PSD2 en SCA verhoogt security én conversie

Technologie wordt steeds geavanceerder, en fraudeurs net zo. Hierdoor ontstaan voor fraudepreventiemanagers en verkopers nieuwe en continu veranderende uitdagingen. Voor succesvolle transacties moeten zowel online verkopers als het winkelend publiek erop kunnen vertrouwen dat ze zich in een veilige omgeving begeven en beschermd zijn tegen fraude. Vanuit Europa wordt er daarom allerlei wetgeving opgelegd. Miriam Zriniova, Fraud product Manager bij Ingenico ePayments vertelt ons alles wat u als retailer moet weten om via PSD2 en SCA niet alleen de security maar ook de conversie te verhogen.

PSD2 is in september 2019 in werking getreden en heeft tot doel de consumentenbescherming bij alle betalingswijzen te waarborgen en een nog opener, concurrerend betalingslandschap te bevorderen. Ingenico ePayments fungeert als betalingsdienstaanbieder en is er trots op dat het sinds 29 mei 2018 PSD2 compatibel is. “Een van de belangrijkste vereisten van PSD2 heeft betrekking op Strong Customer Authentication (SCA) die vanaf september 2019 vereist is voor alle elektronische transacties in de EU,” zegt Miriam. “Consumenten kunnen nu niet langer online een kaartbetaling doen door alleen de informatie op hun kaarten te gebruiken. In plaats daarvan moeten ze bijvoorbeeld hun identiteit verifiëren op een bank-app, die is verbonden met hun telefoon, en via een wachtwoord of vingerafdruk.”

3D Secure 2.1

Als u betalingen van ’s werelds grootste kaartnetwerken, Visa, Mastercard en Amex, wilt accepteren, moet u de beveiligingsoplossing 3D Secure voor uw online winkel hebben geïmplementeerd. 3D Secure wordt sinds 2001 gebruikt om de beveiliging voor online kaarttransacties te verbeteren, maar nu is er een nieuwe versie ontwikkeld die de vereisten van PSD2 SCA zal vergemakkelijken.  Miriam: “Een van de belangrijkste verschillen in versie 2.1 is dat de merchant veel datapunten van de transactie kan gebruiken om het risico van de transactie te bepalen (risicogebaseerde analyse). Voor transacties met een laag risico zullen uitgevende instellingen de transactie niet  te hoeven authenticeren. Omgekeerd zullen uitgevende instellingen voor transacties met een hoog risico van de kaarthouder verlangen dat deze zich authenticeert met een sms of biometrische middelen. Daar ligt natuurlijk een uitdaging, maar dat hebben we bij Ingenico voor de retailer opgelost.” 

Fraud Expert

Fraudepreventie zit in het DNA van Ingenico. Miriam: “Onze fraudedetectie-oplossingen en fraude-experts combineren meer dan tien jaar ervaring in deze branche. Ons doel is om – ondanks de aangescherpte regels – de betaling zo frictieloos te laten verlopen. Daarvoor hebben we een unieke tool, genaamd Fraud Expert. Deze oplossing bevat preventie, detectie en beheer en kan naadloos geïntegreerd worden in de webshop van de retailer. Bij een betaling maken we aan de hand van allerlei algoritmen en parameters in realtime een inschatting of het een transactie met een laag of hoog risico betreft. Als we tot de conclusie komen dat de kaarthouder bijvoorbeeld over meerdere kaarten beschikt, uitgegeven in verschillende landen, en dat het IP-adres ook nog eens afwijkt, dan vragen we om een extra authenticatie of blokkeren de transactie. Voor transacties met een laag risicoprofiel geldt het omgekeerde en kunnen we zelfs de extra authenticatie skippen.”

Dankzij de wereldwijde dekking van Ingenico, maar met lokale expertise helpen wij fraude bij online verkopen verminderen, het aantal goedkeuringen maximaliseren en de operationele kosten verlagen. En het belangrijkste doel: consumenten een probleemloze online winkelervaring bieden. Ons team van experts gaat graag het gesprek aan met retailers om compliant te zijn met PSD2 en SCA via de inzet van onze eigen tools. Voor grote retailers is er zelfs ruimte om de Fraude Expert tool te customizen. Kortom, wij maken het moeilijk voor fraudeurs en veilig voor u,” besluit Miriam Zriniova.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*