Voordelen van een wereldwijd uniforme betaaloplossing

Met meer dan 100 miljoen actieve gebruikers alleen al in Europa is PayPal veruit het grootste financiële platform. Het is ook een van de meest gebruiksvriendelijke betaalmiddelen. Uit de laatste cijfers van de BeCommerce Market Monitor blijkt dat 17% van de commercebetalingen in België via PayPal verloopt. En die lijn is stijgende. Joachim Goyvaerts, director Benelux en Ireland bij PayPal, vertelt wat de voordelen zijn van deze wereldwijde uniforme betaaloplossing.

België is een fascinerend land, begint Goyvaerts. “Het voordeel dat wij wereldwijd actief zijn, maakt dat we landen heel goed met elkaar kunnen vergelijken. Hinkte België jaren geleden nog wat achterop in e-commerce, die achterstand is inmiddels volledig ingehaald. Sterker nog, dankzij die inhaalslag hebben consumenten in België veelal een mobile first gedachte. Het betalen gaat hier veel efficiënter dan in veel andere landen en is ook veel breder geïntegreerd in omnichannel of beter gezegd multichannel. Dus niet alleen online en offline, maar ook socials, marketplaces, teams enz. De brede digitalisering is nu echt doorgebroken in België en dat zien we ook terug in onze cijfers.”

Meer dan commerce

PayPal is veel meer dan commerce. “Mensen zijn gewend om PayPal te gebruiken op streamingplatformen zoals Netflix en Spotify, en passen het ook toe op commerce,” vervolgt Goyvaerts. “In België hebben we nu al meer dan anderhalf miljoen gebruikers. Naast de groei in aantal gebruikers jaar na jaar, merken we ook dat het gemiddeld aantal transacties per gebruiker toeneemt. België is een open economie, wat maakt dat zowel kopers als verkopers internationaal actief zijn. We merken vooral dat veel relatief kleine handelaars in België nu echt gas aan het geven zijn. Een groei van 100% online is niet uitzonderlijk meer.”

Seamless betaalervaring

De groeimotor van PayPal is de gebruikerservaring. Goyvaerts: “Het is super makkelijk om PayPal te gebruiken. We kunnen de koopervaring bovendien helemaal integreren in de omgeving van de handelaar en hebben zelfs een shortcutoplossing waarbij consumenten hun adresgegeven niet meer hoeven ingeven na eenmalige registratie. Een consument ziet ergens online een t-shirt, drukt op de koopbutton van PayPal en de aankoop is gedaan. Niet meer en niet minder. Zeker op mobiel is het gebruiksgemak van PayPal nog altijd ongeëvenaard. Daarnaast hebben we het voorbije jaar QR-payments gelanceerd. Niet enkel voor in winkels, omwille van veiligheid, maar ook om betalingen tussen mensen te faciliteren.” 

Gespreid betalen

Een nieuwe feature die PayPal al in verschillende Europese landen heeft geïntroduceerd is gespreid betalen. “In Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is deze optie al live,” zegt Goyvaerts. “Andere landen, waaronder België volgen ongetwijfeld snel. Belgische handelaren die in deze landen verkopen, kunnen deze dienst al aan hun buitenlandse klanten aanbieden. Dat is ook gelijk de kracht van PayPal: we blijven voortdurend nieuwe functionaliteiten ontwikkelen die standaard worden opgenomen in de oplossing, zonder dat de handelaar iets moet doen of aanpassen, en de aantrekkingskracht verder vergroten.” 

Voor handelaren die de eerste schokken te boven zijn gekomen van de pandemie en geïnvesteerd hebben in een digitale infrastructuur, adviseert Goyvaerts PayPal te omarmen. “PayPal blijft echt een vertrouwensmerk voor veel consumenten. Het is zoals gezegd de grootste financiële app in Europa met 100 miljoen actieve gebruikers. Geen enkele bank of netwerk heeft zo’n bereik. Daarnaast koopt 1/3 van onze gebruikers liever niet bij een handelaar die geen PayPal accepteert.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*