‘Pak je moment’

Formail

Het lijkt een logisch besluit van bedrijven om in te zetten op online communicatie. Hoewel mensen online steeds actiever zijn, wensen ze toch minder reclame langs deze weg te ontvangen. Denk maar aan de groei van adblockers en spamfilters.

Zie daar de paradox, en tegelijk de dynamiek van Direct Mail. Een Direct Mail gaat over inspireren, informeren en een relatie opbouwen met je klant. Dat zegt Anouk Mattheeuws van Formail. Ze neemt ons mee in de wereld van Direct Mailings en geeft bruikbare tips & tricks om zo efficiënt mogelijk een Direct Mail te kunnen versturen.

Een Direct Mail speelt volgens Anouk in op de emotionele beleving bij mensen. “Een opvallend resultaat uit onderzoek van Royal Mail Market Reach is dat mensen meer waarde hechten aan dingen die ze kunnen zien en vasthouden. Het vergroot de loyaliteit en de klantengetrouwheid. Vandaar dat online spelers als Google, Zalando en Airbnb inzetten op papier. Daarom gaan offline en online zo goed samen. Het een sluit het ander niet uit, ze vullen elkaar perfect aan. De juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal, daar gaat het over.”

Klantenbinding

Om te beginnen met een Direct Mail zal eerst de strategie moeten worden bepaald, vervolgt Anouk. “Wat is de reden voor het uitsturen van een Direct Mail? Wil je nieuwe klanten werven of juist aan klantenbinding en cross selling gaan werken? In het begin moet dus heel duidelijk zijn wat je wil bereiken. Groot voordeel is dat je tegenwoordig eenvoudig doelgroepen kan segmenteren, want hoe fijner de mazen hoe beter de boodschap overkomt.” Anouk verduidelijkt een en ander met een voorbeeld. “Stel een kledingzaak wil zijn bestaande doelgroep van 30-40 jarigen uitbreiden met 20-30 jarigen. Met Direct Mail kun je heel goed targetten op die doelgroep binnen je voorkeursregio. Als je zelf niet over een database met adressen beschikt, zijn er verschillende mogelijkheden om adressen te huren of kopen, zowel B2C als B2B.”

Nog geen klantenbestand

Het al dan niet kopen of huren van adressenbestanden is afhankelijk van de sector en hoe vaak je ze zal gebruiken. “Kopen is pas interessant als je dezelfde adressen twee of meer keer gebruikt,” benadrukt Anouk. “De ene sector is de andere niet. Zo is de horeca een vlug veranderende sector terwijl een adressenbestand van notarissen veel stabieler is. Nog interessanter is om na te denken hoe je zelf je adressenbestand kan opbouwen door bijvoorbeeld een antwoordformulier te laten invullen op je site en ze daarvoor een extra dienst, korting of service te geven.”

Spelregels

Als je een Direct Mail gaat versturen, moet je met een aantal zaken rekening houden, zoals formaat, gewicht en samenstelling, zegt Anouk. “Vooraf, in je conceptfase, even contact opnemen kan je heel wat geld besparen. Neem nu een postkaart. Het tarief voor het verzenden van een standaard postkaart is gelijk aan het verzenden van een A5 formaat postkaart in België. Beide vallen onder het ‘small format’ porttarief. Wil je extra opvallen dan kan dit, zonder grote meerkost, door je idee vooraf even te bespreken. Door de mogelijkheden van digitaal drukwerk kan je nu beeld en teksten personaliseren, en dan maak je je Direct Mail nog aantrekkelijker om te gaan lezen. Het maakt het persoonlijk en de klant voelt zich betrokken en gewaardeerd. Denk maar aan de gepersonaliseerde brochure van de Kazou kampen of de folder van de Colruyt met je eigen interessante aanbiedingen.”

Call to action
Zorg ervoor dat er een duidelijke call to action is opgenomen in je Direct Mail. Dit heeft volgens Anouk twee voordelen. “Je maakt je actie meetbaar. Een actiecode toevoegen aan een uniek aanbod zorgt ervoor dat je weet wat je direct mail heeft opgebracht. Omdat het om een Direct Mail actie gaat, maak je gebruik van een voorkeurstarief van bpost. Dit vanaf 500 exemplaren. En door nóg een stapje verder te gaan en te werken met een barcode boven de adresregel (mail ID) kan bpost de Direct Mail makkelijker sorteren en geven ze nog een extra korting. Afhankelijk van het volume kan dat oplopen naar 10 tot 15 procent. Hiervoor zal je wel moeten samenwerken met een Mailhandler, zoals Formail, die gecertificeerd is door bpost.”

Een Direct Mail is dus zeker van deze tijd en kan een significante bijdrage leveren aan de conversieratio. “De klant ervaart een direct mail als formeel, belangrijk en betrouwbaar. De boodschap wordt aandachtig gelezen. Het draait hier om het verhaal, de storytelling. Een e-mail wordt dan eerder als snel, spontaan en informeel ervaren. Het geeft de mogelijkheid om snel te reageren en filmpjes toe te voegen. Maar onthoud dat bij communicatie geldt: 1 + 1 = 3. Versterk je boodschap, zet verschillende media in en je zal een hogere respons hebben.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*