ROI optimaliseren door ‘monetization’

Multiminds

Siegert Dierickx en Philippe Vlaemminck zagen de nood in de markt aan een onafhankelijke partij die zich focust op data-analyse om daarmee de ROI te kunnen optimaliseren. Ze zijn samen het bedrijf MultiMinds gestart en hebben dankzij hun specifieke methode, die ze monetization noemen, in korte tijd grote namen aan zich weten te binden, zoals ING, Colruyt, Proximus en Vacansoleil. Beide heren delen hun werkwijze graag met ons.

De markt ontwikkelt zich snel. Ook op vlak van data-analyse. Siegert Dierickx: “Vroeger stonden webanalyse oplossingen op zichzelf, vandaag is tag management en data collectie enorm belangrijk geworden. Het is belangrijk de juiste data op te halen en daar iets mee te gaan doen. Maar hoe? We merken dat veel bedrijven daar moeite mee hebben. Om ze meer inzicht te geven in data, zetten we clicks, downloads en online verkopen om in een objectieve geldwaarde, monetization noemen we dat. Dat geeft onze klanten veel beter inzicht in data. We combineren dus eigenlijk IT met marketing en zijn volledig tool- en vendor-onafhankelijk.”

Correcte data
MultiMinds heeft dus een eigen methode ontwikkeld. Siegert Dierickx: “We inventariseren eerst heel duidelijk wat een klant wil bereiken en vertalen dat naar objectieve meetpunten. Het is daarom heel belangrijk dat de data correct is. We maken gebruik van bestaande technologieën om data te collecteren en doen ook een kwaliteitscheck. Vervolgens gaan we de data optimaliseren en op basis van de analyse aanbevelingen doen richting de klant. Dat kan bijvoorbeeld een voorstel zijn om aanpassingen te doen aan de website of om budgetten te verleggen. Daartoe hebben we een framework ontwikkeld dat alle acties uitdrukt in een geldwaarde. Bijvoorbeeld: hoeveel is het inschrijven op een nieuwsbrief waard? Of, hoeveel is één sitebezoek waard? Of, hoeveel is één online aankoop waard? En zo verder. Op die manier helpen we de ROI te optimaliseren voor een groot aantal klanten in verschillende sectoren door gerichter actie te ondernemen.”

Start-up binnen een organisatie
Siegert Dierickx benadrukt dat MultiMinds een onafhankelijk bureau is. “We werken met een aantal datacollectie tools binnen tag management zoals Tealium technologie, Adobe tools en Google verwerkingtools. Om data crunching te doen werken we met Tableau en testing / targeting gebeurt veelal via Adobe, Optimizely of Maximyzer. We zijn dus ook redelijk onafhankelijk in de tooling. En als een klant een andere tool gebruikt, zullen we zien of deze ook geschikt is.” Philippe vult aan: “In veel gevallen begeleiden we onze klanten al vanaf stap één, om te voorzien in een betere collectie van data. Ons doel is de klant te ondersteunen en maken bij voorkeur deel uit van het eigen team van de klant. Vooral grote bedrijven verliezen de helikopterview soms nog weleens uit het oog. Met onze kennis en ervaring kunnen we die terug opnieuw vinden omdat we van buitenaf zaken beter kunnen doen inzien. We positioneren ons als start-up binnen een grote organisatie, waarbij alle data ook kan worden doorgesluisd naar een intern datawarehouse. Zo kunnen bij de klant allerlei verschillende activiteiten starten en aansturen.”

De meeste klanten zijn volgens Philippe Vlaemminck redelijk nieuw met de materie. “Hoe meer ze er mee bezig zijn, hoe meer mogelijkheden ze gaan zien. We laten de eigen maturiteit van onze klanten groeien. Het voordeel van MultiMinds is dat we in heel veel sectoren actief zijn. We doen overal ervaring op. Zo gebruiken we de e-shop technologie bijvoorbeeld ook om het aantal bloedgiften voor het Rode Kruis te doen stijgen.” Philippe Vlaemminck: “Data-analyse is geen vak dat je op school leert. We investeren dus ook veel in het vergaren en verspreiden van onze kennis. Wij houden dan ook geen enkele informatie achter voor onze klanten en organiseren maandelijkse trainingen om onze kennis te delen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*