Versterking en verlenging van het offline kanaal

Storesquare0517

In februari 2016 werd Storesquare opgericht met als doel KMO’s op een toegankelijke manier een online aanwezigheid te geven om online te kunnen gaan verkopen, steeds met een link terug naar het offline kanaal, het fysieke winkelpunt. We zijn intussen ruim anderhalf jaar verder. De hoogste tijd om de balans op te maken. Communicatie en promotie coördinator Segnia Comyn vertelt over de enorme groei die het platform heeft doorgemaakt en de ambitieuze plannen, ook buiten België.

Omzet en traffic verdubbelen
Storesquare heeft sinds de oprichting begin 2016 meer dan duizend handelaren aangesloten met samen meer dan 200.000 unieke producten, nog los van variaties, kleuren,… Segnia vergelijkt het unieke aanbod met tien Colruyt winkels, volledig gevuld met unieke producten. “Het online aanbod van de kleine handelaren wordt door gemiddeld 500.000 bezoekers per maand via ons platform bekeken. Tegen het einde van dit jaar gaan we onze bezoekersaantallen verdubbelen. We mikken op 1 miljoen bezoekers per maand tegen december 2017. De afgelopen maanden noteerden we maand na maand een groei van 30%, zowel in traffic als omzet.”

Lokale handelaar
De lokale handelaar staat centraal bij Storesquare. “Wij verzorgen de online etalage voor de KMO die dagelijks profiteert van het groeiend aantal bezoekers op ons platform. Om de bezoekers ervan te overtuigen te kopen bij een lokale handelaar hebben we in augustus de site hernieuwd voorgesteld,” zegt Segnia. “De belangrijkste vernieuwing is dat de handelaar nóg beter in de kijker wordt gezet met winkelfoto’s, profielfoto’s en enkel productshots van de handelaar zelf. Persoonlijk contact met de winkelier is een belangrijke pijler binnen ons concept. Consumenten kunnen in vertrouwen kopen en indien nodig de handelaar in kwestie ook aanspreken of online gekochte producten in de winkel afhalen. We brengen namelijk de afstand tot de winkel in rekening bij de zoekresultaten. Op die manier ondersteunen we de lokale economie. Weet dat vandaag zes op de tien Belgen online in het buitenland aankoopt. Het gevolg is dat jaarlijks ruim vijf miljard euro naar het buitenland stroomt. Wie in België online koopt, steunt de eigen economie en tewerkstelling.”

Rechtstreeks contact als speerpunt binnen de strategie
Storesquare blijft het platform volgens Segnia voortdurend doorontwikkelen. “Ook voor 2018 staan er weer een aantal belangrijke nieuwtjes op de planning,” verklapt ze alvast. Mobiel surfen is niet meer weg te denken. Al tonen de cijfers dat er vaak mobiel gezocht wordt, maar dat de effectieve aankoop via desktop of offline gebeurt. Om de consument ook tijdens die verkenningsfase vast te pinnen, werken we sterk aan een mobile first strategie waar rechtstreeks contact met de handelaar cruciaal wordt. Aankopen via mobiel wordt nog makkelijker via onder andere de ‘one click’ betaling of reservatie en de share- en belknop om de handelaar rechtstreeks te kunnen benaderen. Online verkopen is belangrijk, maar niet het enige doel van Storesquare,” stelt Segnia. “Een online bestelling kan bijvoorbeeld ook afgehaald worden in de winkel. We zijn het verlengstuk van het offline kanaal, een omnichannel tool om te gaan interageren met de digitale consument.”

Buiten België
Volgens Segnia zal Storesquare begin 2018 ook naar Nederland gaan. “We gaan in eerste instantie de consumentenmarkt aanspreken, zodanig dat het bereik van de Belgische KMO verder reikt dan de landsgrens.” Of ook de Nederlandse handelaar de mogelijkheid krijgt via Storesquare te gaan verkopen, wil Segnia nog niet zeggen. Ook slaat Storesquare een nieuwe weg in met het plan om geneesmiddelen zonder voorschrift online te gaan verkopen.
Ondanks alle ontwikkelingen blijft Storesquare trouw aan zijn DNA, benadrukt Segnia. “We vergeten onze basis niet en zijn en blijven hét online winkelplatform van en voor de lokale handelaar.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*