Drie e-commerce-trends die onlinewinkelen voorgoed zullen veranderen

E-commerce heeft het afgelopen jaar een enorme inhaalbeweging gemaakt in ons land. Zowat elk bedrijf verschoof zijn fysieke verkoopkanalen naar het web. Consumenten zagen zichzelf genoodzaakt om vooral online hun inkopen te doen. Maar welke drie belangrijke trends staan nu écht op het punt om het onlineshoppinglandschap te veranderen?

#1 De toekomst is phygital

Corona was voor bedrijven dé trigger om meer en meer in te zetten op online. Offlinepersoneel moest zijn plek vinden in de digitale wereld, en op een andere manier advies verlenen aan (potentiële) klanten. Traditionele activiteiten zoals modeshows en tentoonstellingen verhuisden massaal naar de onlinewereld.

Maar vergis u niet: deze shift werkt ook in de omgekeerde richting. Zo krijgt ook het digitale een fysiek verlengstuk. De toekomst is ‘phygital’: een term die het belang aanstipt van een consistente omnichannel-ervaring. Pure e-spelers zoals Coolblue bewezen dat al. Het is slechts een van de e-commerce-namen die experimenteren met conceptstores. 

Zulke winkels werken, in tegenstelling tot de traditionele winkel, niet met personeel of voorraden. Ze fungeren vooral als eerste en tastbare kennismaking met het aanbod. Denk maar aan het moment wanneer u een nieuwe bed wilt uitproberen of bepaalde kledij passen. Het product in kwestie aankopen? Dat kan later online. Deze conceptstores willen vooral inspelen op de behoefte aan menselijk contact. En tegelijk een veilige en gebruiksvriendelijke shopervaring garanderen.

#2 Samenwerken is belangrijker dan ooit

Als er één les is die de huidige coronacrisis ons vandaag al heeft geleerd, dan is het wel het belang van samenwerken. Door het reisverbod moesten veel leveranciers de krachten bundelen om hun producten alsnog bij de eindklant te krijgen. Of deze trend blijvend is, 
valt natuurlijk nog af te wachten. Maar dergelijke partnerships resulteerden dit jaar in meer continuïteit en gelukkige klanten. En daar had élk bedrijf natuurlijk baat bij.

En nu we het toch over klanttevredenheid hebben: de bedrijfswereld was positief verrast door de mildheid van de doorsnee consument. In een normale situatie zou een vertraagde levering zorgen voor irritatie. Nu zagen de meeste mensen dat soort zaken door de vingers. Door het verplichte thuiswerk en de plotse mogelijkheid om op elk moment van de dag pakjes in ontvangst te nemen, was iedereen veel flexibeler.

#3 Een nieuwe kijk op betaalverkeer dringt zich op

De evolutie naar frictieloze betalingen was al voor de coronacrisis aan de gang. Maar dan kwam de nood aan veilige betaalmethoden in de winkel en kocht iedereen plots online. En belandde deze trend in een stroomversnelling.

Mobiele betalingen zijn alvast een van de snelst groeiende betaalmethoden. Dat komt doordat ze inspelen op de nood aan gebruiksgemak. Bovendien worden ze dankzij technologische ontwikkelingen zoals gezichts- en vingerafdrukherkenning alsmaar veiliger. Naarmate het vertrouwen van de consument groeit, zullen ook nieuwe betaalmogelijkheden ingeburgerd raken. Een product aankopen met een wearable aan uw pols? Dat is vandaag niet langer verre toekomstmuziek.

Of het nu met één klik, vingerafdruk, gezichtsherkenning of mobiel is: het nieuwe digitale landschap is gebaseerd op contactloze en vooral zorgeloze betalingen. Voor bedrijven betekent dit een geweldige opportuniteit voor klantenbinding. Want de hedendaagse consument apprecieert elke vernieuwende betaalmogelijkheid. Zolang het maar veilig, probleemloos en tijdsefficiënt kan.

Vraagt u zich af of u ook het onderste uit de kan van e-commerce kunt halen? Op mijnbetaaloplossing.be/ecommerce-aanbod ontdekt u alle e-commerce-oplossingen van Worldline, uw betrouwbare partner voor vernieuwende betaaloplossingen en diensten die inspelen op de behoeften van de toekomst.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*