Conversational commerce via chatbots

Ingenico0318

 

Ingenico Group, wereldleider in omnichannel betalen, heeft eind 2017 een belang genomen in JoinedApp, een startup uit Californië. De e-commerce chatbot oplossingen van JoinedApp zorgen ervoor dat consumenten hun favoriete messaging apps kunnen gebruiken bij de communicatie met merken en retailers. “Met meer dan 3 miljard gebruikers zijn messaging apps intussen sociale netwerken voorbijgestreefd als dominant mobiel platform,” zegt Dewaele. “Chatbots worden beschouwd als de volgende stap in e-commerce verkopen en distributie.”

Geen halve ervaring meer
Facebook was in 2016 de eerste die het fenomeen chatbot omarmde, weet Dewaele. “Andere platformen volgden snel. Een chatbot biedt retailers een extra kanaal om producten onder de aandacht te brengen. Bedrijven uit de reiswereld en innoverende retailers lopen voorop met chatbots. Zo kan je bijvoorbeeld via een chatbot van een luchtvaartmaatschappij zien of je gewenste vlucht nog beschikbaar is, kun je kledingtips bekijken van een retailer of persoonlijk productadvies krijgen. Tot op vandaag worden chatbots dus gebruikt om producten vooral onder de aandacht te brengen. Ze bieden daarmee slechts een halve ervaring, want om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan, wordt de consument terug naar de webshop of app geleid. Daarmee doe je een vlotte conversatie teniet als de klant moet switchen tussen verkoopkanalen en ingewikkelde handelingen moet verrichten om te kopen wat hij wil. Dat heeft uiteraard negatieve gevolgen voor de conversie. Voor een volledige flow is het dus nodig dat betalingen in de messaging app kunnen worden gedaan. Dat pijnpunt lossen wij op door middel van een volledige payment integratie in de chatbottechnologie van JoinedApp.”

Data beschermd
Volgens Dewaele blijkt uit diverse onderzoeken dat vooral de jongere generatie steeds meer een beroep doet op het gemak van chatbots. “De millennials gaan niet meer bellen en mailen ook steeds minder. Ze zoeken veel eerder chatcontact met een bedrijf. Een andere trend die we duidelijk zien is een groei van het aandeel mobiele payments. Chatbots zijn juist ook voor mobiele aankopen zeer geschikt, omdat je er bijvoorbeeld geen speciale app voor moet installeren. Een chatbot is geïntegreerd in bijvoorbeeld Facebook Messenger of Wechat, een app die consumenten toch al gebruiken. De betaalmodule in het chatvenster van de messaging app hosten wij als Ingenico ePayments. Het is dus een embedded betaalpagina. De veiligheid is van hetzelfde niveau als in een webshop. Er worden dus geen creditcardgegevens gedeeld met de chatapp zelf en de data blijft in het bezit van de retailers. Ook Facebook Messenger of Wechat heeft dus geen zicht op de transacties. De userexperience is dus volledig geïntegreerd en frictieloos, de data verloopt buiten de chatbot om.”

Als je een chatbot wil laten verkopen, is het ook heel belangrijk dat deze de juiste informatie krijgt van de retailer, meent Dewaele. “Een chatbotbetaaloplossing moet gekoppeld zijn aan het CRM, maar ook aan het ordermanagement- en voorraadsysteem, …. Dat is voor de retailer vaak een grote uitdaging, en één van de redenen dat wij een samenwerking zijn aangegaan met JoinedApp. Verder is de mate van kunstmatige intelligentie en de manier waarop ze de taal kunnen verwerken in de bot van zeer hoog niveau. Dat is in dit soort projecten essentieel, want de consument wil immers goed geholpen worden en niet gefrustreerd raken door een gesprek dat de plank misslaat. Daarnaast moet de bot contexten kunnen begrijpen wil het gesprek relevant zijn voor de klant. Verder is het natuurlijk handig als je één betaaloplossing kunt inzetten voor alle messaging apps die je als retailer gebruikt. Vanaf deze zomer kunnen retailers hun klanten een volledige frictieloze ervaring bieden via messaging apps. Nu is het laatste woord aan de consument zelf: wil hij op deze manier shoppen? Gezien de populariteit van WeChat in China zit dat wel goed.”

 

Over Ingenico Group
Ingenico Group is wereldleider op het gebied van juiste, veilige, slimme en probleemloze betaaloplossingen voor elk kanaal: in de fysieke winkel, online en mobiel. Ingenico Group biedt verkopers een uitgebreid en innovatief pakket diensten en oplossingen, die een eind maken aan de complexiteit van betalingen. Hierdoor kunnen consumenten snel, probleemloos en veilig aankopen doen, ongeacht het verkoopkanaal of de betaalmethode.

Over JoinedApp
JoinedApp maakt e-commerce mogelijk binnen messaging apps, het grootste onaangeboorde sales en marketing distributie kanaal wereldwijd met meer dan 3 miljard actieve gebruikers. Het self-service platform van JoinedApp biedt merken en handelaren wereldwijd de mogelijkheid om een chatbot op te bouwen met behulp van een uitgebreid portfolio van dialogen, integraties, betaalproducten en analyse diensten, en zo een nieuwe gebruikerservaring te bieden aan hun klanten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*