Online handel drijven tijdens de COVID-19-crisis. En wat daarna?

De huidige coronacrisis heeft een grote impact op het dagelijkse leven, ook op de economie. Zo veel mogelijk bedrijven laten hun medewerkers van thuis uit werken, via het internet. Winkels en horecazaken moeten noodgedwongen de deuren sluiten, alleen die met een online verkoopkanaal zetten door of proberen zo vlug mogelijk die online markt aan te boren. En aan de einder doemt de grote vraag op: hoe zal de economische wereld eruitzien na de coronacrisis?

Gregory Liénard, zaakvoerder van iPower: “Voor winkels is de situatie heel specifiek: vanwege de coronacrisis verleggen die zo goed en zo kwaad als het kan hun activiteiten naar het internet. Voor bedrijven die nu pas online gaan, maar ook voor bedrijven die al lang online zijn, is het nodig dat ze gemakkelijk gevonden worden bij zoekopdrachten via Google of andere zoekmachines. Handelszaken die moeten sluiten vanwege de coronacrisis en die hun online activiteiten willen promoten, hebben dubbel voordeel van een hoge positie in de zoekresultaten:

  • Bestaande klanten die noodgedwongen online moeten bestellen, vinden de website of webshop gemakkelijker terug, 
  • Internetgebruikers die het bedrijf niet kennen en via een zoekopdracht op de website of webshop terechtkomen, worden op die manier nieuwe klanten.”

Doet iPower extra inspanningen om de gevolgen van de coronacrisis te beperken? 

Gregory Liénard: “Wel, in de eerste plaats doen we het nodige om onze eigen dienstverlening te blijven voorzien. Gelukkig kunnen onze medewerkers gemakkelijk van thuis uit werken via het internet. We bieden al een hele tijd met Keyboost externe ondersteuning aan voor websites en webshops. Het resultaat is dat die voor de voor hen belangrijkste zoekopdrachten hoger komen in de zoekresultaten van Google. Dat levert meer bezoekers op, meer potentiële klanten en als die bestellen meer omzet. Onze Keyboost-klanten blijven genieten van die externe ondersteuning. Maar we begrijpen dat bedrijven die echt niet anders kunnen dan hun activiteiten volledig te onderbreken weinig hebben aan Keyboost. Die kunnen de service sowieso tijdelijk stopzetten. Voor potentiële nieuwe klanten hebben we in deze economisch moeilijke tijden de Keyboost-service gratis aangeboden. Sowieso voor minstens een maand, maar we laten het aanbod doorlopen tot de ernstigste lockdownmaatregelen zijn opgeheven en als gevolg daarvan de economie weer aantrekt. Die nieuwe klanten kunnen daarna overstappen op een betaald account. Maar als ze dat niet doen, dan hebben ze tenminste baat gehad bij de gratis periode om de schade te beperken tijdens de huidige economische terugval. We hopen dat we als internetservicebedrijf zo ons steentje kunnen bijdragen om de economie in de mate van het mogelijke draaiend te houden.” 

Zijn er veel bedrijven die door de coronacrisis de online promotie voor hun website achterwege laten?

Gregory: “Vooral helemaal in het begin van de lockdown zagen we dat mensen in paniek hun online promotie hebben stopgezet. Van bedrijven die echt helemaal hun activiteiten moeten onderbreken en hun personeel op tijdelijke werkeloosheid moeten zetten, is dat best wel begrijpelijk. Maar of het op termijn een goed idee is … Als de lockdownmaatregelen versoepeld worden, zullen de bedrijven die zijn blijven inzetten op een hoge positie in de zoekresultaten van Google daar extra baat bij hebben.
Er zijn ook bedrijven die een andere markt aanboren, bij voorkeur online, ondanks het feit dat ze hun gebruikelijke doelgroep door de lockdown kwijt raakten. Restaurants die zich omvormen tot afhaalbedrijven voor maaltijden, of cateringbedrijven met als belangrijkste doelgroep scholen die volledig inzetten op levering aan bedrijven die wel doorwerken en aan gezinnen, bijvoorbeeld. In die gevallen blijft online marketing sowieso een belangrijke factor.”

En na de coronacrisis?

Gregory: “Tja, de kans is groot dat die grote gevolgen zal blijven hebben, zowel voor het dagelijkse leven als voor de economie. En behoorlijk lang ook, minstens tot er een vaccin beschikbaar is. Social distancing zal nog wel een hele tijd belangrijk blijven en mondmaskers worden mogelijk een alledaagse accessoire. Bedrijven die gemerkt hebben dat thuiswerken best wel werkt, zullen dat in de toekomst mogelijk blijven maken. Trouwens, werknemers zullen niet langer bereid zijn om urenlang in de file naar het werk te staan als ze ook thuis kunnen werken. Consumenten die vóór de coronacrisis nooit iets online gekocht hebben en dat nu noodgedwongen wel moeten doen, zijn er intussen mee vertrouwd. Na de lockdown zullen er wel opstootjes zijn van enthousiast winkelbezoek – omdat het eindelijk weer kan –, maar de online verkoop zal ongetwijfeld nog meer aan marktaandeel winnen. En ja, dan wordt online marketing nog belangrijker dan het nu al is.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*