Meer rendement uit eigen data

EDM0119

Retailers beschikken over enorme hoeveelheden data, maar hebben vaak veel moeite om er inzichten uit te verkrijgen. EDM helpt retailers meer rendement te halen uit die bergen data en een eenduidig zicht te creëren op de klanten of prospects. In dit artikel vertelt Peter Trap, Managing Director van EDM België,over de ontwikkelingen van datagedreven werken in de Belgische retailsector en hoe EDM hieraan bijdraagt: “De meeste retailers weten perfect wat hun klanten kopen. Onze toegevoegde waarde zit hem in het analyseren waarom deze klanten juist die producten kopen en het voorspellen en stimuleren van herhaalaankopen. Zo haal je meer rendement uit eigen data.”

Datagedreven in 3 stappen
EDM is al tientallen jaren actief op de Nederlandse markt en sinds 2007 in België aanwezig (Data Broker), maar sinds 2018 onder deze naam ook in België vertegenwoordigd om de activiteiten van EDM Nederland ook in België op te starten. “We volgen een 3-stappenplan om retailers meer datagedreven te kunnen laten werken.” legt Peter uit. “Dat begint met het op orde brengen van de datakwaliteit, met andere woorden: valideren of de gegevens correct zijn. Stap twee is inzichten creëren om meer te weten te komen van je klanten, bijvoorbeeld in welke buurt ze wonen, of ze samenwonen in een gezin, enz. Tot slot is de derde en laatste stap in de procedure het segmenteren van klanten, ofwel de klanten indelen in groepen. Na het doorlopen van deze drie stappen kan de klant gerichter acquisitie plegen en effectief meer rendement behalen uit zijn data.”

GDPR-compliant
“Vandaag zijn we voor onze Belgische klanten vooral bezig met het op orde brengen van de datakwaliteit. Stel, je hebt een database van een miljoen klanten, dan moet je valideren of de gegevens accuraat zijn, anders sla je de plank alsnog mis. Dat moet op een continue manier gebeuren. Scheidingen, geboortes, verhuizen, overlijden; het zijn zaken die de communicatie tussen de klant en de retailer doen veranderen. Een actuele database is dus essentieel. Vervolgens gaan we inzichten halen uit die database, waarbij we de potentiële waarde van de klant bepalen. Door deze inzichten te combineren met externe data uit onze eigen bronnen, kunnen we klanten en eventuele prospects met hetzelfde profiel segmenteren en gaan benaderen. Dit alles GDPR-compliant. EDM heeft de voorbije jaren inspanningen gedaan op dit vlak en is ook, als enige datapartij ISO 27001 compliant. Daarmee bieden we de hoogste garantie aan onze klanten en garanderen we dat de data veilig wordt verwerkt en bewaard.”

Proactief benaderen
België heeft volgens Peter op dit moment nog een 2-sporenbeleid als het gaat om het proactief benaderen van prospects zonder duidelijke opt-in: “In Oostenrijk mag je bijvoorbeeld data verzamelen en aan de markt beschikbaar stellen onder ‘gerechtvaardigd belang’, zodanig dat retailers beter kunnen filteren. Mensen die geen behoefte hebben aan een productgroep krijgen dat aanbod niet. In andere landen mag je enkel data verzamelen mits toestemming van het individu, dus met een opt-in. In België is er vandaag geen autoriteit die zegt: we gaan links- of rechtsaf. We hinken nog op twee sporen. De tendens is wel dat het naar een opt-in moet gaan. Wij passen ons daar op aan en zoeken samenwerkingen met partijen die opt-ins hebben verkregen.”

Bij veel retailers met verschillende verkoopkanalen (online, offline, marktplaatsen, enz.) is het op dit moment nog zo dat de verschillende afdelingen niet van elkaar weten dat ze met dezelfde klant communiceren, meent Peter. “Als we dat met elkaar verzoenen, krijgt de retailer een eenduidig zicht op de klant of prospect. Een retailer moet zich beseffen dat achter een emailadres, telefoonnummer, cookie of postaal adres een persoon zit. Het doel is om die persoon te leren kennen en te analyseren om hem uiteindelijk veel beter te kunnen bedienen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*