Online marketingtrends in 2020

Een nieuw jaar is voor online marketing bureaus een mooie tijd om vooruit te kijken naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen die ons te wachten staan dit jaar. Door de razendsnelle ontwikkelingen is het bijna niet meer bij te houden welke ontwikkelingen daadwerkelijk invloed gaan hebben binnen onze branche. Koen Egberts van Blauwe Monsters heeft enkele belangrijke trends voor jullie op een rij gezet.

SEO in 2020

Een trend waar al enkele jaren over gesproken wordt, is ‘voice search’. De toenemende populariteit van voice search lijkt in 2020 grote invloed te hebben op het gebied van SEO. De BERT-update van Google speelt hierin een belangrijke rol. Deze update zorgt ervoor dat het algoritme van Google de content menselijker gaat beoordelen. Dit houdt in dat Google beter de ‘’natuurlijke’’ taal en woordcombinaties kan begrijpen. Het wordt hierdoor nog belangrijker om door middel van structured data de structuur en opmaak van de pagina’s en teksten aan te geven. Daarnaast blijft het uiteraard belangrijk om kwalitatieve en relevante content te creëren aan de hand de juiste zoekwoorden in verschillende woordcombinaties.

Featured snippets

Naast de ontwikkeling op het gebied van voice search, zullen ook featured snippets een grotere rol gaan spelen in de zoekresultaten. Deze snippets zullen steeds vaker getoond gaan worden zodat de bezoeker direct antwoord heeft op zijn of haar zoekopdracht. Mijn advies is daarom ook om de content verder te optimaliseren voor featured snippets. Tot slot blijven snelheid (met name op mobiel) en kwalitatieve linkbuilding waardevolle factoren om goed te scoren in de zoekmachine.

Personalisatie

Websitebezoekers verwachten in 2020 dat de content die zij te zien krijgen, is afgestemd op hun behoefte. Kortom, ze nemen geen genoegen meer met een algemene pagina. Onderzoeken laten zien dat 79% van de bezoekers gefrustreerd raakt als de inhoud niet is afgestemd op hen. De oplossing hiervoor? Personalisatie! Door de inhoud van onder andere jouw website, nieuwsbrieven en advertenties te personaliseren kun je meer bezoekers omzetten naar klanten. 

Om te beginnen met het personaliseren van jouw content is het belangrijk dat je data verzamelt. Denk bijvoorbeeld aan de volgende bronnen: 

  • Google Analytics
  • Search console
  • Google Ads
  • Social media
  • Zoekwoordenonderzoek
  • E-mailcampagnes
  • A/B testen 

Met Customer Data Platformen (CDP), zoals Datatrics, kun je aan de hand van data de inhoud van de bovengenoemde kanalen personaliseren. Het analyseren van de data die je verzameld zorgt voor nieuwe inzichten en content ideeën. Met behulp van CPD’s creëer je data-driven customer journeys en slimme campagnes die relevanter zijn. Hierdoor wordt vervolgens het conversiepercentage en klantenloyaliteit verhoogd. 

Chatbots

Een chatbot is voor niemand iets nieuws. Maar in 2020 kan een chatbot zowel jou (als marketeer/webshopeigenaar) als de bezoeker helpen. Het wordt steeds belangrijker om bezoekers op jouw website te houden. Zeker met het oog op de toekomst, waarbij de volgende generatie, ofwel ‘Gen Z’, in opkomst is. Gen Z laat zich graag inspireren en wil het liefst niet te lang op zoek zijn. Een chatbot kan jouw bezoekers de juiste weg wijzen door de website. Hierdoor komen ze direct terecht bij het product of de informatie die ze nodig hebben.  

Interactieve content

Eén van de belangrijkste trends op het gebied van content in 2020 is interactieve content. Deze vorm van content zorgt voor een creatieve en unieke ervaring die ook voor iedereen persoonlijk is. Een belangrijk onderdeel van interactieve content is dat gebruikers enige invloed of controle hebben over hun ervaring. Polls, beoordelingen, quizen & 360° video’s zijn enkele voorbeelden van interactieve content. Een goede contentmarketingstrategie met interactieve content zorgt dus voor een verbetering van de klantervaring en de betrokkenheid. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een toename in klanten.

Voorbeeld

Virtuele paskamers zijn al een tijdje aanwezig, maar dit kon voorheen vaak alleen nog in de winkel zelf. Het passen van bijvoorbeeld brillen is voor veel mensen essentieel. Wanneer je echter geen tijd of de mogelijkheid hebt om naar een winkel te gaan, dan kun je met een virtuele paskamer door middel van AR (Augmented Reality) jouq bezoekers laten zien hoe de bril staat. Door middel van de webcam of camera via je smartphone kan hier gemakkelijk op ingespeeld worden. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*