste adviezen is: zorg ervoor dat je website responsive is. Men adverteert wel op Marktplaats met Admarkt of via display advertising, maar helaas verwijzen deze advertenties dan nog veel te vaak naar een site die niet mobiel-vriendelijk is. Niet voor niets geeft bijna driekwart van de consumenten aan dat een goede mobiele website onmisbaar is”, aldus Mau-Sjoe.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*