Online marketing as a service

Servicemodellen schieten als paddenstoelen uit de grond. PaaS, SaaS, IaaS, XaaS, de As-a-Service mogelijkheden zijn groot. Ook Hybrid stapt af van het klassieke agentschap en heeft vier jaar geleden de dienst ‘Team as a Service’ in het leven geroepen. Het hybride expert team helpt klanten in het volledige spectrum van (online) marketing, van strategie tot executie, en doet dat heel resultaatgericht via een uniek servicemodel. Een gesprek met partner Bart De Ceulaer over de ‘exciting times’ waarin retailers vandaag verkeren.

De laatste jaren hebben de digitale marketingbestedingen in België het offline gegeven ingehaald, zegt De Ceulaer. “Het is een trend die je overal ziet en niet meer te stoppen is. Retailers hebben nog nooit zoveel mogelijkheden gehad om met het doelpubliek in contact te komen. Er komen weer nieuwe tools, meer kanalen en meer middelen bij dat wat leidt tot een gigantisch katalysatoreffect. Als je zes jaar geleden Google Search goed onder de knie had, was je al heel ver. Vandaag is alleen Google al heel verbreed met Search, Shopping, Display Netwerk, enz. Het zijn allemaal diepteproducten geworden, om nog maar te zwijgen over de vele andere kanalen.”

Complexiteit van de markt

Volgens De Ceulaer is het voor veel retailers niet evident om de juiste keuzes te maken in het brede spectrum aan marketingkanalen en -tools. “Als je kijkt voorbij de tools en mogelijkheden kom je altijd bij de mens terecht. Het is moeilijker dan ooit om je online marketing succesvol te runnen. Eén digitale specialist volstaat al lang niet meer om tegen dit alles op te boksen. Het vraagt een team van gekwalificeerde mensen. Dat is voor een retailer vaak een hele uitdaging om in-house op te lossen, want het vraagt een heel breed team van online specialisten om alle disciplines te coveren. Ook klassieke agentschappen hebben moeite om de complexiteit van de markt te doorgronden en specialisten te vinden op alle disciplines. Vaak focussen deze agentschappen zich op een beperkt aantal diensten, wat voor de retailer betekent dat hij met meerdere partijen moet samenwerken. Dan ontstaat het gevaar van verzuiling. Door niet holistisch te kijken naar het resultaat is het onmogelijk om overall maximaal rendement te behalen. Reden voor ons om ons model drastisch te veranderen naar Team as a Service (TaaS-model).”

Team as a Service

In België is een nijpend tekort aan online marketeers. “Veel organisaties hebben vandaag behoefte aan een online marketeer en zijn van mening dat het ‘marketingprobleem’ dan wordt opgelost. Niet dus,” zegt De Ceulaer. “Dat begint al bij de functieomschrijving. Vraag tien personen naar de definitie van een online marketeer en je krijgt tien verschillende antwoorden. Komt nog bij dat jonge marketeers (schoolverlaters) niet voldoende worden opgeleid. Het huidige onderwijs sluit niet aan op de snelle evolutie van het vakgebied. Wij zijn het verhaal andersom gaan bekijken en denken in functie van mensen. Dat betekent dat we continu jonge marketeers rekruteren en ze opleiden tot online marketeer anno 2025 via onze eigen academie. Op basis van motivatie en affiniteit wordt een persoonlijk groeitraject opgesteld en komen ze in aanraking met alle elementen van online marketing. Vervolgens kunnen ze zich specialiseren op één of meerdere domeinen (T-shape marketeers).”

Inpluggen op eender welk ecosysteem

In het team van specialisten van Hybrid zijn volgens De Ceulaer alle skills aanwezig die vandaag het topic online marketing omvat. “Via ons TaaS-model met een dedicated team van specialisten kunnen we op een heel flexibele manier een injectie geven aan de skills en expertise van een retailer om tot een succes te komen. In mijn ogen is het de enige manier om met de complexiteit van de markt om te gaan. Het heeft een aantal voordelen voor retailers. Zo kunnen we inpluggen op eender welk ecosysteem (inhouse, samenwerken met klassieke agencies, …. etc) en kunnen vervolgens volume creëren. We spreken af met de retailer dat we bijvoorbeeld een x-aantal dagen per maand een team van specialisten inzetten. De resultaten worden elke maand besproken. Op basis van data en targets wordt bekeken wat de stappen voor de volgende maand zijn. Zo kan bijvoorbeeld de ene maand de focus liggen op specifieke SEA campagnes, terwijl de maand erop meer behoefte is aan het uitdiepen van je marketing automation traject. Via ons TaaS-model kan de invulling van het team of de rol van het team (uitvoerend, strategische sparringpartner of een combinatie) telkens wijzigen.”

Hybrid kan dankzij het TaaS-model van buitenaf een gigantische injectie geven aan het bestaande marketingteam van een retailer, zonder grote financiële risico’s te lopen. “Dankzij de moderne communicatiemiddelen worden we ‘part of the team’ en wanneer opportuun werken we ook op locatie. Daarbij werken we steeds resultaat gedreven en blijven onze dienstverlening voortdurend end-to-end doormeten.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*