SEO is ondergeschoven kindje

MundoDigitalis0616

Focus niet op één kanaal, maar ga op zoek naar de perfecte marketingmix. Dat zegt Hans Palmers van Mundo Digitalis, allround specialist in digitale marketing. Palmers merkt dat zoekmachine optimalisatie (Search Enging Optimization) de laatste tijd ten onrechte achtergesteld is geraakt, min of meer te wijten aan de aard van de markt. Hij vertelt waarom ook SEO niet vergeten mag worden in de marketingstrategie en geeft ons een kijkje achter de schermen bij Mundo Digitalis.

Veel KMO’s beginnen na te denken over marketing als ze een website of social media beginnen. En daar ontbreekt dan dikwijls een visie of een strategie, terwijl het bepalen van een strategische aanpak toch eigenlijk stap één zou moeten zijn, begint Palmers. “Die eerste fase wordt onderschat, maar is heel erg zinvol om bij stil te staan, voordat je als KMO communicatie uitingen laat ontwikkelen. Nadenken over het verhaal dat je wil vertellen aan je klanten is een must, waarom ze jouw diensten en producten nodig hebben. Zo kan je dit verhaal in elke communicatie doortrekken. Meestal worden verschillende partners onder de arm genomen bij de ontwikkeling van een e-commerce omgeving en dan is één duidelijke visie essentieel om op een consistente manier naar buiten te treden. Wij begeleiden onze klanten doorheen dit traject van marketingcommunicatie.”

Experimenteren
Mundo Digitalis werkt met een vast team van zeven medewerkers. “Het is onmogelijk om alle disciplines in huis te hebben én op een professioneel niveau te beoefenen,” meent Palmers. “Daarom vallen we terug op een zeer uitgebreid partnernetwerk van experts in verschillende disciplines. We loodsen onze klanten doorheen de verschillende mogelijkheden in marketing en communicatie, van email marketing, SEO en SEA (adverteren in zoekmachines) tot inbound marketing (gerichte en persoonlijke marketing), content marketing, …

“Vervolgens analyseren we samen de resultaten en bekijken waar potentieel zit en waar niet. Als er geen historieken beschikbaar zijn dan zullen we 70% van het beschikbare budget investeren in experimentele kanalen en 30% in kanalen waarvan we zeker zijn van het resultaat. Dat evolueert vervolgens naar een verhouding van 30:70. Het is namelijk belangrijk om te blijven experimenteren in een mix van (nieuwe) kanalen. We focussen niet op één kanaal, maar gaan op zoek naar de perfecte marketingmix. Telkens weer.”

De kracht van SEO
SEO moet volgens Palmers ook deel uitmaken van de marketingmix. “Door de aard van de markt is SEO steeds verder achterop geraakt. Typische SEO aanbieders zijn zich steeds meer gaan specialiseren in SEA en schuiven SEA dan ook steeds vaker naar voren. Op advertenties in zoekmachines zijn immers grotere marges te verdienen. Maar de impact van SEA is voor de klant vaak minder goed dan een goede zoekmachine optimalisatie.”

Het is volgens Palmers niet evident om een doorgewinterde SEO specialist te vinden. “Door de band wordt daarom heel veel geïnvesteerd in display advertising en steeds minder in de content op de webshop. Zo mist men een stuk leads die ze kunnen bekomen zonder Adwords budget te hoeven uitgeven. Investeren in SEO is blijvend. Als je de kraan naar SEA dichtzet, stoppen de leads direct. Het totaal rendement en resultaat is dus een stuk hoger wanneer je meer investeert in SEO en dit periodiek bijstuurt. Het mag dus zeker niet ontbreken in de marketingmix. SEA is een goed instrument om op een bepaald moment boven het plafond van SEO-bereik te geraken en nieuwe klanten aan te spreken. In die marketingmix kunnen zowel digitale als minder digitale kanalen worden ingezet, waaronder ook de aanwezigheid in magazines, op beurzen en expo’s.”

Mundo Digitalis heeft tools en masse beschikbaar om resultaten uit de marketingmix te analyseren. Voor een beginnend e-tailer adviseert Palmers SaaS platformen zoals Lightspeed bijvoorbeeld. “Het is voor starters zeer interessant om hiermee te gaan werken, omdat de technische investeringskost eerder laag is er men volop kan inzetten op het inhoudelijke, de marketing en communicatie. Voor de wat grotere spelers zouden we Magento en PrestaShop adviseren. We begeleiden onze klanten in het zoeken naar de gepaste technologie. In the end moet het (intellectuele) eigendomsrechten de technologie bij de klant zitten in de mate van het mogelijke. We waken ervoor dat ze niet in een vendor lock-in terecht komen, situaties waarbij ze moeilijk of enkel tegen hele hoge kost van leverancier kunnen wisselen. En zo helpen we onze klanten bij het waarmaken van hun ambities,” besluit Palmers.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*