Succesvolle retailers maken gebruik van het halo-effect

Wanneer we praten over de toekomst van e-commerce en omnichannel, dan blijkt het maken van een slimme keuze voor de fysieke locatie, náást de strategie voor online, nog altijd zeer van belang.

“Het nemen van de juiste locatiebeslissing geeft veel extra kansen op succes. Onze klanten zijn de grote retail-ketens binnen West-Europa. En wij helpen ze met hun locatiestrategie. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je misschien zou denken. We werken vanuit de stappen explore, predict en optimise, waarbij de marktsituatie in kaart wordt gebracht, modellen de data interpreteren en daarmee accuraat toekomst voorspellen. Tot slot worden de optimale toekomstscenario’s intensief uitgetekend.” Aan het woord is Pieter-Jan de Smet, marketing manager bij RetailSonar, een innovatie softwarebedrijf dat is gevestigd in het Belgische Gent. “We kijken ook naar performance, dus hoe presteert een winkel binnen een bepaalde keten? Draagt dit filiaal serieus bij aan de omzet, is het beter om deze te sluiten of is vergroten de juiste strategie? Tot slot kijken we ook vanuit de marketinghoek naar fysieke locaties en lokale marketing is daarbij erg belangrijk. En dat laatste zal je misschien verbazen.”

De kracht van het halo-effect

“Omdat wij puur vanuit data werken, weten wij inmiddels hoe zinvol het is om je fysieke winkel als vertrekpunt te zien. Zo kunnen wij tot 90% accuraat voorspellen hoe klantgedrag richting een bepaalde retailer zich gaat ontwikkelen. Daarnaast blijkt er een duidelijke wisselwerking te zijn tussen fysieke winkel en online aankopen. Er wordt wel eens gezegd dat de fysieke winkel dood is, maar dat is absoluut niet zo. Het gaat om die wisselwerking, en het halo-effect speelt daarin een belangrijke rol,” aldus Pieter-Jan. “Dat wil zeggen dat mensen online meer gaan kopen in een webshop waarvan de fysieke winkel binnen de regio bereikbaar is. Dat effect heeft te maken met een aantal zaken. Ten eerste is er meer naamsbekendheid omdat je fysiek aanwezig bent. En ten tweede, en dat is een meer psychologisch effect, heeft die consument meer vertrouwen in jou als retailer. Wanneer iemand niet tevreden is met een product dat is aangekocht, dan kan dit gevoelsmatig gemakkelijker geretourneerd worden omdat er in de nabijheid een fysiek punt is om na te gaan. En dat vinden mensen prettig. Retailers met een groot fysiek netwerk kunnen deze troef van omnichannel daarom heel goed uitspelen. En daarmee hebben zij een duidelijk concurrentievoordeel op de bol.coms en de Amazons van deze wereld.”

Omnichannel als hybride concept

“En dat is precies waar omnichannel over gaat, namelijk over het vinden van een slimme mengvorm tussen online en offline. Het is daarbij belangrijk dat je ervoor zorgt dat deze kanalen elkaar versterken, en elkaar dus niet kannibaliseren. Wanneer je het voor elkaar krijgt een perfecte integratie tussen die twee te creëren, dan gaat het eigenlijk al lang niet meer over omnichannel, maar over optichannel. Je benut de verschillende kanalen immers optimaal. Het gaat er ook niet om dat je via talloze kanalen beschikbaar bent, maar veel meer over hoe goed je deze beschikbare kanalen feitelijk hebt ingericht. Het is daarbij onmisbaar om te focussen op wie je klanten zijn en daarbij als retailer vooral uit te gaan van de eigen sterkte.”

E-commerce, de ontwikkeling

“De retailers van morgen, en zij die de wedstrijd dus gaan winnen, zijn zij die veel data beschikbaar hebben, hun klanten goed kennen en beseffen dat winkelbezoek zeer conveniënt moet zijn. En dat geldt voor zowel de offline als de online kanalen,” vervolgt Pieter-Jan. “Winkels die heel sterk inzetten op een vlotte winkelervaring houden de drempel om te bezoeken zo laag mogelijk en denken na over parkeerdruk, bereikbaarheid en zelfscankassa’s. Het moet een haast drempelloze winkelervaring zijn voor de consument. De fysieke winkel blijft echt wel bestaan, want mensen willen bepaalde producten nog altijd zien, voelen en ruiken. Het zal wel evolueren: zo worden winkels kleiner en zal voorraad vooral centraal gehouden worden. Fysieke winkels zijn feitelijk onderdeel van een slim hybride netwerk, waarbij de adviesrol heel belangrijk is geworden. Wanneer je gebruik maakt van het halo-effect, precies weet wie je klanten zijn én de data waar je over beschikt slim analyseert dan ben je in staat om de juiste online en offline strategie te voeren. En dat is dé essentie van succes waarbij data gedreven ondernemen onmisbaar is anno nu.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*