Ons kent ons

ons kent ons

Als database manager ben ik verantwoordelijk voor de leadsverwerking van een van onze grootste klanten. Dit project loopt nu al ruim anderhalf jaar en vergt flink wat aandacht. Ik zorg er hierbij voor dat alle binnengekomen data netjes wordt opgemaakt, ontdubbeld met vorige leveringen en uiteindelijk zet ik de data klaar voor callcenters die hier mee aan de slag gaan, om vervolgens ook alles terug te plaatsen in ons datamanagementplatform Agility. Hoe deze leads echter worden geworven, daar weet ik niet zoveel van en juist dat stuk van het verhaal is voor webshops interessant!

Daarom heb ik voor deze column versterking ingeschakeld bij mijn directe collega Frederieke Mol. Zij is in de rol van Sales Assistant verantwoordelijk voor het onderhouden van contact met onze affiliates waar wij voor onze grote klanten leads vandaan halen. In deze column heb ik een gesprek met Frederieke hierover en dan vooral over wat affiliate marketing zo interessant maakt voor webshops!

Jeffrey: “Wat betekent affiliate marketing voor een webwinkel?”

Frederieke: “Affiliate marketing heeft verschillende voordelen ten opzichte van ‘traditionele’ online marketing. Zo betaal je als webshop alleen als er daadwerkelijk transacties gegenereerd worden via de publishers. Dit wordt ‘No cure, no pay’ genoemd, waar je in andere gevallen maar moet afwachten of een advertentie waar voor zijn geld biedt.

Jeffrey: “Kan iedere webwinkel gebruik maken van affiliate marketing?”

Frederieke: “Nee, helaas is deze vorm van online adverteren niet voor elke webwinkel geschikt. Denk bijvoorbeeld aan producten met een lage prijs, zoals speldjes en haarelastiekjes voor kinderen. Een publisher moet dan wel erg veel verkopen genereren voordat hij een mooie commissie kan ontvangen. Zelfs al bied je een hoge commissie van 25%, dan nog zal de webwinkel voor de meeste publishers niet interessant zijn. Daarom is het van belang om hiermee rekening te houden als je beslist of je affiliate marketing wil inzetten voor jouw webshop. Reken ook goed uit hoeveel commissie je de publishers kunt bieden, zodat er nog voldoende marge overblijft.”

Jeffrey: “Hoe werkt het precies?”

Frederieke: “Met affiliate marketing kun je jouw producten aanbieden via het netwerk van een affiliate partij. Zij zetten dan jouw producten op onafhankelijke websites binnen dit netwerk. Voor elke verkoop die via deze onafhankelijke websites gedaan wordt, betaal je vervolgens een vast bedrag, in de meeste gevallen een vast percentage. Dit zorgt voor een gegarandeerde omzet en is dus een mooie manier om extra verkopen te realiseren.”

Jeffrey: “Het is dus niet zo dat er alleen maar extra traffic gegenereerd wordt naar je eigen webshop?”

Frederieke: “Nee, je zorgt er eigenlijk voor dat je verkopen niet langer enkel via jouw eigen webshop worden gerealiseerd. Je vergroot dus hiermee het bereik en je omzet! Het is voor degene die een product aanschaft via een affiliate wel duidelijk dat dit bij jouw webshop vandaan komt.”

Jeffrey: “Hoeveel gemak heb je er van om met een affiliate in zee te gaan en wat levert het op?”

Frederieke: “Doordat veel publishers bij een groot netwerk aangesloten zijn wordt het bereik van je advertentie een stuk groter. Hierdoor hoef je dus niet zelf op zoek te gaan naar websites om te adverteren. Zo kun je snel je naams- en merkbekendheid vergroten.

Een ander groot voordeel van zaken doen met een affiliate is dat je persoonlijk advies krijgt en ondersteuning bij het inzetten van hun netwerk. Daarnaast is een affiliate campagne zeer snel te starten en levert dit je op een korte termijn al extra bezoekers naar je webshop en dus een uitbreiding van je klantenkring.

Jeffrey: ”Kun je ook nog kanttekeningen plaatsen bij affiliate marketing?”

Frederieke: “Hoewel affiliate marketing in veel gevallen een hoop kan opleveren zijn er wel wat kanttekeningen. Zoals eerder al gezegd heeft deze vorm van marketing niet voor alle soorten producten nut. Daarnaast betaal je niet alleen commissie aan de publisher, maar ook aan het netwerk voor elke transactie. Ook kan het zijn dat je opstartkosten hebt of dat je een bijdrage moet doen voor het gebruik van het affiliate netwerk. Kies je ervoor om zonder netwerk gebruik te maken van affiliate marketing, dan moet je zelf zorgen voor een volgsysteem dat alle bezoekers en transacties registreert.

Jeffrey: “We kunnen dus de conclusie trekken dat er verschillende voor- en nadelen aan affiliate marketing voor webwinkels zitten. Om te bepalen of deze vorm van online adverteren iets voor jou is moet je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

Focum biedt natuurlijk ook zelf allerlei mogelijkheden voor affiliate marketing. Kun je daar nog wat over vertellen?”

Frederieke: “Uit onderzoek is gebleken dat de grootste publishers, de top 5% van alle goedgekeurde publishers, voor ongeveer 95% van de omzet van jouw totale affiliate campagne zorgen! Kortom, zij steken voornamelijk hun energie in kwalitatief hoogwaardige publishers voor jouw affiliate campagnes.

Focum heeft zelf een heel groot netwerk met affiliate partijen en kan je hierin van dienst zijn. De grootste affiliate partijen zijn aangesloten bij Focum als intermediair voor diverse grote partijen. Wij zorgen dat alles omtrent de logistiek van de leadgeneratie in goede banen wordt geleid. Ook zorgen wij ervoor dat je via een eventueel trackingpixel de leads kunt meten en de conversie achterhalen.

Tevens kunnen statistieken binnen Google Analytics goed inzicht geven in het gedrag van bezoekers op jouw website. Waar komen ze vandaan, welke pagina’s bezoeken ze en waar verlaten ze de website weer? Dit zijn zomaar wat voorbeelden. Door ook conversies te meten, kom je erachter welke acties bezoekers op een website verrichten, waar jij als webshop veel van kunt leren!”

Over de auteur
Jeffrey de Blieck heeft Digitale Communicatie aan de Hogeschool Utrecht gestudeerd en heeft al ruim vier jaar ervaring als databasemanager voor verschillende bedrijven. Op dit moment werkt hij als databasemanagement specialist voor Focum. Vanuit zijn achtergrond in de IT en interesse in communicatie is hij uitgegroeid tot iemand die het beste van mens en machine combineert. Hij stelt hoge eisen aan dienstverlening naar klanten en in zijn rol als databasemanager fungeert hij vaak als ’tolk’ tussen techniek en de klant.

Frederieke Mol heeft International Marketing Management aan de Hogeschool voor Economische Studies in Rotterdam gestudeerd en heeft al ruim negen jaar brede ervaring op het gebied van Sales & Marketing. Op dit moment werkt zij als commercieel medewerkster binnendienst voor Focum. Vanuit haar achtergrond binnen de verkoop en interesse in de ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing is zij een belangrijke schakel tussen Focum en de in- en verkooppartijen. Het bedienen van klanten en inkooppartijen (zoals affiliates) is een rol die haar goed past.

Heb je vragen over het artikel, neem dan gerust contact op met Jeffrey of Frederieke via telefoonnummer 088 730 65 00.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*