Op zoek naar de toegevoegde waarde

tricks

Een e-tailer zal volgens Gert Lathouwers van WIZZ Communicatiemakers op zoek moeten gaan naar zijn toegevoegde waarde om van zijn online aanwezigheid een succes te kunnen maken. Het schrijven van een goed communicatieplan moet volgens hem de basis vormen. Lathouwers geeft ons tips & tricks voor het opstellen van zo’n communicatieplan. En daar komt meer bij kijken dan je misschien in eerste instantie denkt.

Bij het schrijven van een plan doorlopen we altijd een groot aantal vragen om aan de hand van die verschillende parameters te komen tot een goed plan, vertelt Lathouwers. De basis van het plan hangen we op rond acht vaste kapstokken. “Want,” zegt Lathouwers, “er zijn nog mogelijkheden genoeg voor een e-tailer om zichzelf te onderscheiden. Je moet het alleen niet doen op eenzelfde manier als de grote buitenlandse spelers. Je webshop moet geen kopie zijn, maar juist het onderscheidend vermogen moet in de spotlights staan; het feit dat je anders bent dan de grote, vaak logge partijen. Maak gebruik van bijvoorbeeld je lokale aanwezigheid, een persoonlijke aanpak of de reeds opgebouwde relatie met klanten in een fysieke vestiging.”

Meten is weten

De acht kapstokken die WIZZ Communicatiemakers heeft gedefinieerd om tot een goed communicatieplan te komen, begint met het bepalen van de strategie. “Het gaat hier niet om de strategie voor het ganse bedrijf, maar juist voor de communicatie-uiting,” verduidelijkt Lathouwers. “Meer omzet is geen doelstelling, vinden wij. Je moet het concreet – S.M.A.R.T (specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden) – maken, zoals 10% meer omzet (of 200.000 euro meer omzet) in het volgende jaar. Alleen dan kun je achteraf concluderen of je doelstellingen met het communicatieplan zijn behaald. Want elke actie zou je meetbaar moeten maken om te weten wat de ROI is, de return op de investering die je doet. De tweede stap is de conceptuele kapstok. Waar sta je voor als bedrijf en hoe wil je naar buiten treden? Dat moet je vertalen naar je communicatieboodschap. Vervolgens is het goed de branding, de eigen huisstijl, in kaart te brengen. Waar sta je als merk?”

Boodschap verspreiden

Inmiddels zijn we aanbeland bij de vierde kapstok: content. “Hier is het de bedoeling dat je de eerste drie punten vertaalt naar tekst, naar een verhaal dat je wil brengen. Punt 5 en 6 zoomen in op de offline en online marketing. Met ons 15-koppig team rollen we concrete offline en online communicatie uit.”

Welke kanalen ga je daarna inzetten om je boodschap te verspreiden? “Onder kapstok 7 analyseren we welke media optimaal zijn voor jouw boodschap en return. Dat kan zijn op radio of tv, maar ook in magazines, zoals OnlineRetailer of via SEA-campagnes. Daarnaast hanteren we kapstok 8 voor de onderaannemingen. Dit zijn derden de we mee in het totale proces betrekken én aansturen voor jou. WIZZ Communicatiemakers begeleidt je hierin om een goede keuze te maken.

Het ganse plan stemmen we qua acties, planning en begroting op elkaar af. Het geheel schrijven we in lijn met de geformuleerde S.M.A.R.T. doelstellingen. Op die manier is de verwachting voor iedereen helder en weet je waar je aan begint.”

Er is geen blauwdruk voor de enige en juiste aanpak, meent Lathouwers. “Het hangt af van je identificatiecluster, wie zijn je (potentiële) klanten, in welke sector ben je actief. Al naar gelang van de antwoorden op deze en nog veel meer vragen, kun je een bepaalde tool voor software selecteren. Software is een tool, geen doel. Datzelfde geldt voor sociale media. Ook hierin is er geen enige juiste aanpak. Een communicatiebureau kan een helpende hand bieden, maar je zal als e-tailer ook altijd zelf moeten blijven innoveren. Want een webshop runnen is meer dan alleen online aanwezig zijn; je zal een toegevoegde waarde moeten bieden. Nu en in de toekomst.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*