Willen we allemaal zo graag digitaliseren?

In een navraag over 2020 blijkt dat 82% van de Belgen wil dat bedrijven hun digitale initiatieven versnellen (bron: Salesforce). In 2019 was dat nog 42%. Maar is het wel een digitale spurt vooruit? 

De bedrijven die in 2019 al het verst stonden in hun digitalisering hebben de corona pandemie uitstekend doorstaan. CEO’s uit de ‘big tech’ konden met recordcijfers uitpakken. Achter deze groeicijfers gaan echter grote verschillen schuil: niet elk bedrijf is Zalando, Bol.com of Amazon. Het werd snel duidelijk dat de winnaars dun gezaaid zijn. Digitalisering is veel meer dan e-working, e-learning en e-shopping. Digitalisering stelt organisaties in staat om aan de verwachtingen in het digitale tijdperk te voldoen en om de stap naar digitale transformatie met succes te maken. 

Back to the future

Laten we geen ‘appelen met peren’ vergelijken. Je zal maar een KMO zijn in deze corona tijden. Ongunstige kasposities door de pandemie zorgen voor de meesten dat ‘niet-essentiële’ investeringen (lees: wél essentieel maar ik moet NU onmiddellijk mee) uitgesteld moeten worden. De kans bestaat dus dat de digitale omwentelingen van andere activiteiten van een bedrijf worden teruggeschroefd als gevolg van de investeringen in telewerk en e-commerce tijdens de crisis. Deze korte termijn aanpassingen stellen het bedrijf op middellange termijn niet per se beter in staat om waarde te creëren. Door de crisis en deze drastische keuzes rijst dan nu ook vaak de vraag naar het strategische belang van digitalisering. Een antwoord is niet evident. 

Do or Die?

Deze crisis heeft sommige sectoren doen inzien dat een online aanbod een vereiste is. Maar kopen we dan allemaal wel ‘lokaal’ online of gaan we toch richting de alom bekende online marktplaatsen? Voor bedrijven biedt een online marktplaats veel voordelen waaronder het bereik, volume en potentiële omzet. Maar er zijn ook aandachtspunten zoals het verlies van een compleet inzicht in data, hoge mate van concurrentie en beperking in merkbeleving. Bedrijven moeten in het e-commerce verhaal op verschillende paarden kunnen wedden.

Big, bigger, biggest

Als we dieper inzoomen op de grote winnaars zijn ook hier niet veel kleinere of lokale spelers te bespeuren. De top-7 pakt trouwens twee derde van die omzet. Sowieso profiteren vooral China en de VS ervan, want slechts 2 procent van dit geld wordt verdiend door bedrijven in de Europese Unie (Bron: KPMG). In België is het naast Coolblue zelfs nog verder zoeken, … een aantal vooraanstaande retailers sloten zelfs (deels) hun online winkel daar ze niet klaar waren en hiermee een negatief effect hadden op de customer experience. 

Added Value is Key 

Bottomline, op het hoogtepunt van de crisis waren er 50% meer online transacties dan begin 2020, maar medio juni was dat cijfer al gedaald tot 20% en medio augustus tot 7%. Bovendien blijft de vraag of die groei bedrijven geholpen zal hebben om efficiënter te zijn en waarde te creëren … dat is niet zeker. 

Voor wie digitalisering ziet als een toename van e-commerce en telewerk (en wie vooral van zo’n toename profiteert), zal de corona crisis wellicht zien als een digitale spurt in de goede richting. Hoe dan ook is het voor de meeste bedrijven een hele moeilijke oefening.

Tip van een kleine ondernemer: authenticiteit, betrouwbaarheid, persoonlijke service, kwaliteit en duurzaamheid bewijzen meer dan ooit hun absolute meerwaarde. Hiervoor moeten geen nieuwe processen geïnstalleerd worden, integendeel, hiermee doen we vooral wat elke ondernemer wil: trouwe en tevreden klanten servicen.

Kris Vranken 

Managing Director Stratics

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*