Spanje, helemaal zo gek nog niet

madrid

Spanje is een interessante markt voor Nederlandse e-tailers, vindt Jeroen Leenders van Salesupply. “Het is relatief goedkoop om traffic in te kopen, de competitie is niet heel groot en de markt aldaar ontwikkelt zich razendsnel met een ‘doelgroep’ van ruim 47 miljoen mensen. Kortom, waar wachten e-tailers nog op?,” vraagt Leenders zich af. Hij praat ons bij over de mogelijkheden om in Spanje voet aan de grond te krijgen.

Spanje is een land dat een paar jaar in diepe crisis heeft gezeten, maar is nu zichtbaar bezig met een opmars, zo ondervindt Leenders, die inmiddels ons land heeft verruild voor de Spaanse zon. “De e-commerce markt groeit hier jaarlijks met dubbele cijfers. Zo werd in 2014 een groei van 19 procent gerealiseerd tot een omzet van ongeveer 17 miljard euro. Spanje is daarmee het grootste Zuid-Europese land online. Groter nog dan Italië dat meer inwoners telt. Goed nieuws is bovendien dat van de ruim 47 miljoen inwoners in Spanje op dit moment naar verluidt ‘slechts’ 16,5 miljoen online shopt. Er zit dus nog ontzettend veel potentie in deze markt.

Geen postorderverleden

De reden waarom de Spaanse e-commerce markt achterblijft bij de bekende grootmachten, komt volgens Jeroen Leenders door het verleden van Spanje. “In tegenstelling tot Duitsland, Frankrijk en Nederland heeft Spanje geen postorderverleden. In Spanje was men tot voor kort niet bekend met (en gewend aan) het kopen op afstand. Mensen leven hier veel buiten, onderhandelen graag over de prijs en kunnen voor de dagelijkse benodigdheden terecht bij een winkel om de hoek. Toch merken we dat de Spaanse bevolking in toenemende mate de voordelen van internet gaat ontdekken. Anders dan je misschien zou verwachten, zijn het niet direct de jongeren die online aankopen doen, maar zijn de kopers vooral mensen in de leeftijd tussen de 25 en 45 jaar oud. De jongeren zijn geen big buyers, nee, zij houden zich voornamelijk met sociale media bezig. Ook een belangrijk aspect om te weten, is dat Spanjaarden vooral aankopen doen via de mobiel en in veel mindere mate via een pc. Een responsive site die goed schaalt op tablet en mobiel is essentieel.”

Fashion

Jeroen Leenders roept e-tailers met ambitie op juist nu de Spaanse markt te gaan verkennen, voordat het te laat is. “Enkele grote buitenlandse spelers hebben de Spaanse e-commerce markt ook al ontdekt. Zo heeft de Britse kledinggigant Farfetch zijn pijlers inmiddels gericht op Spanje. De fashionindustrie is sowieso zwaar vertegenwoordigd online. Spanje is een groot fashionland. Concerns als Inditex, waaronder Zara valt, en Mango zijn inmiddels ook met succes online actief. Dat neemt niet weg dat er nog volop ruimte is voor (Nederlandse) spelers in niches. Zij kunnen echt meters maken hier in Spanje, althans, als ze niet te lang meer wachten.”

Leenders: “Zo’n 43 procent van de totale online aankopen gebeurt op een buitenlandse site, die uiteraard wel gelokaliseerd is. En van de totale e-commerce omzet komt 16 procent vanuit buitenlandse consumenten die in een Spaanse (georiënteerde) shop kopen. Over het algemeen zijn dat Portugezen. De Portugezen zijn voor Spanje als de Belgen voor Nederland. Als een Nederlands bedrijf dus een Spaanse shop opent, is de kans heel groot dat hij Portugese klanten krijgt.”

Taalbarrières

Voet aan de grond krijgen in Spanje begint met een gelokaliseerde Spaanse site, inclusief klantenservice in de Spaanse taal. Leenders: “In Spanje heb je te maken met verschillende gebieden met elk hun eigen taal. De Catalanen is een grote en interessante doelgroep die het liefst hun eigen taal spreken. We adviseren e-tailers om de site behalve in de Spaanse taal ook in de Catalaanse taal uit te rollen. Vervolgens is het zaak traffic te genereren. Ik stel voor om te beginnen met AdWords. Dat is nog relatief goedkoop; in vergelijking met ons land betaal je gemiddeld (minder dan) de helft per klik. Ook SEO-technisch zijn er nog veel mogelijkheden en is het relatief eenvoudig en goedkoop om een goede positie te behalen.”

Het selecteren van de juiste betaalmethoden in Spanje is volgens Leenders ook geen hogere wiskunde. “Ruim 70 procent betaalt via creditcard, nog eens 20 procent via PayPal en de laatste 10 procent is een combinatie van overschrijving of cash aan de deur. Dat is dus vrij helder.”

Over de infrastructuur in Spanje hoeft een e-tailer zich volgens Leenders ook geen zorgen te maken. “Het logistieke netwerk was misschien vroeger een ramp, maar heeft zich sterk ontwikkeld. Correos, de lokale post, ziet ook e-commerce als een kans en heeft zijn zaakjes goed geregeld. Spanjaarden zijn bekend met afstanden en vinden het niet erg enkele dagen te wachten op een product. Een 24-uurs levering is hier vooralsnog niet aan de orde. En hebben ze heel snel een product nodig, dan lopen ze wel even naar buiten.” Het moge duidelijk zijn, Jeroen Leenders ziet volop kansen en mogelijkheden voor Nederlandse e-tailers in Spanje. “Inmiddels zien ook buitenlandse partijen het potentieel, dus zorg dat je als Nederlandse e-tailer niet misgrijpt. Pak die kans,” zegt hij tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*